Review | PC | Harry Potter en de Steen der Wijzen

Harry Potter en de Steen der Wijzen

Zoals je bij Reports kunt lezen heb ik me tijdens ons tripje naar Eefde vooral vermaakt met de PlayStation versie van de Harry Potter game. Maar aangezien we de PC versie meteen mee naar huis kregen, hier een review van de PC game. Van tevoren moet ik zeggen dat alle games totaal anders zijn! De PC versie valt dus absoluut niet te vergelijken met de PSX, GBA of GBC versies. Laat je niet misleiden door goede reviews en cijfers voor de PlayStation game, want de GameBoy games kunnen grote prut zijn!

Maar daar kunnen we je helaas niets over vertellen, want we gaan het over geen van de laatst genoemde versies hebben. De PC game is zonder twijfel de koploper van het stel, voornamelijk door de superieure graphics. Tijdens het spelen van de PSX versie in Eefde zagen we op de beeldschermen naast ons al dat de game grafisch indrukwekkend is, mits je een redelijke computer hebt om hem op te draaien. Net als de eerste film zijn alle games gebaseerd op het eerste boek uit de Harry Potter reeks. De PC game begint met een toespraak van ne Perkamentus. Omdat ik niet bekend ben met de boeken zijn alle figuren voor mij totaal onbekend, maar deze langbaardige tovenaar is ongetwijfeld een belangrijk persoon op hogeschool Zwijnstein. Na een korte, niet veel zeggende intro mag je je in de gangen en ruimtes van het kasteel begeven, waar je nog meer bekende figuren tegenkomt. Deze figuren sturen je in de juiste richting en helpen je op weg. Je zult dus nooit echt vast komen te zitten, want er is altijd wel iemand die je kan vertellen waar je naar toe moet.

In grote lijnen bestaat het spel uit een groot aantal levels, die steeds beginnen met het leren van een toverspreuk. De leraar van de betreffende spreuk geeft een figuurtje aan met zijn toverstaf, die jij dan moet zien na te maken met jouw eigen toverstokje. De leraar stelt steeds hogere eisen aan jouw figuurtje, dus wordt het steeds moeilijker om je punten te verdienen. Het grotere doel in het spel is namelijk meer punten te halen dan de andere afdelingen. Als Harry maak je onderdeel uit van Griffoendor, de grote concurrent van Zwadderich. Als je de toverspreuk geleerd hebt kan je deze meteen gaan gebruiken in het level dat daarna volgt. In dat level verzamel je sterren, die (Als je ze allemaal hebt!) meer punten opleveren voor Griffoendor. Daarna is het even een stukje lopen en door naar de volgende les. Zo leer je steeds meer lollige spreuken, zoals gesloten deuren open toveren, kwaadaardige planten uitroeien en stenen laten vliegen. Uiteindelijk bevatten de levels dus steeds meer uitdagingen, omdat alle spreuken die je tot dan toe geleerd hebt in dat level terugkomen. Ondertussen wordt je ook nog eens lastig gevallen door kleine kabouters die Smekkies van je jatten! Smekkies kan je tijdens het spel verzamelen en gebruiken om tovenaarskaarten te sparen. Of ze verder nog enig nut hebben is voor mij nog steeds onduidelijk.

Het geluid is werkelijk fantastisch. Niet alleen zijn de stemmen erg goed (Nederlands) ingesproken, ook de geluidseffecten zijn steengoed. Maar wat zeker bovenaan het lijstje staat is de achtergrondmuziek. Overal waar je komt hoor je wat, complete symfonien komen aan bod. Af en toe echt om kippenvel van te krijgen! De besturing is echter een stukje minder. Harry beweegt goed en is makkelijk te besturen, maar het is soms de camera die het allemaal wat lastiger maakt. Op sommige punten staat de camera zelfs vast, waardoor het wel heel irritant wordt om Harry goed te besturen. Echt storend is het echter niet, er valt heel goed mee te leven.

J.K. Rowling kan trots zijn op het werk van Electronic Arts. Harry Potter En De Steen Der Wijzen doet het hele Harry Potter gebeuren eer aan. Het goede uiterlijk en de uitzonderlijke sfeer laten Harry Potter tot zijn recht komen. Jammer genoeg is de rode draad door het spel heen net even iets te rood en daardoor wordt het al vrij snel herhalend. Gelukkig zit er zo nu en dan afwisseling in door een leuke vliegtocht op de bezemsteel of een baas die je moet verslaan. Harry Potter En De Steen Der Wijzen is leuk voor de kleintjes, maar misschien net even te moeilijk. Gelukkig kan je er voor kiezen om Harry automatisch te laten springen en de besturing van de bezemsteel makkelijker te maken. Al bij al een leuke en goede game, absoluut niet te missen door de echte fans!

+ Zeer creatief
+ Spannend en verslavend
+ Goede sfeer
- Kleine bugs
- Te lineair
Geplaatst op 13/04/2006
jordy

80.201.106.63
ik moet voor sneep ingredienten brengen maar weet nie waar kan iemand helpen?????????
Alvast bedankt
Geplaatst op 06/05/2006
cindy

81.71.104.148
de ingredienten liggen in dat verboden bos. groetjes cindy
Geplaatst op 06/05/2006
cindy

81.71.104.148
Geplaatst op 29/05/2006
laura

82.73.40.135
hoe versla ik prof krinkel? wie kan mij helpen??
Geplaatst op 20/06/2006
Krinkel/Voldie dood

84.27.56.102
1e keer dat je die blokken moet verschuiven gewoon achter de blokken blijven schuilen als hij schiet en tegen de blokken FLIPENDO doen. De 2e keer eerst de palen op hem laten vallen. Je doet dat door eerst achter de palen te gaan staan. Dan moet je wachten tot Krinkel/Voldie goed staat. Als je er 2 mis doet is dat niet erg. Als je ze allemaal raakt maakt Krinkel/Voldie er 2 kapot. Maar probeer er zo veel mogelijk te raken. Als ze op zijn zal Krinkel/Voldie gaan schieten met
AVADA KEDAVRA en dan moet je verschuilen achter de uilenbeelden als hij dat doet. Als je de lelijke kant van de spiegel voor je hebt dan moet je FLIPENDO doen. Dan krijgt Krinkel/Voldie pijn daarna zal Krinkel/Voldie schieten. Verschuilen dus. Dan moet je de spiegel draaien en weer door de kapotte kant schieten. Dat steeds over nieuw doen. Dan versla je hem wel een keertje
Geplaatst op 20/06/2006
Fleppie Mars-fan

84.27.56.102
De site van harry potter games is:
Geplaatst op 22/06/2006
fleppie mars
Ik heb gisteren harry potter en de vuurbeker gekocht te gek spel joh.:)
Geplaatst op 30/06/2006
erdf23qwe

84.86.128.85
eerwqreasdtkity wvekydsy4ewtir bfgfyus dbu,kvf b,hjdfjf d nt857eaolir
Geplaatst op 07/07/2006

82.74.151.69
kan je ergens misschien nog de pc game van alle haryy potters tot nu toe krijgen
:D
Geplaatst op 30/09/2006
bart

62.234.58.44
ja, bijde bart smit, intertoys.. je hebt zelfs een collectie, dat wil zeggen 3 of 4 delen van hp bij elkaar!!
Geplaatst op 03/10/2006

84.30.42.12
ik heb dit spel pas en weet nie hoe je iemand moet bezweren en vervloeken
Geplaatst op 29/12/2006
meisje

84.30.251.110
Ik heb in de tuin van Hagrid 1 ingredient gevonden. maar hoemoet ik dan verder? meer ingredienten zoeken of ergens anders heen?
Geplaatst op 04/01/2007
ikke

83.160.21.26
weet iemand misschien waar de kerstcadeautjes verstopt liggen
alvast bedankt
Geplaatst op 04/01/2007
svdnvsdjnvakjnvksexhahbhbadhbj

83.160.21.26
sdhhsabcbbcjjjjjjkabhvbaj
Geplaatst op 07/01/2007
piugpig

213.46.17.38
waaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaawaaaaaaaaaaaaaat nauwwwwwww hahahahahahahaahahahaahahahahaa
Geplaatst op 20/01/2007
ikke

81.240.201.188