Review | PC | Kult Heretic Kingdoms

Kult Heretic Kingdoms

Een nieuwe “Role playing game van een Nederlandse uitgever. Maar niet zomaar een RPG, want Kult Heretic Kingdoms is de eerste die volledig 3D is. Niet alleen de vormgeving en de characters, maar het landschap is ook volledig 3D. Wel andere games die ook deels onder RPG vallen, zoals Final Fantasy, maar de echte RPG games zoals Kult, die niet. Pogingen om dit goed te maken zijn er al wel geweest, maar niet 1 developer slaagde erin het goed te verwezenlijken. Een grote uitdaging dus voor een developer die zich nog bewijzen moet in deze business.
Des te meer waardering ze verdienen als hen dit lukt!

Kult Heretic Kingdoms. Misschien wel nu al een onderschatte game. Waarom? Omdat het niet van 1 van die grote bekende uitgevers komt? Ik denk het. In de pers is er betrekkelijk weinig over geschreven. Ik heb nauwelijks reviews, nieuws items en andere zaken omtrent deze game gezien. Toch raar. Waar is ons nationalistische gevoel? Een spel waar een Nederlands bedrijf verantwoordelijk voor is, dat verdient toch aandacht?
Vandaar dat ik ook niet goed wist wat ik hier van verwachten moest. Ik had er weinig over gehoord, zou het dan wel een goede game zijn? Normaal zie je maanden van te voren al stukken op sites over een aanstaande “topper”. Deze game geen topper dan? Daarnaast ben ik niet echt thuis met RPG. Ik speel het zo af en toe, maar echt goede RPG’s die ik vaker dan 2 keer gespeeld heb zijn er de laatste jaren niet geweest. Misschien ligt het aan de kwaliteit, misschien ook niet. Misschien ligt het wel aan mij, interesseer ik me niet zo in RPG. Maar waarom heeft elk deel van Zelda tot een intense verslaving gezorgd bij mij? Waarom zat ik elk uurtje van mijn vrije tijd aan Maximo? Ja dan ga je toch vraagtekens plaatsen bij de overige RPG’s die er na de genoemde titels nog gevolgd zijn.

Om te ontdekken hoe deze game is, of deze RPG aan de verwachtingen kan voldoen, zul je hem toch uitgebreid moeten spelen. En om dan eerst 45 euro uit te geven en er dan achter te komen dat het niks is… Das toch zonde. En daar zijn wij dus voor! En getest hebben we hem! Kritisch, uitvoerig en zorgvuldig!

Tijdens de installatie van deze game kun je rustig even je favo serie gaan kijken, want daar duurt wel even. En nee, dat ligt niet aan mijn systeem, want een Pentium 4 met 3.06 Ghz en 1024 MB ram moet zo’n game makkelijk aan kunnen. Maar een kwartier had hij wel nodig om het te installeren. Hoewel dit ook weer relatief is, want het spel is namelijk wel 2 GB groot!

Als je de missie begint moet je eerst even een profiel aanmaken. Je bent een jonge vrouwelijke inquisiteur. Je kunt in dat profiel alleen haar kapsel en kleding veranderen. Die kleding is trouwens best de moeite waard, er zitten aardig korte rokjes bij. Altijd leuk toch? Verder kun je daar op elk punt je niveau instellen. Zo kun je de game helemaal naar jou speelsterkte maken en dus voor iedereen erg goed toegankelijk.

Wanneer je echt begint aan de missie is alles erg vaag. Je weet eigenlijk niet goed wat die missie inhoud. Het enige dat je mede gedeeld wordt door ene Lord Valkarin die je begeleid, is dat je op zoek moet gaan naar een relikwie en dat het de bedoeling is dat die vernietigd wordt. Hoe, wat, wanneer en waarom is jou op dat moment totaal onduidelijk. Je gaat dus met een onwetend gevoel aan de slag, steekt wat mensen neer met je zwaard die je “per ongeluk” onderweg tegenkomt en hoopt via andere personages te weten te komen wat nu de echte opdracht is.

Als je begint kom je in een afgelegen stuk stad. Alles is verwoest, staat in de brand en overal liggen lijken en veel bloed. Beetje ala Resident Evil, maar dan beter! Je komt na een wandelend lijk kapot gestoken te hebben in een kathedraal. Hier is het een grote puinzooi. Allemaal brandend hout op de grond, lampen die naar beneden gevallen zijn, de banken in stukken, lijken op de grond, bloed, alles vies en noem maar op. Echt taferelen zoals je ze alleen in Resident Evil tegen komt. Op de achtergrond hoor je trieste muziek die perfect bij de sfeer passen. Daardoorheen hoor je het gieren van de wind. Erg mooi gemaakt, maar op den duur wordt die wind zo irritant dat je de boxen zachter zet.

Alles zit er gelikt uit, alleen de afwerking van sommige dingen is erg jammer. Aan het begin zie je bijvoorbeeld een afgrond. Weer zo iets van: “we moeten een einde van het level hebben dus dan maar een afgrond”. Hoe hard je ook naar die afgrond rent, je kunt er onmogelijk afvallen. Erg jammer om te zien hoe zo’n character dan staat te rennen maar niet vooruitkomt, terwijl je wel vooruit kijken kunt. Dan is dat bij zo’n afgrond nog tot daar aan toe, maar midden in een vlak landschap…. Erg jammer. Dit komt namelijk ook veelvuldig voor. Dat je gewoon gedwongen wordt rechts te gaan, maar links zie je van alles staan en is dezelfde gelijke grond maar loop je tegen een “transparante muur” aan. Had beter gekund! Ook zie je soms lijken liggen op een verhoging van maximaal een stoeprand, maar denk maar niet dat jij ooit bij die lijken komen kan. Die stoeprand is dan ook weer de “muur” van het level.

Wat je je wel erg afvraagt in bijvoorbeeld die kathedraal, maar ook veel verder in het spel steeds: “Wat moet ik hier?”. Je kunt geen kant op, er is niets te zien, er loopt niemand, helemaal niets. Totdat je de “dreamworld vision” aanzet, waar ik het net al over had. Dit doe je door middel van de D op je toetsenbord. De “wereld” wordt dan blauw, beetje zweverig. Je ziet dan ineens allemaal geesten door die ruimte vliegen die op je schieten met soort gekleurd lava, beetje zweverig gedoe allemaal. Ik heb het er niet zo op. Maar ieder zijn ding natuurlijk. Maar goed, die geesten moet je dus afmaken en dan kun je weer verder. Zo verschijnt er na het doden van 2 geesten een wezen dat je de legende verteld over het ding wat je zoekt. Dan wordt echt duidelijk wat je zoekt. Het blijkt te gaan om het Godslayer sword. De legende wordt je verteld door middel van schetstekeningen die je achter elkaar te zien krijgt als een soort filmpje. Hierin wordt verteld wat er met dat zwaard aan de hand is en ongeveer waarom het zo belangrijk is hem te vinden. Bij dit soort dingen wordt de uitleg wel gesproken. Als je met Valkarin praat hoor je geen stem, maar zie ja alleen tekstberichtjes onderin beeld. Degene die dan praat wordt steeds verlicht.

Na 1 zo’n level ben je dus al weer een stuk meer te weten gekomen over het verhaal. Bij veel RPG’s weet je het verhaal grotendeels vooraf al en moet je alleen nog op zoek gaan naar de oplossing. Je komt dan onderweg wel iets meer te weten maar de kern weet je al. Bij dit spel is dat totaal anders. Gaandeweg kom je er achter hoe, wat, wanneer en waarom je dat zwaard zoeken moet. Hoe meer je uitspeelt, hoe meer je weet en hoe leuker het wordt. Geloof mij maar! Als je hieraan begint… is het moeilijk er mee te stoppen. Je wilt steeds weten wat er verder komt, “wat bedoelt die persoon met die uitspraak?” Het verhaal zit gewoon goed in elkaar!

De besturing van dit spel is ontzettend goed. Je speelt eigenlijk alleen maar met de muis. Je klikt op een gebied waar je haar heen wilt hebben en ze loop er heen. Hou je de linkermuisknop in en je sleept hem dan loopt zij de weg die jij aan geeft. Het makkelijkste werkt gewoon 1 enkele tik op de linkermuisknop haar lekker laten lopen. Erg handig is, dat je op afstand al kan zien wat voorwerpen in een ruimte inhouden. Je kunt in heel de kamer de muis op een voorwerp houden en zien wat het is. Dit wordt, ongeveer net zo als in Resident Evil, aangegeven in een venster. Je hoeft dus niet eerst die hele kamer door te rennen om alles te ontdekken. Mocht het voorwerp interessant zijn, dan klik je er eenmalig op en ze loopt er heen. Met je zwaard slaan en steken doe je met de rechtermuisknop en als je een scrolmuis hebt dan kun je daarmee in en uit zoomen. Dat is erg handig, zo kun je even alles overzien door uit te zoomen en vervolgens bij een gevecht volledig op dat in te zoomen. De basishandelingen voer je dus uit met de muis. Werkt helemaal top! Niets op aan te merken!

Er zijn slechts een paar dingen op het toetsenbord die je gebruikt. Dit zijn: “dreamworld vision”, hier kom ik later op terug, en de standaard dingen zoals laden en opslaan. Dat opslaan is trouwens ideaal, doordat je op elk moment kunt opslaan. Even een keer op F5 drukken en het is opgeslagen. Hoef je tenminste geen hele stukken tientallen keren overnieuw te doen als je even vast loopt.

Mocht je deze game binnenkort een keer spelen, let dan eens op het verschil in geluid tussen verschillende ruimtes. De voetstappen klinken in een kathedraal erg galmend, maar buiten weer totaal anders. Ik kan zeggen: “dat maakt de game realistisch”, maar helaas dat zul je nooit van mij te horen krijgen. Want als deze game iets niet is, dan is het wel realistisch. Maar dat is ook niet het doel van deze game, dit is duidelijk een zweverige game. Met geesten, magische taferelen, zwaarden met magische krachten enzovoorts. Je zou het kunnen vergelijken met Devil May Cry. Je moet er wel van houden, al dat zweverige.

Tot slot iets over de speelbaarheid. Daar kan ik kort over zijn: super. Dat je de besturing met de muis doet in plaats van die irritante onnauwkeurige pijltjestoetsen is ontzettend goed. Het in en uit zoomen werkt lekker, de laadtijden zijn vlot waardoor je lekker door kunt spelen, het niveau kun je instellen naar je kunnen dus daar kan het ook niet aan liggen… Kortom, dat zit wel goed!

Kult Heretic Kingdoms is een waardige game die voor iedereen toegankelijk is. Maar… Dan moet je er natuurlijk wel van houden. En dat is vaak het probleem met dit soort spellen. Hier is nu eenmaal een niet al te groot publiek voor. Omdat het spel nogal onrealistisch is, met magische krachten en andere zweverige dingen, vinden veel mensen dit niet echt interessant. Maar dat telt natuurlijk niet mee in de beoordeling, want wat de een leuk vind, vind de ander weer niets. Dit zegt echter niets over de kwaliteit van de game. Als ik deze game objectief bekijk is dit zeker een zeer goede game. Een leuk verhaal, prettige besturing, goede toegankelijkheid en vele uren speelplezier. Daar komt bij dat de graphics en het geluid van dusdanige kwaliteit zijn dat ik gerust kan zeggen: Good work! Dit is een ontzettend leuke game voor mensen die van Devil May Cry, Final Fantasy en Maximo houden. Project Three is eindelijk (na grote teleurstellingen door ene Davilex) een uitgever waar ons land trots op kan zijn. Zij hebben met deze game hun kunnen volledig bewezen!

+ Zeer uitgebreid
+ Perfecte besturing
+ 3D uitvoering goed gelukt
+ Eindelijk een succesvolle Nederlandse uitgever!
- De \"transparante\" muren midden in levels
- Beetje \"zweverig\"allemaal met de geesten
Geplaatst op 09/06/2006
Drew

213.73.168.117
het enige mindere aan het spel is dat je niet weet hoe je moet slapen er staat niets in de manual over hoe je het kunt doen wel staat er uitgelegd dat het bij een kampvuur kan of in een huis dat je gekocht heb maar daar schiet je nog weinig mee op.
dus misschien kun jij het me vertellen.
Geplaatst op 24/06/2006

62.194.150.63
Je kunt in verschillende steden een huis kopen als je dan op het bed klikt, kan je de attunments veranderen en rust je uit. Ook als je op een kampvuur klikt rechtermuis dan wordt er gevraagd of je wil rusten, andere mogelijkheden zijn er niet.
Geplaatst op 01/08/2006
hxqrjt8@altavista.com

165.201.5.7
http://www.ringtones-dir.com/get/ ringtones site free. [URL=http://www.ringtones-dir.com]ringtones download[/URL]: Best free samsung ringtones, Cingular ringtones and more, Ringtones for free. [url=http://www.ringtones-dir.com]samsung ringtones[/url] From website .
Geplaatst op 01/08/2006
sdh4qtj@ebay.com

219.113.169.173