Review | Gamecube | Luigi's Mansion

Luigi's Mansion

Luigi's Mansion is 1 van 2 launchtitels die door Nintendo zelf is uitgebracht. In tegenstelling tot de andere consoles van Nintendo, speelt nu niet eens Mario, maar zijn lange, bange broer Luigi de hoofdrol. Zal Luigi met deze titel dezelfde status verdienen als zijn broer? Ik vind van niet, en ik zal uitleggen waarom.

In dit spel heeft Luigi een landhuis gewonnen. Als hij bij het huis aankomt, blijkt het huis bewoont te worden door spoken. Verder is ook zijn broer Mario nergens te bekennen met wie hij samen het huis zou bekijken. Als Luigi aangevallen wordt door 1 van de spoken, komt er een gekke professor binnen met de naam Elvin Gadd. Als ze gevlucht zijn naar Elvin's laboratorium, geeft Elvin een spokenstofzuiger aan Luigi. Eerst krijg je de kans om te oefenen om spoken op te zuigen en daarna begint het echte spel.

In het begin kan je alleen naar een kamer op de eerste verdieping. Hier kom je een paar spoken tegen die je moet opzuigen, en dan krijg je een sleutel. Met deze sleutel maak je een deur open en ga je naar de volgende kamer. Dit doe je het hele spel door. In een aantal kamers zitten echter ook tussen-bazen en mini-bazen. Een aantal van die bazen zijn onder andere een baby, een butler en een bodybuilder. Op een gegeven moment moet je ook een knop omzetten waardoor 50 Boo's worden vrijgelaten. Hiervan moet je er 40 vangen om bij de eindbaas (King Boo) te komen. Voordat je daar aankomt heb je iets meer dan 50 kamers te gaan. 50 voor de Boo's, en een stuk of 5 Boo-loze kamers. Als je de eindbaas hebt verslagen mag je het hele spel nog eens doen, alleen dan in spiegelbeeld.

Luigi is makkelijk te besturing en de spoken zijn vrij makkelijk te vangen. Zelfs de bazen zijn makkelijk, al moet je af en toe wel een beetje puzzelen. De spoken opzuigen doe je met de R-knop. Hierna kan je met de C-stick ronddraaien en je slang op en neer bewegen. Verder kan je later in het spel ook ijs, vuur en water spuwen met de L-knop. Dit is handig om vijanden te verslaan die je niet gewoon kan opzuigen, maar die een speciaal element nodig hebben. Er is alleen 1 ding wel lastig, het is over het algemeen een 2D spel, waardoor je niet de hele kamer kan zien. En vaak is het zo dat net op de wand die je niet kan zien, iets hangt wat je nodig hebt om verder te komen. Verder vond ik het ook af en toe niet duidelijk waar je heen moet.

De graphics zijn wel heel mooi gemaakt, alleen er had wel wat meer afwisseling in gemogen qua kamers. Ik vond, op de kinderkamers na, de wanden en de vloeren te veel op elkaar lijken. Luigi zelf is heel mooi en vrij realistisch gemaakt, en de spoken zijn ook vrij mooi. Verder komen de schaduwen komen goed overheen met de kant waar het licht vandaan komt.

Het geluid is erg grappig en de manier zoals de muziek klinkt komt goed over hoe het spel is. Griezelige sfeer, maar heel erg komisch. Ook de geluiden die Luigi maakt zijn erg grappig om te horen. En als je de muziek niet hoort, dan begint Luigi het liedje te fluiten. Heel erg leuk gedaan. Verder kraken ook de vloeren als je er overheen loopt en piepen de deuren ontzettend, net als in een echt oud verlaten huis. Met het geluid zit het dus ook wel goed.

Over het algemeen is het spel wel goed dus. Alleen er is 1 ding waarom ik vind dat Luigi met deze titel niet dezelfde status zal verdienen als Mario kreeg in Donkey Kong en Super Mario Bros.: Het spel is echt ontzettend kort en veel te gemakkelijk. Het spel had ik al na 2 dagen uitgespeeld. Over Super Mario Bros. deed ik er enkele weken over voordat ik het spel helemaal had uitgespeeld. Dit is echt jammer, anders had ik het spel een goed punt gegeven, nu geef ik het 3 appeltjes.

+ Besturing
- Kort
- Makkelijk