Review | PC | Need for Speed: Underground

Need for Speed: Underground

Het lijkt inmiddels een standaard regel te worden. Consolegames en PC games die gesierd worden door een prachtige, grote, bekende en dure titel vinden uiteindelijk hun weg naar de kleine handheld van Nintendo. Zo gebeurde dit eerder al met games als Return of the King en Prince of Persia: Sands of Time. Het supersuccesvolle zevende deel van de succesvolle Need for Speed serie komt dan nu ook eindelijk je GBA binnen scheuren.

Wanneer een game zijn weg van een grotere console naar de Gameboy Advance baant, wordt in veel gevallen geprobeerd hetzelfde gevoel als bij de volgroeide versie op te wekken. Wanneer een overgang als deze in werking gezet wordt, is het natuurlijk logisch dat enig verlies in kwaliteit optreedt en dit is helaas duidelijk te zien in Need for Speed Underground. Hetgeen dat als eerste de blik van een gamer binnensluipt is natuurlijk de grafische kant van een game en helaas zijn deze absoluut niet de moeite waard om over naar huis te schrijven bij deze GBA versie van NFS Underground. De pixels in de game zijn letterlijk op je scherm te tellen terwijl je probeert je prachtig opgepoetste bolide door de banen van de stad te sturen. Helaas zul je regelmatig door de immense vaagheid van de achtergronden de juiste afslagen niet zien waardoor je vaak met de neus van je wagen in de boter valt. Door dit enorme mankement keldert de kwaliteit van het rijden in deze game met een enorme vaart, vooral door het feit dat je vrijwel na 30 seconden in je ogen zal moeten wrijven omdat je lichtelijk scheel begint te worden van de korrelige achtergronden die je voorbij razen.

NFS Underground voor GBA kent natuurlijk, naast dit enorme verlies aan grafische kwaliteiten, wel wat pluspunten. In de game kan in 4 verschillende racemodes gespeeld worden die tevens allemaal bekend zijn van de grote broer van deze game. Naast de Circuit en Sprint mode, waarin je als eerste je prachtige vierwieler door de straten van de stad naar een eindpunt moet brengen, zijn de inmiddels beroemde Drift en Drag modes ruimschoots aanwezig. De Drift mode zal je meenemen naar een ietwat kleine baan waar je op een respectabele snelheid zal moeten proberen zoveel mogelijk te slippen om hiervoor punten te scoren. Hoe meer punten je scoort, hoe meer kans je hebt je 3 tegenstanders in het stof te laten bijten. Waar de Drift mode alles van stijl en punten af laat hangen, laat de Drag mode zien dat de kleine GBA een flinke snelheid op kan bouwen. Op een rechte baan zul je moeten laten zien wat je in je mars hebt door zo snel mogelijk op te trekken, perfect te schakelen en gewoon zo snel mogelijk over de eindstreep moet scheuren. Later in de game zal het tevens mogelijk worden je bolide uit te bouwen met het zogeheten NOS, een krachtige vloeistof die je auto als het ware een turboboost richting de finish geeft.

Naast het plaatsen van NOS is er veel meer uit te bouwen aan je auto. Maarliefst meer dan 1000 verschillende mogelijkheden zijn te maken wanneer je alle beschikbare upgrades hebt behaald en deze natuurlijk ook kan betalen in de game. Iedere auto, die allemaal gemodelleerd zijn naar bestaande voertuigen zoals de Subaru Impreza en de Ford Focus, kan aangepast worden door het bevestigen van een nieuwe motorkap, spoiler, dakpaneel, stikkers, wat nieuwe velgen, een nieuw laklaagje en een immens aantal andere onderdelen voor je wagen. Natuurlijk moet je meer in je mars hebben dan een mooi smoeltje en zal het uitbouwen van je auto met een nieuw motorblok, betere banden of het eerder beschreven NOS een must worden naarmate je vordert in het spel.

Het behalen van al deze extra’s, evenals het behalen van alle geheime auto’s, zal gebeuren in de hoofdmode van deze game, de Underground mode. Als jongeheer met een prachtige droom zul je jezelf proberen op te bouwen tot topracer. Als echte nietsnut zul je beginnen met een allereerste Circuit race tegen een onbekende schooier die wil proberen wat geld van je af te kloppen. Per race die je rijdt is een minimale inzet benodigd en win je de race onverhoopt niet, dan zul je dit ingelegde geld helaas verliezen. Wanneer jij je tegenstander in het stof laat bijten, zul je met het prijzengeld van de race aan de haal gaan waarna je dit gewonnen geld kunt gebruiken om je auto uit te bouwen. Naast geld zul je ook prestige winnen en hierdoor stijgen in de rankings totdat je jezelf een echte racer mag noemen en met de zware jongens mee mag rijden in een wederom illegale straatrace. Naast de Underground mode zal het tevens mogelijk zijn een van de 4 verschillende racetypes te spelen in de Quick Race mode of tegen een van je vrienden in de multiplayer mode.

Hoewel de besturing van NFS: Underground in het eerste opzicht erg simpel lijkt, straalt deze als een ster in een schemerige winternacht. De A knop zal allereerst ervoor zorgen dat je auto van zijn plaats komt. Dreig je met een enorme vaart tegen een overstekende bus te rijden, dan kun je dit veelal voorkomen met de B knop, hoewel je in sommige gevallen met een beetje geluk je auto dwars door de voor of achterkant van de bus kunt boren zonder snelheid te verliezen. Schakelen in de Drag mode zal gebeuren met de L en R knoppen waarvan deze eerste tevens gebruikt zal worden om je NOS te gebruiken in andere modes. Niet erg bijzonder allemaal, maar de bijzonderheid bevindt zich in de verschillende voertuigen. Ieder behaalbaar voertuig zal statistieken hebben die verschillen met statistieken van een ander voertuig. Dit verschil in statistieken is bijzonder goed te merken in deze game en ook wanneer je de moeite neemt je auto een nieuw stuurbekrachtigingsysteem of een andere upgrade te geven, zul je dit duidelijk merken tijdens het rondscheuren over de vele straten.

Net als ogenschijnlijk bij de graphics het geval is geweest, heeft maker EA bij het geluid ook geprobeerd de game perfect te maken, maar is dit door de ietwat lage capaciteit van de GBA niet gelukt. De game kent namelijk een minieme selectie muziek, die overigens wel met bass, ritme en zang de precieze muziek van de NFS: Underground soundtrack uit je GBA laat blazen. Helaas bevat de game echter maar 4 van deze liedjes en zullen deze na enige tijd spelen inmiddels zó vaak herhaald zijn dat de lol er snel vanaf is. Daarbij opgeteld is het luisteren naar je ronkende motor niet echt een toffe manier om je tijd te besteden.

Op zich is er vrij weinig mis met deze draagbare NFS Underground versie, ware het niet dat het racegenot enorm onderdrukt wordt door de bar slechte grafische kant van deze game. Was die kleine GBA nou maar iets sterker, zodat de game meer liedjes kon bevatten en de resolutie nét dat beetje hoger ingesteld zou kunnen worden of waren de mannen en vrouwen van EA maar niet zo fanatiek geweest. NFS Underground zou op deze manier wat hogere ogen gooien, iets wat zou resulteren in een aantal meer appeltjes. Toch is NFS Underground zeker geen slechte game en kun je een redelijk aantal fijne uren lol aan deze game beleven, mits je voorbij de grafische mankementen kunt kijken. Iets dat ík helaas niet kon.

Graphics: 3
Speelbaarheid: 5
+ Toffe spelopties