Review | Playstation 2 | Metal Gear Solid 2

Metal Gear Solid 2

Een paar jaar geleden werd de gamesindustrie verrast door het spel Metal Gear Solid voor de Playstation. Ik vond het zelf niks, maar blijkbaar was ik één van de weinigen, want het werd het best verkochte playstation spel van 1998. Nu, 3 jaar later, is er een vervolg op uitgekomen met de ondertitel Sons of Liberty. Zal MGS2 deel 1 overtreffen of niet? We zullen zien...

Het spel begint met een mooi filmpje waarbij je Snake over de George Washingtonbrug ziet lopen. Opeens begint hij te rennen, gooit zijn cape weg, zet zijn stealth aan en bungeejumpt van de brug op een groot containerschip. Dit is allemaal ongelooflijk realistisch getekend dat je mond er gewoon van open valt, dit was bij mij tenminste het geval. Hierna begint het eerste gedeelte van het spel. Je moet eerst naar de stuurhut om te kijken waar ht schip naar toe gaat, en vervolgens naar het ruim om foto's te maken van de nieuwe Metal Gear, Metal Gear Ray. Het is de bedoeling dat de marine Ray gebruikt om de Metal Gears die over de hele wereld verspreid zijn te vernietigen. Op het einde van het eerste gedeelte gaat het echter mis: Revolver Ocelot steelt Ray en laat het containerschip zinken.

Hierna begint het tweede gedeelte van het spel. Je ziet iemand in een duikerspak door een gat in de onderwateromheining van een zuiveringsplatform zwemmen. Deze persoon wordt in het begin nog Snake genoemd, maar Campbell verandert de codenaam in Raiden, omdat de leider van de terroristengroepering die het platform hebben gekaapt zijn eigen Solid Snake noemt. Vervolgens moet je met een lift naar boven, terwijl alles wordt uitgelegd wat je moet doen, alsof we dat nog niet weten na 3 a 4 uur spelen.

Het uiterlijk en doen van Raiden is wel een beetje wennen, hij ziet eruit als een meid, hij slaat als een meid en loopt als een meid. Hij zou tevens met zijn sprong mee kunnen doen aan een turnwedstrijd. Blijkbaar vonden de makers van het spel dat Raiden ook erg veel op een vrouw lijkt, want later in het spel, als je bij de president bent, grijpt de president Raiden bij zijn ballen omdat hij denkt dat Raiden een vrouw is. Verder is Raiden, naar mijn mening, wel een goede opvolger van Solid, al zou ik liever weer met Solid spelen in deel 3.

De graphics zijn, zoals ik al zei, erg realistisch. De filmpjes zijn zo mooi gemaakt dat je bijna zou denken dat ze echte acteurs hebben gebruikt. Verder zijn de characters uiterst gedetailleerd en de wapens zorgen voor mooie lichtflitsen. Vooral het wapen van Fortune is erg mooi gemaakt, evenals de electriciteit die eruit wordt geschoten. Vreugde alom dus.

De sounds zijn eveneens van film kwaliteit. Dit is niet echt een verassing. De muziek is namelijk gemaakt door Harry Gregson-Williams. Hij heeft onder andere de soundtrack verzorgt van Enemy of the State en Replacement Killers. De stem van Solid Snake wordt wederom verzorgd door David Hayter. Allemaal perfect dus.

Nu komen we bij (voor mij tenminste) de twee belangrijkste punten van een spel, namelijk de speelbaarheid en de houdbaarheid. De speelbaarheid is redelijk goed, al komt het redelijk vaak voor dat het camerastandpunt helemaal verkeerd is zodat je niet kan zien waar items liggen of waar de vijand is. Dit wordt echter redelijk goed gemaakt doordat Solid en Raiden snel reageren op de controls en het schieten, mits je in de first person view zit, is ontzettend goed te doen. Andere pluspunten van de speelbaarheid ten opzichte van deel 1 is dat je je nu in een kast kan verstoppen of een lijk in zo'n zelfde kast kan plaatsen. Erg handig als je niet wilt dat de vijand weet dat je in de buurt bent.

De houdbaarheid is, net als in het eerste deel, niet echt hoog. Je zal het spel wel een aantal keren uitspelen op steeds een andere moeilijksheidgraad. De houdbaarheid is echter wel verhoogd doordat je nu dogtags kunt verzamelen. Door deze dogtags kan je een aantal geheimen unlocken zoals een bandana of een Headhunter-achtige zonnebril. Het spel zelf is jammer genoeg wel snel uitgespeeld, ik had er 15 uur voor nodig op normal, en dat kwam nog omdat ik zoveel mogelijk dogtags wilde verzamelen en alle filmpjes wilde bekijken. Als je daarentegen geen filmpjes bekijkt en geen dogtags verzamelt, zou het me helemaal niet verbazen als het spel binnen 5 uur is uitgespeeld, zonde dus.

MGS 2 heeft, net als alle spellen, plus punten en minpunten. Ik raad daarom aan om het spel niet meteen te kopen, maar eerst een keertje huren of lenen van iemand die het spel heeft. Het zou namelijk zonde zijn om zoveel geld te betalen terwijl je er na een week niks meer mee doet.

+ Mooie omgeving en characters
+ Mooi geluid
+ Gratis DVD met extra\'s
- Slecht camerastandpunt
- Snel uitgespeeld
Geplaatst op 02/03/2006
metal gear D

62.234.189.105
he gast kweet niet maar dat over die minpunt
van je camera standpunt is wederom belachelijk
de camera is altijd zo gepunt op je dat je nooit in de knoop zit das 1 en 2 snel uitgespeeld valt wel mee want tuurlijk kijkt iemand die filmpjes en luisterd alle gespreken af dus ben je zeker wel langer bezig als jouw 15 uur dus ga gouw je mond spoelen metal gear solid is de beste action/sci-fi game die er te krijgen is
groeten metal gear D

only the weak die first
Geplaatst op 03/03/2006