Review | PC | New World Order

New World Order

Maanden geleden, toen ik voor de allereerste keer deze gametitel hoorde, dacht ik als doorgewinterde worstelfan dat het ging om een game over de worstel ”organisatie” New World Order, die een lange tijd te zien was bij de tv shows van WCW en later ook bij de shows van WWE. Niets is echter minder waar. NWO is namelijk een van de nieuwste schietspellen op de Nederlandse markt en het wordt uitgebracht door ons eigen, Nederlandse Project 3 Interactive, bij de GameCore redactie beter bekend van de game Schizm: Mysterieus Journey!

Maanden gingen voorbij voordat het eindelijk zo ver was. Na alle persberichten die ik van P3 had ontvangen, keek ik erg uit naar deze game, die erg veel weg zou hebben van games zoals Counter-Strike. Ook nadat ik de envelop open gegrist had en de cover van de game zag, leek de game me erg gaaf door het gave artwork en de screenshots op de cover. Ik kon dus al bijna niet meer wachten om deze nieuwe game in mijn CD-Rom laatje te proppen!

In NWO draait het met name om een zeer grote hedendaagse angst en dreiging. Terrorisme! Na de aanslag op de “Twin Towers” in 2001, zit de schrik nog steeds goed in de mensheid. Iedere dag nog zijn er mensen die bang zijn voor eventuele aanslagen van terroristen. In de tijd waarin NWO zich afspeelt, is het terreur zelfs zó erg geworden, dat er actie ondernomen moest worden. Om deze actie tegen het terrorisme te ondernemen, is het GAT (Global Assault Team) opgericht. De “good guys” zijn echter niet de enigen die zich georganiseerd hebben. De GAT zal het namelijk in deze game op nemen tegen “The Syndicate”, een samenhang van verschillende terroristenorganisaties. Je zou in principe kunnen zeggen dat alle slechteriken bij elkaar gepakt zijn en 1 klein hokje gepropt zijn. Dit geld ook voor de goeden der mensheid.

In de single player mode kruip je in de huid van de rookie John Dobbs. Dobbs heeft zichzelf aangemeld om samen met de GAT te strijden tegen al het terrorisme in de wereld. Het spel zal beginnen op een eerste werkdag voor Dobbs. Dobbs zal zich klaar moeten maken voor zijn allereerste training in het gebouwencomplex van de GAT. Plotseling wordt de GAT aangevallen en zal onze held zich direct in een zwaar gevecht bevinden.

Naast het gebouwencomplex van de GAT zijn er nog 11 levels waar je jezelf een weg doorheen moet banen. In totaal slechts 12 levels die nog niet eens zo groot zijn. Je zult je een weg moeten banen door een oorlogsgebied, een landhuis en zelfs een treinstation. Dat laatste bracht herinneringen boven aan de allereerste Soldier of Fortune game. Nadat ik een van de terroristen in dit level overhoop had geschoten, kon ik het dan ook niet laten om net als in mijn SoF-dagen even een hele rits kogels los te schieten op het levenloze lijk van de terrorist. Bij SoF was het nog zo, dat je door dit te doen diverse lichaamsdelen van het lichaam af kon schieten. Wat zag mijn oog echter nadat ik mijn rattelende geweer losgelaten had… helemaal niets! De terrorist was nog helemaal intact, hoewel hij er nog steeds erg dood uit zag.

Na deze teleurstelling besloot ik om even verder te kijken naar deze game. Zou deze game, die gemaakt is door Termite Software, nóg meer teleurstellingen kunnen bevatten? Het antwoord was snel gevonden: ja zeker wel!

Zoals hierboven al eerder gezegd, is de single player mode weinig soeps. Slechts 12 levels. De backcover van de game meld je dat het spel inderdaad 12 levels bevat, maar dat deze levels gígantisch zijn in omvang. Naar mijn mening valt dit dus wel reuze mee. Daarnaast zit er weinig afwisseling in de levels. Je zult natuurlijk per level wel verschillende opdrachten krijgen, maar deze zijn uitermate overbodig. Zo zul je bijvoorbeeld in bepaalde levels een man moeten redden, terwijl je ervoor moet zorgen dat je zo min mogelijk gezien wordt door de leden van The Syndicate. Wat echter in deze missie ook gewoon werkt, is een van je grootste wapens aanschaffen en hiermee alle vijanden om zeep helpen. Je hoeft dit niet eens in stilte te doen, zoals wordt aangeraden bij je Mission Briefing! Al met al zal het uitspelen van de single player mode je niet meer dan een middagje kosten. Dacht je dat je de game dan nog wel even op een moeilijkere stand kon spelen, dan heb je het mis. In de Europese versie van NWO, kun je namelijk niet eens een andere moeilijkheidsgraad kiezen. Er is mij verteld dat dit later, bij de Amerikaanse versie, wel zal kunnen, maar daar hebben wij klagende Nederlanders natuurlijk helemaal niets aan.

Ik had deze game al helemaal afgeschreven na dit single player avontuur. De single player had een bijzonder korte levensduur en de game speelde niet erg lekker. Termite Games heeft dan wel de moeite genomen om een geheel, eigen engine voor deze game te ontwikkelen, maar dit heeft de game niet erg veel goeds gedaan. Op sommige punten in de game, kwam mijn speler zelfs vast te zitten en zat er niets anders op dan mezelf te doden. Erg jammer, vooral als je net even lekker bezig bent.

Daarnaast is het geluid van de game niet erg goed. De game bevat helaas weinig spannende, sfeervolle muziek, maar hier valt deze game echter niet zozeer op af te straffen. Hetgeen dat wel erg irritant is aan het geluid, zijn de diverse soundeffects van de vijanden. De zinnen die de gemaskerde mannen naar je oren gooien zijn namelijk alles behalve origineel en ook zeker niet van goede kwaliteit. Naast de standaard kreunen kunnen de vijanden slechts 3 standaard zinnen zeggen, die je, na verloop van tijd, behoorlijk de strot uit beginnen te komen. Spelen zonder geluid is echter ook geen optie, omdat je dan echt totáál geen enkele feel van deze game krijgt.

Bedroefd en teleurgesteld zuchtte ik toen ik New World Order terug in zijn doosje stopte. “Maar wacht eens! Wat is dit nu?” zei ik hardop. In de envelop waar de game in opgestuurd was, zat nog een briefje van mijn P3 contactpersoon, Raymond. Na het briefje grondig doorgenomen te hebben las ik dat NWO meer gericht is op multiplayer lol.

Ik besloot om de game nog één kans te geven. Ik startte de game wederom op en besloot om naar de multiplayer mode te gaan kijken. Toen ik echter in het scherm waar je een lijst met servers te zien krijgt aankwam, was deze helemaal leeg. Na een paar dagen met updates en dergelijke andere programma’s rondgespeeld had, kreeg ik gelukkig eindelijk een serverlist te zien. Eens even kijken of de game al goed gespeeld wordt door de interjunks.

Schijnbaar niet dus. Nog nóóit heb ik een serverlist gezien die zo leeg was. De lijst bestond slechts uit pakweg 20 servers en op ongeveer 95% van deze servers was geen enkel persoon te vinden. Ik besloot om een server in te duiken waar zich tenminste nog iemand bevond en stuitte hier op Raymond, mijn contactpersoon bij P3. Gelukkig waren we niet alleen en hebben we wat lol gehad door een aantal Duitsers overhoop te schieten. Na een paar uurtjes hield ik het echter voor gezien. Ook toen ik het de volgende dag wilde proberen, kon ik het niet verdragen om de game erg lang te spelen. Helaas, maar er is gewoon nog geen enkele vorm van een “online communitie” voor deze game. De grootste oorzaak hiervoor zal zijn dat de game nog niet officieel is uitgebracht in de VS en dat er dus weinig mensen zijn die de game online spelen. Ja! Je hoort het goed! New World Order is eerder in Europa uitgebracht dan in Amerika en dat mag ook wel eens een keer!

Gelukkig is de eerdere release niet het enigste pluspunt aan NWO. Grafisch gezien is NWO een waar toppertje. De game maakt gebruik van een totaal nieuwe techniek, die nog in de babykleertjes zit, namelijk “Per Pixel Lighting”. Games zoals Unreal 2 en dergelijke maakten tot nu toe nog allemaal gebruik van een andere technologie. Helaas voor Termite Games is de Per Pixel Lighting technologie nog zó ondergebruikt, dat de meeste mensen niet kunnen genieten van deze mooie nieuwigheden. Dit komt omdat de technologie zó zwaar op de kracht van de grafische kaarten drukt, dat veel van deze ietwat oudere kaarten, niet overweg kunnen met dit alles. De graphics zullen dan minder mooi vertoond worden, waardoor de game voor sommige gamers de graphics zelfs onder de maat lijken. Gamers met een nieuwere grafische kaart zoals de Radeon 9700 kunnen echter wel genieten van de prachtige graphics van deze game.

Helaas, het had zo mooi kunnen zijn! Een wereldberoemde game, uitgegeven door een Nederlandse uitgever. Helaas is niets minder waar. De single player van New World Order is zwaar onder de maat en wanneer je besluit om de game online te gaan spelen, zul je niet veel tegenspelers vinden. Hopelijk komt hier nog verandering in, maar tot die tijd kun je deze game met het mooie doosje maar beter in de winkel laten liggen, want geloof me, je koopt een kat in de zak!

+ Graphics dik in orde
+ Geheel nieuwe engine
- Speler zit soms vast
- Matige geluidseffecten
- Korte Single Player
- Lege multiplayer servers
Geplaatst op 21/01/2006
bas

81.204.148.25
hallo
Geplaatst op 21/01/2006
bas

81.204.148.25
ja hebt een stom ding hoor vin ik
Geplaatst op 01/10/2006
HOi

82.134.149.91
Hoe heet dit spel Nou?
loan

203.139.195.251
NM2A2I http://daddelnews.de/news_details.php3 loan [url=http://otyanoma.net/~raiden/ragn/mtcgi/mt-comments.cgi]mortgage refinance[/url] mortgage refinance [a href="http://otyanoma.net/~raiden/ragn/htdocs/mt/archives/000126.html"]mortgage refinance rate[/a] mortgage refinance rate
Geplaatst op 10/05/2007
janhenderikx

62.235.156.123