Review | Playstation 2 | Formula One 06

Formula One 06

Sinds 2003 bezit Sony de officiële FIA licentie en heeft daarmee het alleenrecht om Formule 1 games te ontwikkelen. Zo brengen zei ieder jaar een Formula one titel op de markt. Met het naderen van het einde van dit Formule 1 seizoen kon Formula One 2006 dan ook niet langer op zich laten wachten.

Eén van de kritieke punten van de Formula One reeks is de toegankelijkheid, zo hebben ze drie jaar geleden besloten om van de Arcade race-stijl af te stappen en zijn ze bezig gegaan om de game beetje bij beetje realistischer te maken. Deze beslissing heeft echter wel invloed gehad op de moeilijkheidsgraad van de reeks.

En dat merk je ook terug in Formula One 2006, zo zul je veel tijd moeten investeren om de bolides onder controle te krijgen. Om de drempel wat te verlagen hebben ze wel een aantal hulpmiddelen als de Brake-assist, Steer-assist en de Spin recovery in de game verwerkt. Hiermee kun je als beginneling een redelijk rondje rijden, echter voelt het gebruik van deze hulpmiddelen nogal kunstmatig aan, zo krijg je al snel het gevoel dat je geen invloed meer hebt op je bolide. Overigens wel een goed hulpmiddel is de ideale lijn die ook in het vorige deel verwerkt zat, deze geeft aan op welke punten je het best kunt remmen.

Hoewel de besturing niet zo toegankelijk is, hebben ze er bij SCEE wel voor gezorgd dat je uren maar ook 10 minuten plezier kunt beleven met de game. Zo heb je de mogelijkheid om snel een race op te starten of uitgebreid te gaan zitten voor een volledig race weekend/seizoen.

Met de standaard instellingen zal een gemiddelde race niet langer dan acht rondes duren, wil je echter langer racen dan kun je zelf instellen of je 10%, 50% of 100% van het originele aantal raceronden wilt rijden. Je hoeft overigens niet bang te zijn om het het spektakel van de pitsstops missen want ook bij de standaard 8 rondes zal er gestopt moeten worden voor nieuwe banden en brandstof. De pitsstop zelf is als een soort van mini-game in de race verwerkt, waarbij je zo snel mogelijk op de aangegeven knoppen moet drukken om een snelle stop te maken.

In de Formule 1 draait alles om het winnen van secondes, waarbij inhaal acties zelden voorkomen. In Formula One 2006 verloopt dit echter anders, zo kun je met een goede start of pitstop enorm veel plaatsen winnen en kom je regelmatig in de positie om een tegenstander te kunnen uitremmen in de bochten. Het uitremmen van een tegenstander brengt echter wel veel risico’s met zich mee, zo moet je meestal op het vuile gedeelte van de baan gaan rijden waardoor je nogal wat grip verliest. Een ongeluk zit dan ook in een klein hoekje en met een beetje pech lig je direct uit de race.

Wanneer je wat meer diepgang zoekt kun je voor de career-modus kiezen. Hierbij start jij als jonge hond in een van de lagere Formule 1 teams als Midland F1 of Super Auguri. Als debutant zul jij je moeten bewijzen tegenover andere teams. Naarmate je steeds beter presteert zul je nieuwe aanbiedingen krijgen bij hogere teams. Naast de reguliere grand prix. zul je ook verschillende testdagen moeten rijden om nieuwe ontwikkelingen te testen. Zo kun jij je in een tijdsverloop van 5 jaar opwerken naar een top team als Ferrari of Renault. Tussen de races door krijg je feedback van je team via je mailbox en kun je de nieuwste headlines in de kranten lezen.

Grafisch ziet Formula One 2006 er een beetje achterhaald uit, zo zijn niet alle textures even scherp en oogt de game een beetje grauw. Er zijn dan ook maar minimale verschillen te herkenen met zijn voorgangers, alleen de luchtpartijen zien er beduidend mooier uit. Hoewel de game visueel nog het één en ander mist heeft het wel een hele soepele frame-rate en speelt het daarmee erg lekker weg. Doormiddel van bewegingsonscherpte en het trillen van je wagen lijkt de snelheid aardig over te komen, wat mede versterkt word door het herkenbare geluid van de V8 motoren.

Hoewel Formula One 2006 een aardige Formule 1 game is, heeft het niet veel meer te bieden als zijn voorgangers. Kleine veranderingen als een aangepast kwalificatie systeem, extra test-opties en een net wat realistischere gameplay onderscheiden deze titel. Maar de beloofde online mogelijkheden en uitwisselingsmogelijkheden met de PSP versie ontbreken er ook nog aan. Met het oog op de toekomst verwacht ik volgend jaar een aantal grote veranderingen voor de PS3 versie, en helaas heeft de reeks die ook echt nodig.

Graphics: 6
Speelbaarheid: 6
+ Gevoel van snelheid
+ Realistischer
+ Career modus
- Grafisch achterhaald
- Te weinig verandering
Geplaatst op 17/08/2006
Teun GC
Nice stuk tekst Sjors, ben het volledig met je eens.

De PlayStation 2 loopt duidelijk op zijn laatste adem. De console is door alle andere spelsystemen ingehaald qua graphics! Tijd voor iets nieuws dus en ik verwacht dat we volgend jaar iets moois kunnen verwachten op de PS3.
Geplaatst op 17/08/2006
Nicky

213.10.61.145
Behalve dan het verkeerd gebruik van het woord 'zei' (Zo brengen zei.. in de ik-vorm zeg je nu 'zo breng zegt' ipv 'zo breng ik') een leuk stuk Sjors.

Trouwens.. zijn pitstops bij de F1 echt zo spectaculair? Ik vind het meestal niet echt boeiend. Maar ik ben dan ook geen F1-fanaat.
Geplaatst op 22/08/2006
campina
als member kan je dan zelf een revieuw maken?
Geplaatst op 27/09/2006
Ronald

171.21.80.126
Het word tijd dat Sony de Fia licentie eens los laat.
Want de graphics zijn echt knudde.
Tijd voor de terug keer op de PC.
Geplaatst op 07/10/2006
Robin

80.60.182.19
Wacht maar tot de PS3 versie er s heb veel videos er van gezien en die zien er echt super vet uit.
Geplaatst op 27/12/2006
royfennema

84.104.109.9
ik wil snelle ronde tijden . waar ik tegen kan racen
Geplaatst op 20/03/2007
Daantje

86.81.242.175
Best wel mooi spel maar kan nie w8en tot ik ps3 heb
Geplaatst op 13/04/2007
Cris

62.234.178.108
@ nicky.. Je moet de pitstops helemaal zelf doen.. snel op blokje of rondje of kruisje drukken voor banden, brandstof, omhoog zetten van de krik.. Het is een SUPER game.. (op de Rai gespeeld) Een aanrader hoor.. En het racen is ook leuk, in plaats van dat je makkelijk vroeger iedereen kan inhalen op het hoogste niveau moet je je best doen bij een gemiddeld niveau..
Geplaatst op 16/04/2007
luc

86.82.57.17
wie kan mij vertellen wanneer f1 2007 voor ps2 uitkomt ik w8 er al op
Geplaatst op 16/04/2007
kysuw

83.34.241.146
[a href= http://abbigail.sepcn.info/nude-russian-single-woman.html ]russian magazine woman[/a] [url=http://abbigail.sepcn.info/nude-russian-single-woman.html]russian magazine woman[/url] [a href= http://teresa.sepcn.info/girl-russian-single-young.html ]pretty russian girl[/a] [url=http://teresa.sepcn.info/girl-russian-single-young.html]pretty russian girl[/url] [a href= http://alexus.sepcn.info/girl-kidde-model-russian.html ]naughty russian girl[/a] [url=http://alexus.sepcn.info/girl-kidde-model-russian.html]naughty russian girl[/url]
Geplaatst op 20/04/2007
zixmu

82.1.150.113
[a href= http://dana.sepcn.info/free-naked-russian-woman.html ]russian girl marry[/a] [url=http://dana.sepcn.info/free-naked-russian-woman.html]russian girl marry[/url] [a href= http://haylie.sepcn.info/russian-thick-woman.html ]russian girl adoption[/a] [url=http://haylie.sepcn.info/russian-thick-woman.html]russian girl adoption[/url] [a href= http://skyla.sepcn.info/tiny-russian-girl.html ]russian woman seeking marriage[/a] [url=http://skyla.sepcn.info/tiny-russian-girl.html]russian woman seeking marriage[/url]
Geplaatst op 20/04/2007
zixmu

82.1.150.113