Review | Xbox | Fable

Fable

Elke keus die je maakt, heeft consequenties. Dat is de boodschap van Fable!

De afgelopen week hebben wij het een en ander geschreven over Fable. Over de mogelijkheden van het spel en de achtergronden van de bedenker. Dat je bijvoorbeeld dik wordt als je teveel eet of sterk wordt als je veel zwaardgevechten aangaat. Dat je telkens weer kunt kiezen of je het goede of het slechte pad op gaat. Omdat je dit allemaal al weet wil ik graag de ruimte die ik hier heb besteden de ervaring die ik heb gehad met het spel Fable.

Als je het spel begint ben je slechts een klein jongentje met vredelievende ouders. Je gaat op avontuur. Je eerst missie: een cadeautje zoeker voor je zusje. Omdat je geen geld hebt krijg je van je vader voor elk goed doel dat je doet, een stuk goud. Nu kun kom je een vrouw tegen die haar man zoekt. Ze verdenkt hem ervan dat hij vreemdgaat met een andere vrouw. Als je deze man vindt, dan ie hij inderdaad aan het knuffelen met een andere vrouw. Hij zegt zelfs dat hij van haar houd. Als je de man hiermee confronteert, bied hij jou een goudstuk aan als je het niet wilt vertellen aan zijn vrouw. Wat is jou keuze? Kies je partij voor de vreemdgaande man of help je de boze vrouw? Jij kiest!

Even verderop wordt een jongentje gepest. Hij vraagt je om hulp, of je de andere jongeman even een lesje wilt leren. De pestkop vraagt op zijn beurt weer aan jou of je mee die kleine etter wilt pesten. Wat doe je? Kies je voor de goede kant of zit er toch een beetje evil in je?

De bovenstaande twee situaties kom je als in het eerste deel van het spel tegen. Later in het spel worden keuzes nog een stuk ingewikkelder, maar ik wil niet teveel verklappen. Wel kan ik je vertellen dat deze manier van spelen je een heel groot gevoel van vrijheid geeft. Ook het feit dat je je eigen uiterlijk kan bepalen versterkt dit gevoel.

De bewoners van de dorpen waar je komt zijn echte roddelmensen. Verricht je heldendaden, dan aanbidden ze je. Schep je teveel op over een simpele opdracht, dan kun je uitgeroepen worden tot dorpsgek. Kinderen zullen buiten spelen als de ouders zien dat een held in de buurt is, maar zullen ze binnen houden als er een crimineel aankomt. En hoe jij gezien wordt in een dorp, dat is het gevolg van de handelingen die je zelf verricht!

Fable bestaat voor een groot deel uit vechten tegen monsters en bandieten. Het systeem is uitgebreid. Met de witte of zwarte knop kies je je wapen (respectievelijk slagwapen of lange afstandswapen) en kun je deze gebruiken. Met de ‘L-trigger’ ingedrukt kun je een vijand ‘locken’ om deze vervolgens met de A-knop aan te vallen. Magie voer je uit door ook nog eens de R-trigger in te drukken en een knop kiezen (onder elke knop een andere spreuk). Met de pijltjestoetsen kun je bijvoorbeeld een appel eten als je energie achteruit gaat. Al met al een kompleet vechtsysteem waar je zeker even mee moet oefenen voordat je het werkelijk goed onder de knie hebt.

Dat Fable een bijzonder spel is moge duidelijk zijn. Maar bijzonder betekend nog niet meteen fabuleus. Daarvoor moet alles perfect kloppen, en dat is niet het geval. Hoezeer in het begin je keuzevrijheid groot lijkt, vecht je na verloop van tijd slechts door hordes vijanden. De ene na de andere verschijnt, van klein beestje tot immense monsters. Maar het verslaan van deze vijanden is allemaal van hetzelfde laken en pak. Ook de laadtijden zijn erg lang en frequent. Het spel valt op deze manier uiteen, aaneengeschakeld door eenvoudige gevechten en laadtijden. Gelukkig kunnen deze kleine foutjes het grote geheel niet erg veel schade aandoen, en daarmee mogen we gelukkig zijn.

Fable is een geslaagd spel, beter dan ik had durven dromen. Het concept dat Peter Molyneux bedacht heeft, is zeer goed uitgekomen. Ik beloon dit spel met 4 appels, gewoonweg omdat dit spel te leuk en bijzonder is voor 3 appels en de 5 appelgrens niet heeft bereikt. Desondanks past Fable perfect thuis in iedere Xbox kamer! De keus is aan jou: haal jij Fable in huis?

+ Fantastische Graphics
+ Mooie Orkestrale muziek
+ Goede voice over
+ Zelf kiezen is erg leuk
+ Spel stelt niet teleur
- Veel laad-momenten
- Valt af en toe in herhaling
Geplaatst op 22/11/2005
thijs

82.94.1.189
leuk spel lijkt mij
Geplaatst op 02/01/2006
hakan

84.24.145.190
waar zijn de trigger van xbox ?
Geplaatst op 24/01/2006
bommer

80.56.125.181
aan de achter kant van de cotroler
Geplaatst op 24/01/2006
bommer

80.56.125.181
hebben julllie hem al uit gespeelt?
Geplaatst op 25/02/2006
een man

84.80.244.108
maar welke is de trigger links of rechts ?
Geplaatst op 03/04/2006
jojo

213.46.150.233
Ja ik heb hem al uitgespeelt, maar je kan daarna nog gewoon verder.
Geplaatst op 03/06/2006
gast met fable

82.156.24.248
ik kan niet verder bij die draakje moet je die gast opnieuw verslaan maar dan als draak.
Geplaatst op 04/07/2006
hannes

80.56.43.181
ik ben 10 ik vint hem moeilijk
Geplaatst op 06/07/2006
Lord

85.146.161.175
dikke ballengame.... echt te slecht voor woorden... ronduit saai
anne

84.26.126.156
ik vind het een heerlijk spel, ik ben 20 en ik snap het spel wel. misschien ietsje langer doorzoeken?
Geplaatst op 22/03/2007
Fable_Girlllll

84.30.213.233
Ik vind het echt wel een vet spel, wel jammer dat ik hem zo ongeveer na zeven uur al uitgespeeld had, het had wat mij betreft wel wat langer mogen duren. Ik vind het wel jammer dat je geen meisje kan kiezen, maarja, ik vind het wel een sterk verhaal en die Jack of Blades gast is vett.
Grzz me