Review | Playstation 2 | Medal of Honor: Rising Sun

Medal of Honor: Rising Sun

Op 7 december 1941 werd de Amerikaanse vloot in Pearl Harbor aangevallen door een van de meest verrassende militaire acties ooit. Duizenden Japanse bommen troffen hun doel in de haven. Dit conflict betrok Amerika op directe wijze bij de Tweede Wereldoorlog. Amerika liet dit niet op zich zitten en zette de tegenaanval in. Een interessant stukje geschiedenis om een game op te baseren, zo heeft EA ook gedacht toen zei hun nieuwe titel Medal of Honor: Rising Sun uitbrachten. Medal of Honor is een eervolle serie. Wij vroegen ons af of deze nieuwe titel hun naam in eren zal houden?

Het spel opent op spectaculaire wijze wanneer het luchtalarm af gaat en je niets anders kunt doen als vluchten. Gehuld in het lichaam van Joseph Griffin baan jij je een weg door het schip op zoek naar de uitgang. Knallende buizen, felle branden en rondslingerende lijken bevinden zich op je pad. Wanneer je op het dek belandt word je overrompeld met actie, overal om je heen bevinden zich zinkende schepen en de lucht is bezaaid met Japanse gevechtsvliegtuigen. Met zwaar geschut knal je de ene naar de andere vijand uit de lucht. Deze eerste scènes zijn echt overweldigend, om dit soort actie speel je nou games.

Wanneer de Japanners verdreven zijn stuurt Amerika haar troepen om de tegenaanval in te zetten. Als soldaat in kwestie reis je af naar de Pacific, waar de rest van de game zich af zal spelen. Leuk om eens een keer wat andere omgevingen mee te maken! Zo bevat de Pacific een aantal moerassen, jungles, dorpen en breng je o.a. een bezoekje aan Manila, Guadalcanal en Singapore. In totaal bevat het spel 8 verschillende levels die onderling weer uit verschillende missies bestaan.

Opvallend is wel, dat de levels na de intro beduidend slechter zijn, doordat ze vaak eentonig en nietszeggend overkomen. Hierdoor raak je al snel verveeld en kom je moeilijk in het spel. De adrenaline kick die je bij de intro kreeg is nergens meer te vinden en zal ook niet snel terug komen. Een van de grootste redenen hiervoor is de AI van je tegenstanders. Je zou na het spelen van dit spel haast gaan denken dat elke Japanner een IQ onder de 100 bezit. Ik geef een voorbeeld! Wanneer je besluit om je tegenstander een granaat voor de voeten te gooien zou je verwachten dat hij weg zou duiken. Maar in dit spel blijven ze 9 van de 10 keer staan, en schoppen ze hem de laatste keer weg. Daarnaast komt er ook weinig tactiek te pas, en werkt het vaak het beste om midden in de actie te gaan staan en je vijanden van 1 meter af te knallen. Misschien zijn we als gamer verwend, maar in een tijd als deze mogen we toch wel wat meer diepgang verwachten.

Tevens ergerde ik me ook aan de vaak onduidelijke en vage manier waarop een objective wordt uitgelegd. Zo struin je uren lang door verlaten stadjes op zoek naar objectives terwijl je eigenlijk niet precies weet waar je naar op zoek bent. Wanneer je dan ook nog eens op idiote wijze word neergehaald kun je bijna geen moed meer opbrengen om door te gaan.

Gelukkig bevat de game ook nog een Online optie! Deze optie is vrij simpel van opzet maar daardoor zeker niet minder leuk. Je kiest een room om in te spelen en je kunt meteen aan de gang. De gameplay zal ook niet vertragen doordat je 2 seconden nadat je neer bent geschoten weer verschijnt. De online optie is niet gemaakt voor de hardcore gamer, maar voor iedereen die tussendoor een potje schietwerk wil verrichten.

Naast de Online mogelijkheden bied het spel ook nog een multiplayer optie. Hierbij zit een Co-op mode waarmee je samen met je vriend of vriendin de vijand te lijf kunt gaan. Heb je liever een vijand met iets meer intelligentie? Dan bestaat er ook nog de mogelijkheid om het tegen elkaar op te nemen.

Grafisch ziet het spel er acceptabel uit, en doet het niet onder aan de vorige delen. Hoewel de PS2 versie hier en daar weer wat in heeft moeten leveren komt het visueel vrij goed uit de verf. Zo komen vooral de introlevels de grafische kwaliteit van de PS2 ten goede. Een enige kritiekpuntje ziijn de soms wat slechter afgewerkte textures.

Een van de grootste pluspunten van dit spel is de muziek. Zoals we al eerder gewend waren van de reeks is ook dit spel voorzien van prachtige soundtracks. De muziek bouwt zich steeds verder op, wat vaak leidt tot een spannende climax. De soundtrack van het spel zijn dan ook filmisch te noemen, en geven nog een beetje spanning in de vaak wat saaie omgevingen.

Medal of Honor Rising Sun is in mijn ogen een zware tegenvaller. In plaats van kwaliteit heeft EA gekozen voor een langere game. Ik had het persoonlijk liever andersom gezien. Maar helaas, het spel is een lange afdaling met zo nu en dan een licht puntje. Ik raad de fan’s van het genre daarom ook aan om ditmaal een titel over te slaan, tenzij je bereid bent de volle bak te betalen voor een spectaculaire opening.

+ Sfeervolle muziek
+ Openingslevels
- Vage opdrachten
- Slechte AI
- Saaie omgevingen
Geplaatst op 02/01/2006
Darth Niels0
ik vind het eindoordeel te laag een 5 voor medal of honor is gewoon te laag het geluid effect is wel en 9 daar ben ik het mee eens maar de saaie omgeving als je daar een cijfer voor mocht geven !!! nou , dan had het van mij een 3 gekregen alles is zo lelijk vooral grafisch gezien en alle boompjes zijn gewoon ik rondjes of vierkantjes verdeeld bij runescpae bjiv alles is in vierakntjes verdeelt het hele scherm en bij medal of honor vergeleken is medal of honor toch wel mooier maar het scheelt nie veel maar de graphics hadden wel wat hoger gemogen 7+ of een -8 of een 8 en het eindoordeel vond ik wel een 7
Geplaatst op 03/03/2006
Summy

81.241.212.123
Ik ben het helemaal eens met Darth Niels0
Geplaatst op 22/05/2006
sjaak

62.163.58.24
ik vind t wel een hard spel 9.5 ofzo
Geplaatst op 10/07/2006
selman555
persoonlijk vind ik dit het beste game van Medal of honor. Goede graphics, meest hystorische feiten... realistisch op elke manier (als je niet met cheats speelt).
Geplaatst op 03/08/2006
ManOnFire

217.122.26.118
Ben misschien van plan te kopen=) maar k moet eerst ff cker wete of het een goeie game is geef allemaal ff advies please!!
alvast bedankt...
Geplaatst op 04/08/2006
iemand..

86.83.90.5
ik heb hem ook.....en iik vind hem zelf wel geinig maar soms als je op hun hoofd schiet gan ze nog nie dood dat vind ik eeen beetje stom...maar ja voor de rest vind ik het wel gaan
Geplaatst op 12/08/2006

85.144.103.2
waar zijn de codes
Geplaatst op 18/08/2006

82.157.176.103
het ziet er nep uit
Geplaatst op 19/08/2006
AaAa

82.157.176.103
MAAR WEL VERS
Geplaatst op 03/09/2006
ad sandaal

81.204.251.222
het is een vet spel de hele klas speelt het.
ad sandaal (14 jaar)
Geplaatst op 05/09/2006
pip

62.238.44.99
code
Geplaatst op 09/10/2006
tnt priest

84.87.125.77
we hebben hier duidelijk te maken met iemand die het spel niet goed heeft gespeeld. al je dacht dat je in het echt nog tijd hebt om te reageren op een hangranaat. het spel bevat veel soorten extra's, en voelt goed aan. het online spelen van het psel is nog veel beter. het is een directe shooter. neem nou socom of battlefield waar je jaren moet wachten voor je weer kan spelen nadat je bent nerer geschoten. Ik vind het echt jammer dat dit spel zo'n lage waardering krijgt. en codes zijn er genoeg. en je kunt 10 characters vrij spelen, en een heleboel nieuwe opties.
Geplaatst op 08/12/2006
niels

82.176.120.65