Review | Playstation 2 | Harry Potter: WK Zwerkbal

Harry Potter: WK Zwerkbal

Sport en school! Twee zaken waar de gemiddelde puber absoluut niet aan mee wil werken, vooral als beide zaken in combinatie voorkomen. Hoewel de gemiddelde Nederlandse puber naast zijn anti-liefde voor school het gymnastiek vak het allerliefste mijd, is dat in het buitenland wel anders. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de vele scholen in Amerika die een eigen American Football team aan hun schouder hebben hangen. Veel studenten aan Amerikaanse universiteiten zijn enkel en alleen in hun school geïnteresseerd om daar College Football te kunnen spelen terwijl ze een gevecht voor hun diploma leveren.

School is niet altijd een pretje. Vooral niet als je constant lastig gevallen wordt door een bullebak die denkt een stuk beter te zijn dan jij. Hoe kun je zo iemand nu beter het zwijgen opleggen dan hem te verslaan bij hetgeen waar hij supergoed in denkt te zijn?

Pestkoppen vindt je overal. Zo ook op de school van ’s werelds meest beroemde Balkenende look-a-like, Harry Potter. Als uitverkorene om les te volgen aan de tovenaarsschool Zweinstein, reisde de kleine, brildragende Harry af naar Zweinstein zoals goed te lezen is in de boekenreeks die zojuist een nieuw deel achter zich aan geplakt heeft gekregen. Alle activiteiten op Harry’s school zijn nét iets anders dan de activiteiten op de normale scholen en zo ook de schoolsport Quidditch, in Nederlands taalgebruik beter bekend als Zwerkbal!

Zoals in de Harry Potter boeken en films, zul je bij Harry Potter: WK Zwerkbal kunnen kiezen uit een serie van 4 teams die elk een afdeling van de school vertegenwoordigen. Ieder team zal bestaan uit 7 leden die allemaal een eigen functie vertonen, ook in deze game. Allereerst zullen er 3 Jagers rondvliegen op hun kleine, zweverige bezemsteeltjes. De jagers zijn het aanvallende gedeelte van de groep. Hun taak is om punten te scoren door middel van de bal, genaamd Slurk, door een van de 3 ringen aan het einde van het veld te mikken. Natuurlijk gaat dit niet zomaar en zijn er zogeheten metalen voorwerpen, Beukers genaamd, die onpartijdig een speler het leven zuur zullen maken. Om ervoor te zorgen dat de Jagers niet van hun bezem afgekukeld worden door de Beukers, zal ieder team 2 Drijvers bevatten wiens taak het zal zijn de Beukers tegen te houden. Als zesde speler zal een Wachter het veld betreden. Deze Wachter zal ervoor moeten zorgen dat de 3 Jagers van het andere team niet kunnen scoren, een soort doelman als bij voetbal dus.

Hoewel het vliegen op een bezemsteel ietwat lastig kan ogen en ikzelf een bezemsteel voor het real-life Zwerkbal WK niet van de grond kreeg, is het in deze game wat handiger. Aan het begin van de game zal veelal alles netjes uitgelegd worden aan je. Het meeste zul je echter leren tijdens het spelen van de game zelf! Zo zul je langzaamaan het gebruik van de Drijvers onder de knie krijgen. In iets dat wel iets weg heeft van het “Off-the-Ball Control” systeem van Fifa waar EA immens trots op is, kun je met een simpele druk op de knop een Drijver het spel in roepen om je Jager te verdedigen.

Een beperkt aantal spelopties zoals Exhibition, Hogwarts en World Cup is aanwezig in de game. Bij de Exhibition mode kun je snel een spel beginnen en 2 teams naar keuze het tegen elkaar op laten nemen. Bij de Hogwarts (Zweinstein) mode kies je een Zweinstein team naar keuze en zul je het op moeten nemen tegen de andere teams in een toernooi. Dit toernooi zal niet van al te lange duur zijn aangezien er slechts 4 teams aanwezig zijn in het spel. Na het winnen van het toernooi zul je een prachtig retourtje naar het wereldkampioenschap (World Cup Mode) in je bezit krijgen. De World Cup mode laat je een land naar keuze representeren waarmee je zal proberen de wereldbeker Zwerkbal in de wacht te slepen op eenzelfde manier als je de kaartjes zal moeten winnen.

Dat de game bedoeld is voor de wat jongere gamer is duidelijk te merken. Het rondvliegen en scoren met de Slurk is makkelijk onder de knie te krijgen en zal na verloop van tijd geen enkel probleem meer met zich mee moeten brengen. Per Slurk die door een van de ringen vliegt zal je team een totaal van 10 punten ontvangen. Het zal in veel gevallen echter niet uitmaken wie er voor staat met de game wanneer het einde in zicht komt. Het spel bevat een zogeheten Gouden Snaai-meter die oploopt wanneer speciale bewegingen en punten gescoord worden. Wanneer deze meter vol is gelopen, zal het spel beëindigt worden en zal éindelijk de zevende en laatste speler van het team zijn opwachting maken. Wanneer de Gouden Snaai wordt vrijgelaten zullen de Zoekers van beide teams in de achtervolging aan gaan. Wie als eerste de Gouden Snaai erm… snaait zal 150 punten voor zijn team verdienen en daarmee in veel gevallen de wedstrijd tot een positief einde brengen.

Zoals je misschien gemerkt hebt, heb ik vrijwel alle namen in deze review in het Nederlandse jasje gebruikt en dit is niet zonder reden. De game zelf is namelijk totaal in het Nederlands op de markt te vinden en alle namen en uitspraken zijn dan ook in het Nederlands wat ideaal is voor de jongere gamer waar het spel voor bedoeld is. Helaas komt dit Nederlands taalgebruik niet ten goede aan het commentaar wat tijdens het spelletje Zwerkbal door de speakers blaast. Naast het irritante Nederlandse taalgebruik zal de commentator ook honderden keren in herhaling vallen waardoor zelfs de grootste Harry Potter fan lichte frustratie zal moeten gaan uiten.

Heb je jezelf altijd al eens afgevraagd hoe het zou voelen een spelletje Zwerkbal mee te spelen, dan is dit een leuke game om mee te beginnen. Leuke muziek, makkelijk te spelen en grafisch gezien een vrolijke, kleurrijke bedoeling waar wederom de jongere gamer wel waardering voor zal kunnen opbrengen. Een leuk idee waar Sinterklaas de vele mini-gamers en Harry Potter fans op alle consoles inclusief PC, mee zal moeten kunnen verblijden.

+ Origineel
+ Niet te moeilijk
+ Prachtige muziek