Review | Playstation 2 | Jak and Daxter 2: Renegade

Jak and Daxter 2: Renegade

Jak and Daxter: The Precursor Legacy was een groot succes. Wereldwijd gingen er miljoenen exemplaren over de toonbank. Een origineel idee, een game met een eigen ding, een eigen karakter, iets wat geen andere game had. Jak 1 werd platinum en werd beloond met de hoge scores in alle bladen en dat grote succes krijgt nu een vervolg. Maar wordt dit vervolg ook een succes? Dat kun je jezelf afvragen. Vaak zijn vervolgdelen minder leuk dan het origineel. Vervolggames worden vaak ook omschreven met: “meer van hetzelfde”. Maar deze sequel beloofd anders te worden. Nog beter dan deel 1, met hetzelfde idee, hetzelfde basispakket, dezelfde karakters, maar toch totaal vernieuwd. We zullen zien of deze belofte ook waargemaakt wordt.

Als je het spel opstart ervaar je wel degelijk het gevoel van Jak 1 weer, het idee blijft een klein beetje hetzelfde maar toch merk je dat je een heel ander spel speelt. Beide karakters hebben een facelift ondergaan. Met name Jak is erg veranderd. Hij ziet er ouder en stoerder uit. Maar dan het spel zelf.

Het verhaal van deel 2 wordt je aan het begin van het spel verteld door filmpjes. Jak & Daxter komen in een vreemde, donkere wereld terecht. Ze hebben geen flauw idee wat er gaande is en wat er gebeuren gaat. Dan wordt Jak opeens gevangen genomen door zware troepenmachten. Daxter is wel vrij en beloofd Jak te redden. Het scherm wordt vaag en er verschijnt: 2 jaar later op het scherm. Jak heeft het zwaar. De machthebber van Haven City gebruikte Jak als proefkonijn voor zijn Dark Warrior. Dit is een programma waarmee hij de ultieme krijger wil maken. Jak krijgt regelmatig injecties met het schadelijke Dark Eco. Op het moment dat Jak vrij komt is hij overkookt van woede. Zijn doel: degene die hem dit aangedaan heeft terugpakken. Wraak nemen!

Ik heb zelf Jak and Daxter 1 helemaal uitgespeeld en merkte dan ook meteen toen ik begon aan dit spel dat er veel aan de gameplay gewerkt was. De besturing zit beter in elkaar wat betekend dat Jak beter op de controls reageert dan voorheen. Het speel lekker, niet al te moeilijke moves en dergelijke. Bijna perfect, maar toch zijn er wat minpuntjes. In het spel zijn 4 verschillende wapens te vinden. Maar het schieten met zo’n wapen werkt niet helemaal lekker. Het richt te onnauwkeurig. Er is geen vizier of een ander hulpmiddel. Nu weet ik ook wel dat het geen shooter is, maar soms kom je wezens tegen die je eigenlijk in 1x raken moet en dat lukt dan vaak niet door 1x die richting in te schieten. Wat wel erg tactisch in elkaar zit is dat alle 4 de wapens andere eigenschappen hebben. Zo is niet elk wapen overal bruikbaar. Je kunt met een shotgun heel veel schade aanbrengen, maar niet even snel schieten als er meerdere wezens in je omgeving zijn want daar duurt het herladen te lang voor. Hier is een sneller kleiner wapen beter geschikt voor. De camerapositie is ook niet altijd even handig. Zo draait de camera soms niet mee, of word je ineens van achteren aangevallen terwijl je ze niet heb kunnen zien aankomen doordat de camera niet meedraaide. Soms moet je dan de camera zelf even meedraaien.

Voordat je een level begint krijg je eerst een introductiefilmpje. Deze zijn soms best lang maar zeker wel de moeite waard. Zeker de beeldkwaliteit en de humor is top! In het begin van het spel kan Jak zich alleen ter voet verplaatsen, maar halverwege heb je altijd een “jetboard” bij je. Dit is een soort zwevende schijf waar hij opstaat, een beetje het idee van Airblade. Deze is erg handig bij sommige opdrachten. Soms moet je ook een raar wezen genaamd Krew achtervolgen. Bijvoorbeeld in het level: Pumping Station. Je moet hem volgen en opdrachten voor hem uitvoeren.

Ik was vooral benieuwd toen ik van deze titel hoorde of de humor net zo sterk zou zijn. Dit is toch een aspect die het eerste deel leuk maakte. Maar ik vind zelfs de humor van Daxter in dit tweede deel nog sterker dan in het eerste. Hij heeft soms in filmpjes hele strakke opmerkingen. En de graphics… Ja die waren in deel 1 al groots, maar deel 2 overtreft. De graphics zijn zeer strak, mooier kun je van een PS2 game bijna niet verwachten. Zeker niet van een platform spel. Eigenlijk is er geen spraken meer van “platform”. Je bevind je in een hele grote 3D wereld en het platform gevoel lijkt te verdwijnen. Wat zeker nog een grote vooruitgang is, is de intelligentie van de computergestuurde karakters. Zo merken de andere karakters je veel eerder op dan in het vorige deel. Zeker in grote ruimtes zien ze je van grote afstand al en komen op je af.

De speciale effecten en geluiden zijn ook zeer realistisch, zoals de rook uit de schoorsteen, druppelend water, het gieren van de wind etc. Dit voegt echt iets extra’s toe aan het spel. En mocht je bang zijn dat je deze game snel uitgespeeld hebt, dan heb je het mis. Hoewel Jak 1 in niet al te veel tijd uit te spelen was, heeft hier zelfs een zeer ervaren gamer toch wel een uurtje of 20 voor nodig. Deze lange houdbaarheid belooft dus vele speeluren.

Meer van hetzelfde? Daar is bij dit vervolgdeel absoluut geen sprake van! Zo zouden alle sequels moeten zijn! Jak and Daxter 2: Renegade is een totaal nieuw spel met alleen het basispakket van deel 1. Het spel is op bijna alle fronten verbeterd zoals de graphics, houdbaarheid, gameplay, AI en de speciale effecten en geluiden. Jak and Daxter zijn ook beide in een nieuw jasje gestoken. Gewoon een goede game, met super graphics en de moeilijkheidsgraad is precies goed. Goed te doen. Ik heb wel wat minpuntjes kunnen vinden maar deze zijn niet noemenswaardig als je deze game in zijn totaliteit bekijkt. Een topper die enkel en alleen voor de PS2 bezitters bestemd is. Een absolute kost voor de platform freaks. Jak 2 is een leuk spel voor jong en oud!

+ Vernieuwend
+ Goede humor
+ Graphics en Geluid
- Camerapositie soms onhandig
- Onnauwkeurig richtsysteem
Geplaatst op 15/02/2006
jak

217.136.198.176
jak en daxter
Geplaatst op 09/03/2006
melissa

84.81.172.65
jask en daxter was leuk, en jak3 ook maar jak2 weet nie want ik heb jak2 pas net.
ik vindt daxter tog het grapegts van hun2.
jak is ook best leuk.
maar doei doei!!!!!!!!!!!!!
Geplaatst op 14/03/2006
essie

82.176.37.115
hoi luitjes heb jak en daxter1 bijna uit heb alleen 1 probleempje kan het ei boven de paddestoelen in het moeras niet te pakken krijgen heb verder alles. heeft er iemand een suggestie of een oplossing?? alvast bedankt groetjes essie
Geplaatst op 23/04/2006
jarno

212.87.111.226
weet iemand wat daxter's angst is
Geplaatst op 24/06/2006
ben

81.241.232.184
opkop
Geplaatst op 31/07/2006
keb g1 naam

62.234.133.218
wie weet er nog wat cheats
Geplaatst op 31/07/2006

62.234.133.218
wie weet er nog wat cheats voor Jak en daxter2
Geplaatst op 09/08/2006
melissa

84.81.172.65
daxters angst is misty eiland en de lurkers

Geplaatst op 11/08/2006
codes?

83.116.171.9
weet iemand nog codes voor jak & daxter renegade? stuur un mail naar superseppie_wolliewol@hotmail.com
Geplaatst op 18/08/2006

222.155.28.198
sucky fuck ass
Geplaatst op 21/08/2006
collin perrier

87.210.71.42
ik vondt alle jak en daxters vet daxter is echt heel grappig en jak is cool mijn favoriete personage is cyber-errol(eindbaas.jak3)hij is grappig en cool
Geplaatst op 21/08/2006
collin perrier

87.210.71.42
is er iemand goed in jakx geef even wat tips alsjebliefd ik ben pas bij 68%
Geplaatst op 21/08/2006
jakfan collinm

87.210.71.42
ik heb met jak3 unlimmited dark en ligcht jak dus als ik dark bomb doe gaat er niks van je dark eco af moet je ook kopen erg handig bij de eindbaas
Geplaatst op 30/09/2006
melli
ho0i ben ik weer maar dan met een andere naam (melissa dus)
Geplaatst op 30/09/2006
jams
hooi melli hier ben ik weer hahahhihih
Geplaatst op 30/09/2006
jams
nou iik ga weer bye oja het spel was vet gaaf or maar ik speel hetvsoms heel soms bij melli alleeen bijna nooit hoor melli zit alltijd in haar spel nou byeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee kissies jams
Geplaatst op 01/10/2006
jams
halowa ben ik weeer achter elkaar nou bye
Geplaatst op 01/10/2006
jams
nou dit zeg uik nog ff veel; plasier mer het spelen
Geplaatst op 28/11/2006
bastiaan

86.90.102.156
is het een leuk spel?

ik denk het wel
Geplaatst op 28/11/2006
bastiaan

86.90.102.156
jak 2 is leuk
Geplaatst op 03/02/2007
aze

87.64.153.63
ik vund het heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel stom
Geplaatst op 03/02/2007
oliui

87.64.153.63