Review | Gamecube | Mario Kart: Double Dash

Mario Kart: Double Dash

Nintendo komt met een nieuwe console! Bij deze gedachte begint menig Mario fan al in zijn handen te wrijven. Zij weten namelijk net zo goed als ik dat een nieuwe console ook een nieuw deel van Mario Kart brengt. Wel hebben we de nodige tijd moeten wachten met als troost de GBA versie. Maar die ene morgen was het zo ver! Toen mijn pakketje op de deurmat lag; scheurde ik het open, rende ik naar mijn kamer, sloot ik mijn Cube weer aan, stopte ik het cdítje op zijn plaats en power!

In Mario Kart: Double Dash!! zul jij je kart moeten delen met een teamgenoot na keuze. Zo kun je elke mogelijke combinatie maken. Je keuze heeft enige invloed op de race, kies je bijv. voor 2 lichtgewichten als Diddy Kong en Baby Mario dan ga je een stuk sneller maar is de kans groter dat je aan de kant gebeukt word door grotere rivalen. Naast gewichtsverschillen heeft ook ieder personage zijn eigen arsenaal aan power-ups. Zo beschikken Donkey en Diddy over reuze bananen en Mario en Luigi over vuurballen. Wanneer je team gekozen is word een van je spelers achter het stuur geplaatst en staat de ander achterop. Je kunt je spelers door een simpele druk op de Z knop van plaats verwisselen. Met enige tactisch inzicht kan de keuze van karakters bepalend zijn voor de uitslag.

In Mario Kart Double Dash heb je een 4tal cups die je in de 50, 100 en 150CC classes moet behalen. Opgeteld dus 16 nieuwe tracks, een beetje teleurstellend als je na gaat dat de GBA er 40 had. Wel een leuke toevoeging is het feit dat je nu ook alle cups in de Co-Op mode kan spelen. Dit houdt in dat je met 2 personen 1 kart bestuurd, dit vereist een goede samenwerking. Timing is daarbij een grote rol, eenmaal goed op elkaar ingespeeld word je bijna onverslaanbaar. Naast het racen in een wedstrijd kun je ook voor de tijd gaan in de Time Trial.

Als je na een tijdje uitgekeken bent op het racen kun jij je vrienden uitdagen in de Battle mode. Altijd een leuke toevoeging geweest, tenminste wanneer ze het goed uitgewerkt hadden. De arenaís zijn grof weg slecht te noemen. Waar we in de N64 versie nog enthousiast konden zijn om de hoogte verschillend en symmetrische arenaís hebben ze het hier totaal af laten weten. Het top punt is nog wel de Gamecube arena waar je op de top van een Gamecube speelt, en het hele speelveld dus uit een vierkant vlak bestaat. Als kleine goedmaker hebben ze een tweetal nieuwe modes toegevoegd, de Shine Thief en Bob-Omb Blast modes. De Shine Thief is te vergelijken met Capture the Flag, het is de bedoeling de Shine van elkaar te stelen om hem vervolgens een minuut vast te houden. De Bob-Omb Blast is vrijwel gelijk aan de Balloon mode op enig verschil na dat men alleen gebruik kan maken van bommen. Mario Kart: Double Dash!! is qua Battle mode een zware dobber voor de vele fanís.

Opvallend aan dit nieuwe deel is de kleur rijke en kinderlijke sfeer in tegenstelling tot die van de N64. Zo bevinden zich naast de baan allerlei animerende objecten als lachende bomen en dansende bloemen, kom je ook nog een hoop oude bekende karakters tegen zoals de vleesetende bloemen en de Chain-Chomp en word je ze nu en dan begroet door de bewoners van Delfino Island. Genoeg sfeer om aan vast te houden! Een van de meest creatieve tracks is die van Yoshi, ze hebben namelijk een grote berg in de vorm van Yoshi gemaakt waar je met de baan om heen rijdt.

Een van de aspecten waar Nintendo nooit de plank mis zal slaan zijn de muziekjes, je zou ze bijna mee gaan fluiten. Vandaar dat ze het fluiten ook in het geluid hebben gemixed. Dit geeft weer een typische Mario sfeer waar je dag weer goed van word.

Mario Kart blijft voor mij een absolute topper, dus ook geen twijfel mogelijk of je hem wel of niet moet kopen. Helaas is de Battle mode een stuk slapper dan in vorige delen, vandaar dat het net iets minder waardering krijgt dan we gewend waren.

+ 2 personages op 1 kart
+ Terug naar de Kiddy look
+ Co-Op mode