Review | Playstation 2 | Killzone

Killzone

Davilex was tot voor kort “Neerlands trots” op het gebied van gamedeveloping. Dat was ten minste zo tot Guerilla kwam, die twee shooters aankondigde. Eén hiervan was Killzone, een game die op grote evenementen met trailers en screenshots hoge ogen wierp bij de journalisten. Het zou de “Halo” voor de Playstation moeten zijn. Kan Killzone aan de torenhoge verwachtingen voldoen?

In Killzone stap je in de schoenen van de leden van de ISA, een groep die strijdt tegen de fascistische Helghast groepering. De Helghast komen van de planeet Helghan, waar ze een groot leger hebben opgebouwd. Hun doel is wraak, wraak op degenen die hen onrecht hebben aangedaan door ze op hun nare planeet aan hun lot over te laten. Met hun zuurstofmasker en angstaanjagende ogen zaaien ze dood en verderf op de planeten. Hierbij hebben ze de hulp van sterke vuurwapens en gevechtsvoertuigen ingeroepen. En het is aan jou als ISA-soldaat om een einde te maken aan de slachtpartijen van deze Helghast.

Killone speelt erg lekker. De besturing is zoals bij vele shooters even wennen, maar is ook helemaal naar de wil van de speler aan te passen op het gebied van gevoeligheid. Ook heb je de mogelijkheid om de Y-as om te draaien, zodat je de sticks in dezelfde richting moet bewegen als wat je gewend bent. Hoewel Guerilla hier bewust voor heeft gekozen, is het toch jammer dat je niet kunt springen. Het is immers erg handig in een één op één gevecht, ook al kan het irreële situaties opleveren.

In je veldtocht heb je de keuze uit een simpel arsenaal wapens. Deze bestaat uit rocketlauchers, pistols, sniper-rifles en de automatische geweren. De geweren zijn overigens fictief, maar gelukkig geeft het de game absoluut geen futuristisch sfeertje. Uiteraard zijn er verschillende wapens voor de twee stijdmachten ISA en Helghast. Ondanks deze overvloed aan materiaal kun je slechts drie wapens tegelijk dragen. Dit brengt een stukje strategie in het spel. De veldtocht heeft zo’n zeven uur gameplay te bieden. Een forse tegenvaller dus. Na elke missie heb je dan wel weer de keus uit verschillende personages (mits vrijgespeeld) waardoor je het verloop van de missies gedeeltelijk in eigen hand kunt nemen.

Killzone ziet er in alle opzichten erg goed uit: de gezichten van de karakters zijn erg goed gemaakt, de omgevingen zijn erg gedetailleerd en de wapens geven het geheel gelukkig nog geen futuristisch sfeertje, ook al zijn ze fictief. Ook de cutscenes zijn erg mooi gemaakt. Het herladen van de wapens duurt relatief erg lang, wat natuurlijk heel erg realistisch is, maar wat ook irritatie opwekt. Ben je net in een hevige schietpartij verwikkelt, is je magazijn leeg en word je dus naar een andere wereld geholpen omdat het herladen te lang duurt. Dit betekent dat je vaak moet gaan schuilen.

De game is gemaakt door Nederlanders en dit is zeer goed te merken. De menu’s zijn in het Nederlands, wat ook wel een keer mag. Ook in het spel zijn bijvoorbeeld schoolvoorbeelden van een Nederlandse naam verwerkt, zoals Jan, en Van der Hooft. Ook ex-actrice in GTST Mickey Hoogendijk heeft haar gezicht verleend aan Guerilla. Haar gelaat is gebruikt voor het personage Luger.

Jammer is dat de stemmen van de personages in de game dan weer niet in het Nederlands zijn. Engelse acteurs verleenden in dit geval hun stem aan de game. Voor de geluiden hebben de makers geïmproviseerd. Zo is voor het doorladen van sommige geweren het geluid van een nietmachine gebruikt. Dit is jammer, want het geluid had toch echt wel realistischer gekund. Toch is het niet slecht.

Killzone bevat een simpel rijtje aan multi-player games. Naast de bekende deathmatch en team-deatmatch bevat het spel ook nog de modi: verdedig en vernietig, overheersing, aanval en voorraaddropping. Hiervan is de leukste de “verdedig en vernietig” mode. In deze mode heb je twee kampen. Elk kamp heeft twee generatoren. Het kamp dat als eerste de generatoren van haar tegenstander vernietigt is de winnaar. Allemaal unieke spelmodi dus, die de replay-value absoluut ten goede komen. Als je dan weer kijkt naar het aantal levels dat er voor handen ligt in de multi-player games valt het weer vies tegen. Hoewel de levels groot en redelijk gedetailleerd zijn, houdt het op bij een zestal gebieden.

Killzone doorstaat absoluut niet de vergelijking met Halo, maar blijkt uiteindelijk toch Davilex van haar troon te hebben gestoten. Of Guerilla met Killzone Nederland echter voorgoed op de kaart zet is nog maar de vraag. Dit hangt van de koper af. Al met al is het toch een goede game en gezien de hoeveelheid aan TV reclames zal het ongetwijfeld een succes worden.

+ Uiteindelijk toch goede shooter
+ Mooie wapens en gedetailleerde omgevingen
+ Nederlands tintje
- Weinig multiplayer maps
- Geen Capture The Flag
Geplaatst op 30/08/2005
DucthRascal

82.161.7.65
Yo, Ik speel KZ al een tijdje.. en Ik vind het zeker de beste shooter die de PS2 heeft.. Jmmr van de beoordeling over het geluid.. er zit mooie muziek bij en alles klinkt zeer goed!
Geplaatst op 30/09/2005

82.157.248.184
daar ben ik het mee eens
Geplaatst op 18/10/2005
poep

81.206.81.3
killzone rules en die beoordeling van het geluid klopt geen snars van!!!
Geplaatst op 23/10/2005
Big mistake

212.129.200.89
KK SPEL!!!!!
Geplaatst op 24/10/2005
killzone 4ever

83.162.24.156
het 2 player game is k vet het lijkt net of je online speelt egt kk vette spel
Geplaatst op 15/11/2005
dragon

84.24.144.76
waneer komt deel 2 vet man
Geplaatst op 06/01/2006
isa soldier

213.49.183.93
kei zalig spel
ik zit echter vast op missie 2 level 4
kan iemand mij helpen?
Geplaatst op 03/03/2006
Summy

81.241.212.123
ik speel Killzone al een hele tijd en ik vind het een geweldige game.De graphics zijn op het eerste zicht super maar soms zijn de personages 'zanderig'.Maar een echt top game van Nederland. Bedankt jongens
Geplaatst op 24/03/2006
killzone

192.87.49.2
vette game maar ^besturing s niet fijn
Geplaatst op 10/04/2006
robbe

81.240.107.197
super spel hou van de slagvelden heb de veldtocht al helemaal uitgespeeld zitten leuke en moeilijke missies tussen wanneer komt deel 2 uit
Geplaatst op 28/04/2006
quinZie

82.92.116.193
het lijkt me een vet spel ik ga het zeker kopen maar is de bestuuring lastig
Geplaatst op 12/07/2006
xitsu

62.163.73.138
hoi jongens
me pa verkoopt allemaal troep aan guarilla games
misschien kan ik het een keer vragen. Ze zijn ook met een ander spel bezig geloof ik. misschien klinkt het een beetje opschepperig. maar serieus me pa verkoopt egt die 3D troep aan hun. ze hadden laatst nog 12 3D pakketten aangevraagd omdat er weer wat meer mensen zijn gekomen.

guerilla gaat egt uitgroeien tot grootste nederlands game bedrijf(en natuurlijk ook van de hele wereld) mzzls

info?
xfire: gcwarrior