Preview | Nintendo Wii | Wii Play

Wii Play

Bij de aanschaf van een Nintendo Wii kan een extra controller niet ontbreken, daar speelt Nintendo dan ook goed op in met de release van Wii Play. Zo zal Wii Play met een extra Wii-mote worden aangeboden. Als je dus toch al van plan was een extra Wii-mote te kopen kun je er voor een klein bedrag een game bij krijgen!

Wii Play bestaat uit een 9tal mini-games, die op elk op hun eigen manier gebruik maken van de meegeleverde Wii-mote. Zo bevat de game de volgende toepassingen:

Shooting Range:
De Wii-mote is een erg veelzijdige controller, zo kan hij naast de tilt-mogelijkheden ook worden gebruikt als pointer en daar hebben ze dan ook slim gebruik van gemaakt bij de mini-game Shooting Range. Deze mini-game toont erg veel overeenkomsten met het klassieke schietspel Duck Hunt, zo heb je de mogelijkheid eenden, ballonnen of schietschijven neer te knallen. Daarnaast heb je ook nog de zogenaamde UFO mode waarin UFOís jou Mii proberen te ontvoeren, aan jou de taak deze UFOís op tijd uit de lucht te schieten. Met tweeŽn moet je dus zorgen dat je alleen je eigen Miiís redt.

Laser Hockey:
Een andere leuke mini-game is (Air)Laser-hockey, wel bekend van de speelhallen. Zo is het de bedoeling de Air-disc in de goal van je tegenstander te scoren. Dit doe je doormiddel van een rechthoekig plankje die je met de pointer kunt bewegen, daarnaast kantelt je plankje ook nog eens mee met de as van je Wii-mote. Zo kun jij je plankje 360 graden draaien om vanuit iedere mogelijke hoek een punt te scoren. De bewegingen met de pointer zijn erg gevoelig, het kost dus wel enige tijd voordat je door hebt hoe snel jij je bewegingen moet maken. Al met al is Air-Hockey toch wel de meest vermakelijke mini-game.

Pose Mii:
Een vergelijkbare mini-game is Pose Mii, waarbij je dezelfde besturing gebruikt als bij Air-Hockey. Zo bestuur jij je Mii, die je doormiddel van de pointer kunt schuiven en door je Wii-mote te hellen om zijn as kan draaien. Tijdens het spel verschijnen er verschillende luchtbellen in beeld met daarin uitgesneden Mii poses. Aan jou de taak jou Mii in dezelfde pose te brengen zodat hij in de luchtbel past. Daarnaast bevind zich onderaan het scherm ook nog een stroomlijn die je zult moeten vermijden. Een nadeel aan Mii Pose zijn de soms wat rare draaien die je met je arm moet maken, die helaas geen 360 graden kan draaien.

Fishing:
Gaat de actie je veel te snel dan kun je het wat rustiger aandoen in de mini-game Fishing, juist vissen dus. Zo zit je aan een klein vijvertje waarin verschillende vissen zwemmen, aan iedere vissoort hangt een score, daarnaast is er ook nog een vissoort die je minpunten oplevert. Aan jou de taak je Wii-mote rustig voor je uit te houden in afwachting op een vis, wanneer je beet hebt moet je snel reageren door met je Wii-mote naar achter te zwaaien en de vis binnen te halen. Het is echter wel moeilijk in te schatten hoever je hengel in het water zit, waardoor je er vaak letterlijk naast vist.

Table Tennis:
Ook noemswaardig is Table Tennis, zoals de naam al aangeeft een tafel tennis mini-game. Dit was overigens wel een van de moeilijkste mini-games, in tegenstelling tot Wii Sports Tennis moet jij je hierbij wel van links naar rechts bewegen en tegelijkertijd slaan. Zo is het mogelijk een forehand, backhand en smash te maken. Het is echter wel van belang deze bewegingen met de juiste kracht uit te voeren, zo sla je al gauw te hard of juist veel te zacht. Hoewel deze mini-game erg pittig is bevat hij wel de grootste leercurve en kun je er naar mijn idee ook echt goed in worden.

Find Mii:
Een andere uitdagende mini-game is Find Mii, een game vergelijkbaar met de Wanted mini-game van Mario 64 DS. Zo verschijnen er verschillende omgevingen in beeld waarin groepen Miiís rond lopen, aan jou de taak om de identieke Miiís aan te wijzen met je pointer. Zo krijg je aan het begin van iedere ronde een korte briefing over het uiterlijk en aantal van de karakters.

Billiards:
Wii Play Billiards biedt een kort en eenvoudig potje biljarten. Doormiddel van de pointer bepaal je de richting en door simpelweg een stoot beweging te maken stoot je de bal. Toch komt het nog vaak voor dat de game niet direct reageert op je beweging, zo maak jij een flinke stoot met je Wii-mote terwijl jij de bal op scherm maar amper raakt. Daarnaast is het bijna niet mogelijk om een mooie effectbal te maken, Wii Play Billiards is dan ook een Biljart game in zijn simpelste vorm.

Naast de 7 eerder genoemde mini-games bevat Wii Play ook nog 2 extra mini-games, de zogenaamde Tank Battle en Cow race. In de Tank Battle mini-game zul jij simpelweg je tegenstanders omver moeten blazen. Tank Battle bevat een top-down view en is erg vergelijkbaar met de battle mode van Bomberman. In de Cow race moet jij op de rug van een koe als eerste de finish bereiken. Zo zul je meest uiteenlopende obstakels moeten ontwijken met behulp van je Wii-mote.

Wii Play heeft wel een aantal uitdagende mini-games, maar het blijft een erg eenvoudige opzet, wat de houdbaarheid niet ten goede komt. Ook bij deze titel kunnen we niet echt spreken van een volwaardige game. Maar omdat Wii Play ook niet voor de volle prijs van een game verkocht word is het zeker een aardige toevoeging. En zeg nou zelf, die extra Wii-mote zul je hoe dan ook toch aan moeten schaffen!

Geplaatst op 10/11/2006
meester enzo

84.31.112.17
dit lijkt me wel cool@!
Geplaatst op 11/11/2006
Teun GC
Yeah, Laser Hockey en Pose Mii waren erg cool!
Geplaatst op 11/11/2006
assassin
Weet je ik denk dat mensen dit niet leuk gaan vinden maar Nintendo stelt me echt teluer deze next gen fight. :( ik heb ook een tijd de wii Helemaal opgehemeld, maar als ik nu echt goed ga kijken is de wii helemaal niet zo GEWELDIG en als ik eerlijk ben vind ik dat gedoe dat Nintendo het zo goed aanpakt echt overdreven.
Zo zou de gameplay veranderd zijn, maar ik vind 40 euro voor party games nog te duur, de grafix (daar kan je gewoon niet omheen) zijn gewoon verroudert, en de prijs zou ook goedkoper zijn maar 250 euro schilt nog maar 50 euro van de 360.
Geplaatst op 11/11/2006
Mark
De graphics van de Wii zijn niet verouderd. De graphics van zijn concurrenten zijn vernieuwd.
Geplaatst op 12/11/2006
Sjors
Ben het er absoluut niet mee eens, Nintendo heeft gewoon een andere weg gekozen! En graphics hoeven geen grote rol te spelen in de richting waarin Nintendo geslagen is. Door de nieuwe richting van Nintendo ben je veel meer betrokken bij de games, het voelt vrij natuurlijk aan.

Maarja denk ook dat je te snel een oordeel trekt, je moet het eerst maar eens zelf ervaren om erover te kunnen oordelen.
Geplaatst op 12/11/2006
assassin
nee ik zeg ook dat ik DENK dat wii word opgehemeld, kijk de games zijn in het algemeen PARTY games en daarmee zul je niet lang plezier mee hebben ( en ik heb het niet over dagen/weken maar echt over maanDEN)
dat spellen als metroid prime en zelda uitkomen luek, maar de cappicieteiten van de wii zijn nouw eenmaal minder en daarom zal een game ook VEEL MINDER extra's bevatten, dus als je eenmaal een game heb uitgespeelt, zal je niet heel lang van de extra's kunnen genieten (DENK IK DAN HE)
en de prijs schilt niet veel van de 360, 50 euro en games van de 360 zijn nu 30 euro en van de wii zijn ze 30 tot 40 euro.
grafix zijn ook BELANGRIJS geloof mij nouw maar,
wat wil jij nouw bijv, een game op de ps2 spelen met een zo'n wii controller of super mooie games spelen op de ps3? (natuurlijk heeft ieder zijn smaak maar grafix blijfen belangrijk: zo wword er bijv gezeurt door consumenten omdat GTA vicesitty er niet veel mooier uitziet dan GTA 3)
Geplaatst op 01/12/2006
assassin

86.83.229.129
Je vergeet een paar dingen, dit spel kost in principe maar een tientje aangezien je een wiimote er bij krijgt...

Wat de graphics betreft is stijl net zo belangrijk imho.

Wat betreft GTA gingen mensen ook klagen omdat het toch dezelfde gameplay is. Ik denk dat de wii het juist goed gaat redden op gameplay en stijl. Ik speel zelf redelijk wat spellen en merk toch dat alle "ZOMG LOOK AT THE PRETTY BLOOD" schiet spellen me erg snel uit de keel gaan hangen terwijl juist de originele spellen of de spellen die ik snel met wat vrienden kan spelen.

Verder is zelda het bewijs dat je een erg mooie game op de wii kan maken en dan heb ik het over de hele ervaring en niet alleen de graphics. Alle reviews willen niet meer terug naar de oude control manier.

Zoals ik het zie bieden de ps3 en de 360 dezelfde oude gameplay in een nieuw jasje en de wii gloednieuwe gameplay in een wat ouder jasje. Voor mn 'normale' game behoeften heb ik mn PC en als je het niet van je PC moet hebben en toch wel ouderwetse gameplay wil hebben koop je toch een 360 er naast. (Ik kan de PS3 met de huidige lineup/prijs niet bepaald aanraden tho)

Het zal me niet verbazen als de wii veel meer speel uren bij mij gaat maken dan mn PC en denk dat dit bij veel anderen ook het geval zal zijn...

De DS is ook een stuk lelijker dan de PSP en nog steeds heeft de DS de leukere spellen en verkoopt ook veel beter...