Review | Xbox | Ninja Gaiden

Ninja Gaiden

Ninja Gaiden is een spel uit de oude doos. Nou ja, de originele dan, die stamt inmiddels uit 1989. Team Ninja, onderdeel van Tecmo, heeft de serie nieuw leven in geblazen door de game opnieuw te maken voor de Xbox. Eens kijken of ze er wat van gebakken hebben.

Het spel begint relatief eenvoudig. Het spel schotelt je situaties voor en geeft je aanwijzingen. Hoe moet je springen, aan richels hangen, tegen muren omhoog lopen en meer van dat soort vette moves. Het wordt allemaal netjes uitgelegd. Ook de eerste vijanden zijn makkelijk verslagen. Binnen een kwartier heb je een eindbaas bereikt en dan breekt de hel los: Je wordt onherroepelijk doodgeslagen. Simpelweg hakken en beuken helpt hier niet, je moet daadwerkelijk nadenken tijdens het gevecht. Dit moeilijke (maar in vergelijking met de volgende gevechten makkelijke) gevecht zet de toon voor Ninja Gaiden: verschrikkelijk moeilijk! Alleen echte doorzetters zullen het einde van het spel te zien krijgen. Daar schuilt tevens ook het grote gevaar bij aanschaf: als je niet houdt van een moeilijke game waarbij je verschillende situaties herhaaldelijk moet spelen, dan is dit spel niks voor je. Ninja Gaiden is de echt een spel voor doorzetters!

De gevechten met andere Ninja’s zijn stoer en de combo moves (waarbij je vrijelijk gebruik kunt maken van de muren om je heen) zijn schitterend. Er zijn speciale moves te vinden (of te kopen) en diverse wapens zijn ook voor handen. De besturing is erg diep en de nodige oefening gaat hier dus weldegelijk inzitten. Het mooie is dat je echt verder wilt spelen, juist omdat het zo uitdagend is.

Wie de film Crouching Tiger, Hidden Dragon heeft gezien weet hoe fantastisch het is om tegen muren omhoog te kunnen lopen en in Ninja Gaiden kan dat! Van muur naar muur springen en stukjes over schuine muren lopen; het kan allemaal en het is heel erg eenvoudig. Deze moves kun je combineren en gebruiken in gevechten wat de diversiteit ten goede komt. Dit vind ik persoonlijk een van de meest geslaagde punten van Ninja Gaiden en wat mij betreft zouden meer games deze moves moeten bevatten.

In het spel zitten ook puzzels, maar deze zijn over het algemeen vrij eenvoudig. De levels zien er schitterend uit, maar zijn minder interactief dan je op het eerste gezicht zou denken. Je kunt veel huizen niet in en je paden zijn erg voorgevormd. Verdwalen zul je dus niet snel, maar dat perkt de vrijheid wel in. Het zicht wat je hebt is echter wel adembenemend. De kleurstellingen en de muziek passen zich aan naar het gebied waar je bent en zetten op deze manier de juiste toon. Grafisch is Ninja Gaiden gewoon top!

Wat soms storend kan zijn is de camera positie. Deze heeft de vervelende nijging om ver naar beneden te gaan als je aan het lopen bent zodat je mooie beelden krijgt, maar het overzicht verliest. De camera handmatig draaien kan helaas niet, alleen met een druk op de knop achter je plaatsen. Bij veel gevechten raak je het overzicht kwijt en soms loop je zelfs uit het beeld. Dit kan, met de toch al moeilijke gevechten, erg frustrerend zijn.

Ninja Gaiden is een heerlijk spel om te spelen. Het is verdomde moeilijk, ziet er fantastisch uit en de drang om door te spelen is groot. Van dit soort games moeten er werkelijk meer komen op de Xbox, want dit is een juweeltje. Toch moet ik ook streng zijn. De minpunten zijn niet door de vingers te zien. 5 Appels zit er dus niet in. 3 Appels vind ik echter weer te laag en daarom geef in Ninja Gaiden 4 appels. Ninja Gaiden is op dit moment een echte must have voor de die-hard gamers!

+ Mooie beelde
+ Sfeervolle muziek
+ Ouderwets moeilijk