Review | Nintendo DS | Theme Park

Theme Park

1994, was het jaar waarin de inmiddels klassieke game Theme Park, door Electronic Arts op de markt werd gebracht. Met het kleine aanbod aan Sim games in de tijd, werd deze game erg goed ontvangen. Naast het wat serieuzere Sim City kon men toen ook aan de gang als pretpark ontwerper. De kenmerkende cartoon stijl en toegankelijkheid van de game waren dan ook de sterkste punten van de game. Vandaar dat Electronic Arts nu ruim 13 jaar later de nostalgische gevoelens van menig gamer op weet te roepen met Theme Park voor de Nintendo DS.

Het concept van Theme Park mag duidelijk zijn; bouw een zo goed, veilig en schoon mogelijk pretpark om de totaal waarde te laten stijgen en je park met winst te kunnen verkopen. Daarbij is het vooral van belang naar de wensen van de bezoekers te luisteren, want teveel ontevreden bezoekers zullen je parkwaarde snel laten dalen. Het uiteindelijke doel van de game is dan ook om in 16 verschillende landen een succesvol park op te zetten. Zo start je in Engeland waar je gratis je eerste park mag bouwen, eenmaal je park verkocht heb je genoeg startwaarde om in een duurder land een park op te zetten.

Bij het bouwen van een park start je met een beperkt aantal attracties, winkeltjes en decoratie elementen. Deze kun je aanvullen door geld te investeren in research, zo betaal je een bepaald bedrag per maand om onderzoek te doen naar nieuwe objecten. Naast het aanvullen van nieuwe objecten zul je ook geld kunnen investeren in het trainen van je personeel, de houdbaarheid van je attracties en de uitbreiding van het openbaar vervoer. De attracties, winkeltjes en decoratie elementen komen vrijwel overeen met die van het origineel, echter zijn er wel wat nieuwe toegevoegd zoals het dubbeldekkersbuscafe.

Een minpuntje is het feit jij je bezoekers niet meer rond zult zien lopen met ballonnen of parapluutjes, wat wel het geval was in het origineel. Hoewel de weersomstandigheden in de DS versie nog wel regelmatig zullen veranderen, merk je dus geen interactie met de bezoekers. Daarnaast is het ook niet meer mogelijk om de attracties te betreden doormiddel van kleine filmpjes. Je kunt dus wel stellen dat de DS versie wat mist aan detail.

Een pretpark bouwen is vaak een kleine moeite, zo zul je al vrij snel een eenvoudig parkje neer kunnen zetten. Het onderhouden van je park kost echter wat meer moeite, hiervoor zul je dan ook het nodige personeels als schoonmakers, monteurs, entertainers en bewakers in moeten huren. Vooral het schoonhouden van je park is erg tijdrovend. Om het wat overzichtelijker te maken heb je dan ook de mogelijkheid om je schoonmakers bepaalde gebieden toe te wijzen, hiermee heb je net wat meer controle over de werkzaamheden. Naast het inzetten van personeel is het ook belangrijk om ze tevreden te houden, zo zul je regelmatig moeten onderhandelen over loonsverhogingen. Wanneer jij je personeel niet tevreden houd zullen zij gaan staken, wat vaak fatale gevolgen heeft voor jou park.

Om geld te verdienen is het van belang de juiste prijzen te bepalen. Daarbij moet je ook rekening houden met de inkoopwaarde van producten. Het inkopen van etenswaren is dan ook een taak die jij op je zult meten nemen. Zo is het van belang betijds je voorraad aan te vullen met nieuwe producten voordat je winkel en eettenten uitverkocht raken. Naast het verkopen van producten en het vragen van entreeprijzen kun je ook in aandelen handelen. Zo kun je aandelen van verschillende parken kopen, in de hoop dat de waarde zal stijgen. En mocht het financieel wat minder gaan heb je altijd nog de mogelijkheid om geld te lenen bij de bank.

Theme Park DS, laat zich erg makkelijk besturen, zo gebruik je de vierpuntdruktoets om over het veld te scrollen en kun je doormiddel van de stylus verschillende objecten plaatsen en door het menu navigeren. Het menu bevind zich dan ook onderaan het scherm, om een optie te selecteren zul jij een rondje moeten trekken, dit om te voorkomen dat je per ongeluk op verkeerde knoppen gaat drukken. Het plaatsen van attracties en paden werkt vrij soepel, hoewel je met het plaatsen van paden nog wel eens uit kunt schieten. De stylus doet echter niet onder aan de muis, zo laat Theme Park DS zich net zo lekker besturen als het origineel.

Theme Park DS is vrijwel identiek aan het origineel, dat ook al erg toegankelijk en vermakelijk was. Hoewel de DS versie wat minpunten kent als het ontbreken van filmpjes, details als parapluutjes en ballonentjes en de beperkte mogelijkheid om slechts 1 game te kunnen saven, bied ook deze versie vele uren speelplezier. Het neerzetten van een succesvol park is niet zon eenvoudige taak, en bied genoeg uitdaging om keer op keer opnieuw te starten. Mogelijk zal Theme Park DS het beter doen bij nostalgische gamers die bekend zijn met het origineel, echter zullen ook de nieuwe generatie gamers genoeg plezier kunnen halen uit deze titel.

Geluid: 6
+ Toegankelijk
+ Soepele besturing
- 1 save file
- Mist details
Geplaatst op 27/04/2007
Teun GC
Ah, de herrinneringen...

Wat een tijden met Theme Park. Topspel, nu draagbaar. Nu hopen op Roller Coaster Tycoon!
Geplaatst op 05/05/2007
Gamer 123
Ik heb de PC versie van dit spel, maar ik heb Rollercoaster Tycoon toch altijd de beste van de 2 gevonden.

Theme Park zag mij er te cartoonesk uit.
Geplaatst op 27/05/2007
ik heb geen naam

82.168.241.62
ik vond thema park altijd vetter omdat die al veel eerder met een 3d park kwamen en tycoon erg lag in de 2d shit bllef hangen
Geplaatst op 30/05/2007
bart

83.116.193.110
ik ken dit spel niet
Geplaatst op 10/06/2007
bas

213.93.235.58
Hoe maak je nou een achtbaan? Dat ventje zegt alleen dat het een volledig circuit moet zijn
Geplaatst op 15/06/2007
Ds-girl

212.67.188.103
Eerlijk gezegt ken ik juist de computerversie van Thema park niet. Ik heb echter wel de computerversie van Roller Coaster, en ik vind het nog steeds een leuk spel. Ik heb Thema park vppr de DS nog niet gekocht, maar ik heb er wel intresse in. Die min puntjes die Sjors noemt vind ik niet zo erg.Het kan me niet echt boeien of de mensjes met paraplutjes lopen of niet. Dat vind ik nou niet bepaald het belangrijkste van het spel! A;s je begrijpt wat ik bedoel. Dus hierbij MIJN mening, maar misschien ben ik hierin wel de enige, maar inidergeval: Het maakt me dus niet zoveel uit. Maar ik vinfd het een min puntje,denk ik, dat je niet zo'n groot scherm hebt,zoals bij de computer, en de vraag ik me af, is het dan wrel leuk??

Geplaatst op 15/06/2007
Ds-girl

212.67.188.103