Review | Playstation 2 | Final Fantasy X

Final Fantasy X

Ja, het is een beetje laat. Ik vond het gewoon jammer dat er geen review was geschreven op GameCore van één van de beste Playstation2 games ooit. Omdat FFX nu uit was op platinum heb ik het besluit genomen om een poging te doen jullie te vermaken met een review van een juweel van een spel. En dat voor een mooie prijs.

Als je begint aan Final Fantasy X krijg je een soort terugblik waar een nogal verwijfd uitziende kerel als deel van een klein genootschap je zegt dat hij je zijn verhaal wil vertellen. Dan begint het spel. Je bent de zojuist genoemde kornuit en je zit in een futuristische stad. Je volgt een pad en dan kom je er al snel achter dat jij de rol hebt aangetrokken van Tidus, een sterspeler in de sport Blitzball een sport die lijkt op een soort onderwaterpolo. Je ziet Tidus een wedstrijd goed spelen en dan begint alles te trillen het lijkt wel of het een aardbeving is, dat is het echter niet. Het is Sin een mysterieus, kwaadaardig wezen. Hij valt Zanarkand aan, de woonplaats van Tidus. Projectielen vliegen door het rond en overal zijn explosies te horen.

Er heerst één grote chaos in de stad alles gaat kapot en de mensen rennen door het rond. Tidus weet zich een weg te banen door de hevig overstuur geraakte menigte en ontsnapt zo uit het stadion. Hij wil weg rennen maar dan wacht hem een onaangename verrassing. Sin werpt zijn onderdanen van zich af en die komen precies in jou pad te staan. Nu sta je voor het eerste gevecht je hebt niet veel keus in het aantal manier om je gevleugelde vijanden te verslaan. Gelukkig komt er een helper aan. Het is een man gehuld in een grote, rode jas, genaamd Auron. Auron bied je een zwaard aan en helpt met vechten. Als snel krijg je de kenmerken van een echte turnbased-RPG te zien. Naast de namen van de vechters staat aangegeven hoeveel MP en HP er over is. Voor de echte RPG liefhebber hoef ik natuurlijk niet uit te leggen wat deze twee namen te betekenen hebben, maar voor de leek op dit gebied zal ik het een keer uitleggen: MP staat voor Magic Points en deze geven aan hoeveel MP je nog uit te besteden hebt aan het gebruik van Magic. Dit kan Zwarte of Witte Magie zijn. HP staat voor Hit Points en staat gewoon voor hoeveel health je character nog over heeft. Voor het verbeteren van je skills krijg je weer experience points die je om kunt zetten in Spheres. De Spheres gebruik je in de sphere grid voor geheel uitéénlopende dingen. Dit kan zijn voor Strength of Defence maar ook voor Magic en nieuwe special abilities. Maar goed, back to business. Tidus had dus zo’n gast in een rode jas ontmoet, die Auron bleek te heten. Na je eerste gevecht komen er nog meer onderdanen van Sin aan die je de weg versperren. Je moet je weg er door heen hakken. Maar op een gegeven moment kan ook de brug, waar je inmiddels op staat, al dat grove geweld ook niet meer aan en stort in. Tidus valt met de brokstukken naar beneden. Na een lang stuk slenteren door allerlei vage gebieden kom je in hal. Het nare van deze hal is dat je er niet meer uit komt. Dan komt een duister, snel schepsel in de hal en die valt je aan. Al snel blijkt dat je geen partij bent voor deze demoon. Dan komt er hulp. Het is een groepje mensen dat een raar taaltje spreekt. Eerst helpen ze je het schepsel te verslaan, maar daarna wenden ze zich tot je en slaat een meisje, dat met de groep mee is gekomen, je in de maag en je raakt bewusteloos.

De mensen die je “gered” hebben blijken de Al-Bhed te zijn. Ze hebben je ondergebracht op hun schip. Het meisje dat je sloeg blijkt Rikku te heten. Rikku is een meisje dat ook gewoon jouw taal spreekt en dan kom je tot een rare ontdekking. Rikku vertelt je dat Zanarkand 1000 jaar terug compleet vernietigd is door Sin. Tidus is hierdoor niet helemaal zichzelf voor een tijdje.

Het schip waar je op zat wordt tot zinken gebracht en je spoelt aan op het strand van Besaid. Een tropisch eiland is het. Je maakt kennis met Wakka, hij is de captain van het lokale Blitzball-Team. Wakka vertelt dat hij een guardian is van Yuna, een meisje dat summoner wil worden. Yuna is al dagen aan het prayen in de tempel en komt er maar niet uit. Dan besluit Tidus dat haar leven op het spel staat en gaat hij de tempel in maar om daarin te komen moet hij allerlei stenen gebruiken om daarmee weer allerlei deuren te openen. Dit heet Cloister of Trials en ik kan jullie wel vertellen, dit is spelbederving. Dit soort puzzeltjes komen af en toe voor en zijn zeer irritant. Het heeft niets met RPG te maken en ook de logica in de puzzeltjes zit niet goed. Als je dus door al die deuren heen bent gekomen kom je in een hal. Hier staan een dame en een groot wezen. Het blijken Kimari en Lulu te zijn, ze zijn ook guardians van Yuna. Dan komt Yuna door een deur naar buiten, ze is verzwakt maar ook blij. Ze vertelt dat ze een summoner is geworden. Buiten de tempel wordt er door de Besaiders feest gevierd dat Yuna een summoner is geworden. Yuna vertelt dat ze de volgende dag aan haar pilgrimage zal beginnen om uiteindelijk, net als har vader, Sin te verslaan. Natuurlijk gaan haar guardians mee. En ja, ook Tidus. Je staat nu aan het begin van een groot avontuur...

Overigens heeft Yuna op haar Summoners viering haar eerste Aeon opgeroepen. Aeons zijn goddelijke wezens die alleen kunnen worden opgeroepen door summoners. Aeons kunnen net als hun oproeper en haar guardians sterker worden en hebben zo ook allen hun eigen element. Er bestaan vier elementen: water, ijs, bliksem en vuur. Al deze elementen zitten verstopt in Black magic en alle elementen hebben zo hun zwakke punt, dat één van de andere elementen is. Natuurlijk zijn er ook vechters die niet een bepaald element hebben, deze vechters zijn meestal gespecialiseerd in het uitoefenen van fysieke aanvallen.

Overigens heeft elke vechter ook een overdrive-meter. Als deze vol raakt kan de vechter een sterkere, speciale aanval doen. De overdrive meter volkrijgen kan op verschillende manieren. Door het ontwijken van aanvallen, door het aanvallen, door het schade krijgen of door het genezen van een medespeler.

Natuurlijk heb je in Final Fantasy tegenstanders. Rijen dik zelfs. Soms is het irritant om het geluidje van brekend glas, dat aangeeft dat er een vijand op je pad zit en er een gevecht komt, voor de zoveelste keer te horen. Maar als je verder wilt komen moet je echt alles verslaan en zoveel mogelijk experience krijgen zodat je later de nog moeilijkere tegenstanders aan kunt en de “Boss” ( de naam zegt het al) te voltooien. Het aantal verschillende vijanden is overigens verschrikkelijk hoog.

In FFX zit een aantal FMV’s welke puur genieten zijn, ze doen niet onder aan films als b.v. Shrek of Finding Nemo. Maar ook het ingame materiaal van FFX was zijn tijd ver voor uit. Indrukwekkende landschappen en steden maar ook de gezichten van de spelers zien er erg goed uit. Alle elementen worden goed afgebeeld: Het vuur, het ijs, het water en ook de bliksem zien er erg realistisch uit.

FFX bevat twee mini-games: Chocobo’s en Blitzball.
Blitzball is een populaire onderwatersport bij de bevolking van Spira. Blitzball is namelijk hun enige vorm van vermaak. Blitzball heeft zoals eerder gezegd veel weg van water-polo.
Jammer is dat Blitzball turn-based is en zit er dus niet veel snelheid in. Dat is erg jammer want het zou toch leuk zijn om in deze RPG, ook iets real-time te doen.

Als je aan FFX begint, zou ik maar veel eten inslaan en veel deodorant kopen, want je komt de eerstvolgende dagen de kamer waar je ps2 staat niet meer uit. In FFX zit meer dan 45 uur verslavend game-plezier.

+ Indrukwekkende Cut-scenes
+ Lange gameplay
+ Sphere Grid
+ Goede graphics
- Cloister of Trials (blèghhh....)
Geplaatst op 29/12/2005
yurina
Ik heb het spel in het Duits, en geloof me dat speelt raar (stemmen zijn nog Engels :S). Maar dat haalt het plezier van de game niet weg! Ik heb hem nog steeds niet uitgespeeld, maar ik ben dol op deze game!

Ik vond de Cloister of Trials trouwens wel leuk. Tenminste wat afwisseling naast al die monsters en eindbazen!
Geplaatst op 02/03/2006
final fantasy freak

62.234.189.105
hee goed review over 10 ben namelijk behoorlijk thuis in de ff serie van 7 tot en met 10-2 weet ik egt alles wel dus het klopt wel wat je hiet heby geschreven en dat van cloister of trials jah soms een beetje irri maar nix om je druk te maken net als yurina zij een beetje afwisseling
Geplaatst op 13/07/2006
Nadine

213.84.218.20
Ik hou van FFX !!!!!! ^^ Woooh ik ben daar zo aan verslaafd geweest.... -_-
Chelsea

82.170.107.120
ik heb het spel ook
maar een vraag aan iemand
een iemand van me blitzbal team is weg gegaan en nu kan ik geen blitzbal spelen wat nu? ik was net zo goed bezig :[
chelsea

82.170.107.120
reageer snel plz want ik heb er zin in ik zit nu te trenen en granaten te verzamele enzo
Geplaatst op 13/12/2006
Remcotj

80.57.162.131
Ik speel het nu ook all tijdje :D.. maar ik haal nu de celestial weapons ( special weapons waarmee je over de 9999 kan aanvalle) maarja,, ik train en train ,, wordk lekker sterk ;)
Geplaatst op 13/12/2006
Remcotj

80.57.162.131
Geplaatst op 01/01/2007
denise

83.81.153.75
Spel is best moeilijk zelf ben ik ergens vast geraakt. bij het monster die komt bij de shoepufs die soort olifanten waar Yuna word onvoerd.. Het monster vermoord me steets.. Iemand tips?
Geplaatst op 21/01/2007
tidus

80.60.47.126
hoe krijg je wakka in je blitzball team?
Geplaatst op 31/01/2007

217.123.237.242
we zijn op weg naar luka waar tournooi wordt gehouden maar in die schip krijg ik of ik spel bewaar en daarne wordt de scherm zwart en ik hoor muziek maar kan niet verder spelen help aub
Geplaatst op 27/02/2007
Alexander lasman ff FREAK

213.132.153.218
ik heb alle ff games 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,10-2 uitgespeeld maar ik vind zelf ff x=10 de beste :d en er zijn 2 nieuwe uit :) ff 12 en ff 7 de vervolg ... cool hé en ik ben nu bezig op ff 12 echt zalig kopen!!!!!!!!!
Geplaatst op 27/02/2007
Alexander lasman ff FREAK

213.132.153.218
als je wilt je leven meer dan 9999 hp hebben moet veel trainen !!! en ga dan naar de omega ruins en versla omega weapon en de eerste bas da je tegen gaat vechten is de valse zijn naam is ultimata weapon !!! mijn leven zijn nu van tidus 65000 en iets echt cool
Geplaatst op 22/04/2007
SKDFJZYUH

83.87.114.188