Review | PC | Morrowind

Morrowind

Morrowind is die nieuwste RPG van makers Bethesda. Deze hebben eerder al het spel Redguard gemaakt. Morrowind speelt in hetzelfde universum, namelijk “The Elder Scroll Advenures”. Morrowind is een spel met veel vrijheid. Je kunt zelf kiezen of je goed of slecht bent en je kunt met verschillende groeperingen meedoen. Zo heb je een fighters gilde en een magiër gilde.

Je begint in het spel op een schip die net aankomt op een eiland. Daar aangekomen wordt je de basis bewegingen geleerd en kun je je klasse en ras kiezen. Dit alles is mooi verweven in het verhaal. Daarna krijg je de opdracht om naar ene Cassius Cosades te gaan. Dit kan op meerdere manieren, of je gaat te voet of je kiest een ander vervoermiddel zoals een reusachtig getemd beest of je kunt je laten teleporteren. Dit kost echter geld en lopen is gratis. Dus als echte hollander ging ik lopen. Toen werd het me duidelijk hoe groot de wereld van Morrowind is. Levensgroot dus! Ik was niet gewend om zo ver te moeten lopen om ergens te komen. En toen ik op de map keek bleek dat ik nog maar een heel klein stuk van de map had afgelegd.

Zo als ik al eerder zei kun je je eigen klasse en ras kiezen. Als ras kun je bijvoorbeeld kiezen uit: dark elf, high elf, redguard of imperial. Elk ras is beter in bepaalde dingen dan de andere. Zo is een dark elf gemaakt voor melee combat en is een high elf gemaakt voor magie. Hier hoef je je echter niet aan te houden. Als je je ras hebt gekozen kun je natuurlijk ook nog je klasse kiezen. Zoals warrior, mage of rogue. Als dit allemaal gebeurt is kun je aan het echte spelen beginnen. Voor je echt gaat spelen raad ik je aan om zoveel mogelijk patches te vinden voor het spel want er zitten nog veel bugs in het spel.

In Morrowind valt vooral de schitterende watereffecten op. Het water schittert en beweegt. En als je erin zwemt dan golf het water op jouw bewegingen. Maar niet alleen het water ziet er goed uit, de rest van de wereld ziet er ook goed uit. Met veel details in de omgeving maar je kunt niet al te ver in de verte kijken. Er hangt namelijk continu een mistbank. Een nadeel is ook dat je niet al te ver kunt lopen zonder dat het nodig is om even het volgende stuk te laden. Dit duurt niet lang maar daardoor ligt echter wel de gameplay vaak even stil. Verder geeft de muziek veel sfeer mee aan het spel. De muziek is normaal rustig aan het spelen maar als je in een gevecht komt dan wordt de muziek spannender. Dit geeft een leuk sfeertje mee aan het spel. De geluiden verder zijn oké. Niet veel bijzonders maar gewoon normaal en goed geluid.

Een groot deel van het spel bestaat uit praten. Een deel hiervan is echt ingesproken en de rest zul je moet lezen. Deze gesprekken zijn niet al te interactief, je kunt vragen over bepaalde onderwerpen en de persoon zal daar wel of niet antwoord op geven en dat is alles. Een anders groot deel van het spel bestaat natuurlijk ook uit vechten. Dit is niet een kwestie van iemand aanklikken maar je zult zelf via muis en toetsenbord combinaties verschillende moves uit je mouw moeten schudden. Je kunt uit een hele grote groep soorten wapens kiezen en deze zijn allemaal ook in verschillende materialen te verkrijgen. En ze kunnen ook magisch verbeterd zijn of als je zelf een hele sterke magier bent kun je dat zelf ook doen! Een magier is misschien niet al te sterk maar hij heeft de mogelijkheid tot vele uiterst sterke spreuken. Ook is het mogelijk om je eigen drankjes te maken. Deze kunnen je vele malen sterker of genezen maken tijdens gevechten.

Morrowind is een erg uitgebreid en lang spel. De vele mogelijkheden en vele quests zorgen ervoor dat het spel lang mee kan gaan. Dit is echter als je het geduld ervoor kunt opbrengen. Je moet om te beginnen veel trainen en proberen sterker te worden om de quests te kunnen voldoen. Ook kunnen de quests misschien na een tijdje een beetje eentonig en saai worden. Maar als je eenmaal gegrepen bent zul je het spel niet zo snel meer loslaten.

+ Zeer uitgebreid
+ Mooie graphics
- Geen multiplayer