Review | Playstation Portable | Daxter

Daxter

Hoe is het mogelijk? Ik ben een grote liefhebber van Playstation maar ik heb nog nooit met een PSP gespeeld! Laatst heb ik echter weer een hele leuke brief ontvangen van mijn werkgever met daarin een mooi salaris. Ik vond dat het tijd was een deel van dat bedrag te besteden aan een nieuwe kersverse PSP. De eerste game die ik daarbij kreeg? Daxter! Lees hieronder mijn bevindingen.

Jep, je leest het goed. Ik kreeg Daxter erbij. Eigenlijk zocht ik een PSP Pack met GTA of Field Commander. Maar aangezien er geen GTA-PSP Pack is en Field Commander pas eind juni in de Europese winkels ligt koos ik maar voor de PSP-Daxter Pack. Ik verwachtte eigenlijk weinig van Daxter aangezien ik niet een enorme platform fan ben. Oké, ik vind op platformpjes springen en acrobatische kunstjes uithalen soms wel leuk maar dan moet het toch minstens de gruwelijke battles hebben van God of War of de unieke charme van Zelda: The Wind Waker. Ik verwachtte dus weinig van Daxter. Na een tijd gespeeld te hebben moet ik die mening compleet herzien. Het is een erg leuke game! Helaas heb ik de vorige Jak & Daxter games niet gespeeld dus enige vergelijking tussen Daxter en de vorige games kan ik niet maken. Ik zal Daxter dus beoordelen als game op zichzelf en niet als sequel.

Het spel begint in dezelfde stad die je ook kent van de vorige Jak games; Haven City. Tussen deel 1 van Jak & Daxter is Jak gevangen genomen en in deel 2 zie je dat Daxter Jak bevrijdt. In dit spel speel je het verhaal van Daxter voordat hij Jak ging bevrijden.

Daxter heeft in Haven City een baantje als insectenverdelger. Met een elektrisch geladen vliegenmepper (hier dus een insectenmepper) slaat hij de kleine beestjes tegen de grond waarbij een heerlijke SMAK te horen is waardoor er groengele smurrie overblijft van het insect. Hoofdzakelijk draait het spel hierom maar af en toe krijg je ook andere leuke opdrachten. Zo moet je bijvoorbeeld met een soort vliegende scooter achter een moederinsect aangaan om het met groene spray te verdelgen en is er een groot level waar je van trein naar trein springt en ondertussen objecten ontwijkt en orbs meepakt.

Na enkele opdrachten kan je gaan slapen en dan speel je wat Daxter droomt. Deze zogenaamde 'dreamlevels' zijn gebaseerd op bekende films zoals The Matrix en Braveheart. Alhoewel het simpelweg alleen maar een kwestie is van op tijd op de knoppen te drukken zijn deze levels toch heel leuk om te doen. Als je weer wakker wordt heb je een nieuwe move geleerd of meer health gekregen. Ook krijg je dan kreten te horen zoals 'I know kung-fu' en 'FREEDOM!', het ligt er maar net aan op welke film het dreamlevel is gebaseerd. Deze bekende kreten zorgen regelmatig voor een grote grijns op je gezicht.

Helaas zijn niet alle levels even leuk. Een voorbeeld is het eerder genoemde treinlevel. Voor de eerste keer is het leuk, maar als je het 23984 keer overnieuw moet doen dan wordt je er een beetje strontziek van (of ik ben gewoon heel slecht in platformgames). Gelukkig zijn er veel checkpoints en kan je opslaan waar je wilt. Ondanks enkele moeilijke levels is het overgrootte deel heel vermakelijk en biedt het genoeg variatie. Je krijgt redelijk snel al een nieuw wapen waarmee je spray kan spuiten om de insecten te vergassen. Dat wapen kan je ook gebruiken als jetpack en vlammenwerper. De besturing hiervan laat helaas soms nog wat te wensen over. Het springen en doodmeppen echter gaat vaak wel zonder problemen maar goed mikken met de spray is af en toe wel redelijk lastig.

Wat de graphics en geluid betreft kan ik niets anders dan heel positief zijn. Grafisch is dit de mooiste PSP game tot op heden. Het grote leveldesign, de soepele animaties, de kleurrijke wereld, het ziet er allemaal uit alsof het op een PS2 thuis hoort. Ook het geluid mag er zijn. De insectenmepper, spray en beestjes klinken heel scherp en de stemmen zijn ook perfect gedaan. De muziek zorgt tevens ook voor een goede toonzettende sfeer.

Platform is niet mijn genre dus ik verwachtte weinig van deze game. Maar ik moet toegeven dat ik het stiekem toch een erg vermakelijk spel vind. Grafisch en qua geluid is Daxter voor PSP-begrippen grandioos goed en de gameplay is vermakelijk en heeft genoeg variatie om je een lange tijd bezig te houden. Een hoge replay-waarde heeft het niet, maar gelukkig is het spel niet heel erg snel uitgespeeld. Kortom, deze moet je zeker een keer uitproberen!

Houdbaarheid: 6
+ Uitstekende graphics en geluid
+ Leuke humor