Review | Xbox | Halo 2

Halo 2

Het spel waar we met zn allen op zaten te wachten. Het spel waar meer over te doen is geweest als met menig film. Het spel dat miljoenen keren gereserveerd is, voordat het te koop was. Het spel waarbij je bek openvalt van verbazing en schoonheid: Halo 2!

Wereldwijd zijn er miljoenen Xboxen verkocht, en bij vrijwel iedere eigenaar is ook het spel Halo te vinden. Dit spel dat tegelijkertijd met de Xbox uitkwam overwon in een klap de harten van vele gamers in het hele wereld n bewees waartoe Micosoft in staat was. In n klap was de Xbox op de kaart gezet met de komst van Halo. Ik beoordeelde de game toen met een fantastische 5 appels!

Kippenvel liep over mijn rug toen ik het Halo 2 schijfje voor het eerst in mijn Xbox legde! Sequels doen vaak onder voor het origineel, en dat zou onacceptabel zijn. De berichten die ik hoorde over het spel waren geruststellender: unaniem geweldig. Maar het mooie aan Halo was, dat ik de pracht en praal niet verwachte. Ik was niet bevooroordeeld en heb me laten overrompelen door de schoonheid. Van Halo 2 verwacht ik wonderen, en ongetwijfeld zal ik dan worden teleurgesteld.

Halo 2 lijkt in het begin meer van het zelfde, maar dan toch nt iets anders. Nt iets gebalanceerder, tactischer en mooier. Nt iets beter zeg maar. Je krijgt een werkelijk verbluffend introfilmpje te zien en wordt, net als in deel 1, zonder wapen in je pak gehesen en op pad gestuurd. Waar in het eerste Halo deel het eerste level werd gebruikt als een soort tutorial, speel je hier meteen voor echt. Je zit op een ruimteschip dat wordt aangevallen door aliens. Samen met de andere bemanningsleden moet je het buitenaards gespuis kapot maken.

Halo 2 heeft iets nieuws. Je kunt voortaan met beide handen een ander wapen bedienen. Zo kun je rechts bijvoorbeeld een machinegeweer nemen en links een plasma gun. Als je hiervoor kiest, kan je echter geen granaten meer gooien, dus een tactische keuze is zeker vereist. Nog zon minuscule toevoeging die grote gevolgen heeft voor de manier van spelen is het weglaten van de health bar. Je hebt alleen het schild ter beschikking en als deze begint te knipperen, dan is het zaak om zo snel mogelijk weg te rennen!

Bungie heeft duidelijk de meeste tijd besteed aan de vorming van de levels en de bijbehorende graphics. De textures en bump mapping zijn werkelijk fenomenaal! Ook heb ik nog nooit zon goede beweging van het gezicht gezien als mensen praten. Zelfs de aliens hebben een mond en kunnen praten! Het level design is ongelofelijk. Ze zien er mooier uit als ooit tevoren en zijn gigantisch. Bij mij trad er wel een probleempje op met de graphics. Ik heb een wat oudere Xbox en het lijkt af en toe of het apparaat soms net niet snel genoeg is om de hi-res bump-mapping op tijd op de objecten te plakken. Als je heel goed kijkt zie je soms eerst de grove vormen van het object waarna er (binnen een halve seconden) ineens een mapping op wordt gezet. Alsof het al eerder had moeten gebeuren, maar de rekenkracht het niet toeliet. Ik weet niet of dit aan mijn Xbox ligt, dus zal ik dit buiten beschouwing laten want de graphics zijn verder wonderschoon!

De grote toevoeging van Halo 2 is natuurlijk de Xbox Live ondersteuning. Men kan nu met een kleine groep online tegen elkaar knallen met diverse spelmodi en in vele verschillende levels. Hoe leuk dat kan zijn hoef ik je natuurlijk niet te vertellen. Er is ook een speciale Halo 2 headset te krijgen. Hiermee kan je lekker met elkaar praten tijdens het spelen.

De singelplayer mode van Halo is voor mij toch wel het belangrijkste. Er staat men een verrassing te wachten maar deze is echt niet zo erg als sommige sites doen geloven. Ik vind het juist wel een goede toevoeging en het houd het spel juist interessant. Verder is de AI van zowel je vijanden als je medespelers (je vecht vaak samen met andere soldaten) erg goed. Zo zal een alien zich verstoppen als hij zich bedreigd voelt en in groepen aanvallen.

Zijn er eigenlijk ook minpunten aan Halo 2 te ontdekken? Jazeker. Het ligt vooral op het vlak van de herkenning. Halo 2 lijkt zoveel op zijn voorganger, dat het soms pijnlijk is. Dezelfde wapens, dezelfde vijanden en een zelfde soort verhaallijn. Wie Halo niks vond, moet niet aan dit deel beginnen. Sterker nog: ik ben van mening dat alleen spelers die Halo helemaal rond hebben gespeeld echt de toegevoegde waarde van deel 2 zullen waarderen.

Ik heb werkelijk honderden games gespeeld, maar Halo staat zeker in de top. Ook de opvolger is erg goed, maar kan het net niet overtreffen. Wie Halo heeft uitgespeeld en maandenlang op dit deel aan het wachten zijn zit er niks anders op: koop Halo 2 gewoon. Een miskoop zit er in die situatie al bijna niet meer in!

+ Wonderschone graphics
+ Sound effecten zijn top
+ en de muziek ook
+ Xbox Live ondersteuning
- Lijkt veel op zijn voorganger
Geplaatst op 03/11/2005
de_king_of_halo
ik vind halo echt cool heb het al uitgespeeld op het makelijkste nivoau maar legendary is onmenselijk moelijk
Geplaatst op 17/01/2006
HALO 2 FAN

82.168.235.225
BEN nu op legendary maar krijg die tarturus niet dood!HOEVEEEL hakken moet die knakker op legendary??
Geplaatst op 29/01/2006
dj

84.85.30.226
Geweldig spel man graphis zyn focking mooi!
Geplaatst op 31/01/2006
Game-Gage

62.194.167.121
1 van de beste spellen ooit gespeeld.de beelden, het geluid en het verhaal zijn echt supervet.
Geplaatst op 31/01/2006
antwoord op Halo 2 Fan

62.194.167.121
om tartarus te doden kun je beter een wapen nemen zoals de sniper rifle.
directe aanvallen werken bijna niet.
je kan beter wachten tot die andere aliens hem hebben verzwakt tot z`n schild weg is en hem dan de volle laag geven.
Geplaatst op 06/02/2006
VoodooVince 41
ik heb halo en halo 2 allebei op legendary uitgespeeld
Geplaatst op 06/02/2006
VoodooVince 41
kennen jullie dii vette gamestore gamemania ik ben er lid van het zijn allemaal tweedehands of nieuwe speletjes geen zorgen ze verkopen alleen tweedehands speletjes dii het ook werkelijk doen en de prijzen zijn onvoorstelbaar laag ik heb er halo 2 gekocht voor 39,99 euro ik heb xbox live iemand dii mijn gamertag wil hebben hier is hij dan VoodooVince 41
Geplaatst op 06/02/2006
VoodooVince 41
op legendary moet je tegen tatarus heel veel plasma granaten gooien en als zijn schild weg is met een carbine de hele tijd op zijn hoofd schieten of met een double wield needler