Home | Previews | Reviews | Anime | Reports | Forum
gamecorenetwork gamecorenetwork gamecorenetwork gamecorenetwork gamecorenetwork
gamecorenetwork gamecorenetwork gamecorenetwork
Review | PC | Medieval II: Total War
Review | Preview | Screenshots | Nieuws | Reports

Medieval II: Total War

Toen we Rome: Total War zagen, werd iedere strategiefanaat weggeblazen. Rome kwam, zag en overwon en vestigde zich naast games zoals Command & Conquer, Civilization en Warcraft in het rijtje van Beste Strategie Games Ooit. Zal Medieval II dit ook lukken?

De mensen die Shogun: Total War hebben gespeeld weten dat de Total War games deels turn-based zijn. Dat betekent dat je je zetten doet en dan de tegenstander aan de beurt is. Ik moet zeggen dat het erg goed werkt. De strategie in de game is tot in de puntjes verzorgd. Dit komt mede dankzij het gebruik van zogenaamde ‘agents’ zoals onderhandelaars, dieven, spionnen, huurmoordenaars etc. Deze waren ook al aanwezig in de vorige Total War games, maar dit keer zijn er meer agents en zie je ook een filmpje van de actie die zij maken. Je speelt eerst op een strategiemap waar jij al je zetten bepaalt, dat is het deel van de game wat turn-based is. Hier kun je je legers vormen en dorpjes uitbouwen tot grote steden. Maar je kan ook andere dingen doen zoals je geloof verspreiden en een familielid laten uithuwelijken zodat je invloed op naburige steden groter wordt.

Als je op de turn-based map een andere stad gaat aanvallen dan heb je de keuze om het gevecht automatisch te laten verlopen of zelf te vechten. Uiteraard kies je er meestal voor om zelf te vechten. Zo kom je in een real-time map waar je duizenden manschappen aanvoert. Deze veldslagen zien er nu heftiger uit dan ooit en geen enkel mannetje is hetzelfde. Je hebt dus geen legers meer met klonen, zoals in de vorige delen het geval was. Maar ook de textures en de overige details zoals de bomen, steden en lichtinval zijn flink omhoog geschroefd. Alles ziet er nu werkelijk prachtig uit.
Maar uiteraard heeft zoiets ook zijn prijskaartje, je moet namelijk over een erg krachtige pc beschikken om deze game in full detail te kunnen bewonderen. Dit was al zo met de vorige Total War game en met Medieval II zijn de systeemeisen nog een stap hoger.

Medieval II is vele malen uitgereider dan Rome, en het is nog fantastisch speelbaar ook. Neem alle pluspunten van de vorige Total War games en voeg daar dingen aan toe zoals de bovengenoemde punten, de ontdekking van Amerika, de uitvinding van buskruit en een veel betere AI.
Het klinkt aan het begin vrij overweldigend voor als je de serie nog niet kent. Maar het gaat stap voor stap en je kunt in je eigen tempo werken. Ook is er een uitgebreide tutorial aanwezig die de hoofdzakelijke dingen doorneemt. Verder is er in het spel zelf ook weer een adviseur op de turn-based map en een op de real-time map, deze zijn echter ook uit te schakelen.

Hoe goed en uitgebreid de singleplayer ook is, er is ook nog een multiplayer. Via LAN of internet kun je elkaar te lijf gaan. Zo heb je de keuze uit een historische veldslag of een zogenaamde “Balanced Multiplayer Battle”. Er zijn verschillende opties te selecteren zoals het aantal units, de maps, het weer, cultuur en speltype. Die laatste bepaalt de conditie om de game te winnen. Denk aan “Last man Standing”, “Scored Resolution” en “Siege Assault”.

Medieval II heeft de serie naar een hoger plan gebracht. De game ziet er super uit en speelt ook goed op de mindere systemen. Echter zullen er dan wel heel wat toeters en bellen worden weggelaten. Het spel is op alle fronten beter en dieper dan haar voorgangers, wat vooral te danken is aan de nieuwe gameplay-elementen. Verwacht echter nog geen Civilization qua diepgang, maar dat is ook eigenlijk niet nodig. Medieval II gaat namelijk diep genoeg, maar wordt niet onoverzichtelijk, daarij geeft het spel je weergaloze gevechten met tienduizenden manschappen. Dit is een RTS juweeltje en misschien wel de beste die ik ooit heb gespeeld.

Geschreven door Jelle Tijhuis (aka gansterj), geplaatst door

Beoordeling Plus / Minpunten
Graphics: 10
Geluid: 8
Houdbaarheid: 8
Speelbaarheid: 9
Eindoordeel: 9
+ Diepe gameplay, maar niet té diep
+ Grafisch fantastisch
+ Erg verslavend
- Krachtige pc vereist om van alles te genieten
Member
Geplaatst op 02/01/2007
assassin
laatste tijd zie ik veel games die snel een 10 krijgen voor grafix, en ga nouw niet vertellen dat het altijd op zijn plaats staat, ik wil niemand beschuldigen, maar is dit nouw alleen maar op gears of war minder te maken????
Member
Geplaatst op 02/01/2007
Ronald Straver
Waar haal jij nou in vredesnaam een vergelijking tussen GoW en Medieval II vandaan...?
Gast
Geplaatst op 02/01/2007
Thomas

83.134.147.203
idd, hoe kan je nu de grafix van een rts vergelijken met die van een shooter
Gast
Geplaatst op 03/01/2007
gastje

217.123.193.22
hee assasin jij zit aleen maar te praten over gears of war en dat ie afgezeken word. man hou er eens mee op
Member
Geplaatst op 05/01/2007
assassin
sinds gears of war een 10 voor grafix heeft gekregen krijgen games als zelda ook een 10 , en een rts als deze heeft misschien 3d grafix, maar ze zien er lang niet zo goed uit als battle for middle earth 2 .
Member
Geplaatst op 05/01/2007
Ronald Straver
Dat GoW een 10 voor de graphics heeft gekregen heeft niks te maken met de graphics van Medieval II en Zelda...
En dat jij BfME2 mooier vind, tjsa dat is je eigen mening. Maar Jelle vond ze een 10 waard, en dat is zijn mening.
Ben je het er niet mee eens? Prima, dat kan. Maar ga dan aub niet gelijk beginnen met dat wij GoW afzeiken.
Member
Geplaatst op 07/02/2007
hugo
sorry hoor assasin maar ik vind je wel een beetje kinderachtig, volgens mij vind iedereen gears of war geweldig en dat verdient de game ook. Maar ga nou niet de hele tijd zeggen dat telkens wanneer een game een goed cijfer heeft voor graphics dat dat bedoeld is om gears of war naar beneden te halen, want dat is natuurlijk bullshit!
En trouwens waarom zouden we gears of war naarbenenden willen halen?
Gast
Geplaatst op 12/02/2007
iets kritischer mag

193.190.120.3
Zou deze review geschreven zijn door iemand die de evolutie van Shogun naar Medieval II niet gevolgd heeft? Zoals veel succesgames lijdt Total War onder 'featuritis'. (Maak een succesgame. Analyseer wat het game sterk maakt en ga daar vooral niet op verder.) De strategische mappen evolueren van grafisch strak naar potsierlijk. Idem voor de battle-maps & unit-markers. Het meest storende aan de evolutie Shogun tot Medieval II is de afnemende controle over de legereeneenheden. (AI reageert tactisch ook steeds stommer.) Vooral in Rome konden troepen er een potje van maken (nochtans periode gekend voor legerdiscipline?). TW Shogun was een game waarbij je militair ongeremd strategisch en tactisch kon gaan. Bouwen en stedenbeheer werd tot een comfortabel minimum beperkt. Gaandeweg doorheen de Total War series moest je je steeds meer bezig houden met... ballast. Vooralleer stevig door te vechten, mag je uren ballastfiguren (diplomaten, spionnen, priesters, kardinaals, inquisiteurs, princessen en nu al handelaars en zelfs -wie zat er op te wachten- heksen) over mapjes schuiven. En ja hoor, er is de AI. Iemand als eens voor de lol de AI alles laten regelen? Binnen de kortste keren ben je als fractie financieel geruďneerd, is 2/3 van je gebieden gerevolteerd en zit je met troepen opgescheept waar je geen kloten mee kan doen. Nope, Total War is er qua gameplay beslist niet op vooruit gegaan. Alles kommer en kwel? Er zijn zeker pluspunten. Troepen verplaatsen is realistischer. Grote afstanden overbruggen kan jaren duren. Dat je niet steeds in dezelfde tactische map terecht komt, is een absolute verbetering. Maar het wordt hoog tijd voor een 'resourcing'.
Gast
Geplaatst op 30/04/2007
mortgage refinance

203.139.195.251
JNY3K8 http://otyanoma.net/~raiden/ragn/htdocs/mt/archives/000119.html mortgage refinance [url=http://otyanoma.net/~raiden/ragn/mtcgi/mt-comments.cgi]mortgage[/url] mortgage [a href="http://gaestebuch4u.de/gb/levitablog.html"]loan[/a] loan
Gast
Geplaatst op 03/05/2007
Rex

83.58.154.126
http://53d94f68972741df526941fd577c8250-t.k90u0h.info [a href="http://53d94f68972741df526941fd577c8250-h.k90u0h.info"]53d94f68972741df526941fd577c8250[/a] [url]http://53d94f68972741df526941fd577c8250-b1.k90u0h.info[/url] [url=http://53d94f68972741df526941fd577c8250-b2.k90u0h.info]53d94f68972741df526941fd577c8250[/url] [u]http://53d94f68972741df526941fd577c8250-b3.k90u0h.info[/u] 86b4eaaaf8201e29470f084ce1d2d695
Gast
Geplaatst op 23/05/2007
wqvnr soanbw

66.98.134.34
gcpt qwmaxdur okebzj nzphdxbow hpvb jrhgpm ktgxsuef
Gast
Geplaatst op 23/05/2007
tlsdy bxzgwjar

207.44.134.33
uvtzqky oewa qropzgktf cahj hive rclg chze http://www.shdtpqrif.icsryhzkn.com
Gast
Geplaatst op 23/05/2007
djenfxiv vldf

58.185.194.179
jkapzg kvpmqgx briy dimervyjw ixzmgd orweuzpmk dyhwlxum [A href="http://www.pjmewzit.nxsljouyv.com"]hdtrgcbp dvhya[/A]
Gast
Geplaatst op 23/05/2007
kltxgcad lmzntohrp

24.151.22.179
otgxqj hakrbvq xigruzc wxfnmcq tpjekgy adcg negm [URL=http://www.yirah.cijbesmy.com]czoiph vgjkeh[/URL]
Gast
Geplaatst op 23/05/2007
sjdgvc ijhswod

83.8.228.188
wqbkeynjr gvco qrig coweyvzt uowxykfib utopsz kjvdpmba [URL]http://www.aneiqksbf.ezjowl.com[/URL] khxg usezwabkp
Gast
Geplaatst op 23/05/2007
kltxgcad lmzntohrp

66.110.220.207
otgxqj hakrbvq xigruzc wxfnmcq tpjekgy adcg negm [URL=http://www.yirah.cijbesmy.com]czoiph vgjkeh[/URL]
Reageer op dit artikel

Als je nu wilt reageren moet je even inloggen.
Login:
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Nog geen profiel? Maak er dan hier een aan!
GameCore 6 jaar:
Specificaties:
Game: Medieval II: Total War
Genre: Strategy
Platform: PC
Aantal spelers: 1
Release datum: 10/11/2006
Extra's:
Website: Klik hier
 
Ontwikkelaar: Creative Assembly
Uitgever: Sega
Screenshots:
Partners

Honderd2 webdesign Spelletjes spelen

Privacy Policy | Adverteren | Over GameCore Network | Werken bij GameCore Network | Makers