Review | PC | Half Life

Half Life

Wie kent hem niet? Half Life is een van de meest besproken games aller tijden. Waarom? Omdat dit waarschijnlijk ook een van de beste games aller tijden is geweest. Half Life is al een iets oudere game, maar doet zeker nog niet onder voor de nieuwere Shooters.

Het verhaal in Half Life is simpel, maar ook weer niet. Je bent de geleerde Gordon Freeman en je moet gaan werken. Ten eerste kom je al te laat en ten tweede mislukt het experiment waar je mee bezig bent. Baaldag? Dat kun je wel zeggen, want door het mislukte experiment zijn er tallozen buitenaardse wezens ontsnapt en jij bent degene die ze moet stoppen.

Tot zo ver het fantastische verhaal. Nu over naar de graphics, want ook al is deze game oud, de graphics zijn nog steeds erg goed. Vooral als je de game met een goede 3D kaart speelt, zien de omgevingen er erg mooi uit. Dit kun je erg goed zien als je bijvoorbeeld naar de planeet van de wezens reist. De omgevingen op de planeten zien er echt fantastisch uit. Ook de monsters zijn geweldig ontworpen.

Het geluid in Half Life is wederom erg goed. De mensen kunnen praten en als ze dit doen, zie je zelfs hun mond op en neer gaan. Ook de geluidseffecten in deze game zijn zeker niet mis. Ze zijn prachtig te hoor gebracht met stereo geluid.

De speelbaarheid in Half Life kan soms wel even wennen zijn. Je moet met de muis richten en schieten. Dit kan nog wel eens voor problemen zorgen als je dit niet zo goed kunt, maar dit kun je oefenen in de Hazard Course. Dit is een trainingszaal waar je de belangrijke vaardigheden leert. Toch kan dit de speelbaarheid toch niet echt optimaal maken. Het is namelijk verdraaid lastig om een sprong van 3 meter ver te maken, maar met een beetje oefening en veel saven kom je er wel.

De houdbaarheid van Half Life is ook zeker niet slecht. Voor dat je de game uitgespeeld hebt, ben je wel een aantal weken verder. Dan is er ook nog het aanvullingspakket voor deze game. Hierin speel je een soldaat die als opdracht heeft Freeman te doden. Uiteindelijk zul je zelf ook nog eens moeten ontsnappen. Je speelt hier dus de slechterik in. Als je ook dit gedeelte tot een goed eind hebt gebracht is er helaas niet veel plezier meer te beleven aan deze game. De multiplayer mode is namelijk niet echt uitgebreid en daar komt nog eens bovenop dat hij niet erg veel fun oplevert.

De mensen van Sierra hebben met deze game laten zien hoe een echte Shooter er uit moet zien. Deze game kwam tegelijk uit met Sin, maar Half Life is dus echt veel beter. Ik vind zelfs dat deze game bijna niet geėvenaard is door de nieuwere generatie games. De enige game die er een beetje in de buurt komt is Soldier of Fortune. Natuurlijk zijn er ook nog andere games die veel van Half Life weghebben. Je kunt daarom zeggen dat Half Life het standaard heeft neergezet voor de nieuwe generatie 3D Shooters.

+ Mooie graphics
+ Goed verhaal
+ Veel spelplezier