Review | PC | Supreme Commander

Supreme Commander

Chris Taylor bracht in 1997 het zeer gewaardeerde RTS Total Annihilation uit. Deze game had een grote groep fans die zelfs vandaag de dag de game nog steeds online spelen. Tien jaar later duikt Taylor weer het RTS genre in samen met enkele van zijn oude collega’s. Samen hebben zij gewerkt aan Supreme Commander, de game die de spirituele opvolger moet worden van Total Annihilation.

In Supreme Comander zijn er twee soorten “grondstoffen”, namelijk energie en massa. Massa wordt gewonnen door middel van speciale gebouwen te plaatsen bij zogenaamde “mass extraction points”. Energie win je door generatoren te bouwen. Het is van belang deze resources in de gaten te houden, want je kunt niet alles opslaan. Je kunt wel een soort silo’s bouwen waarmee je de opslagcapaciteit verhoogt. Je begint elk spel met een soort superunit, namelijk de Supreme Commander. Deze Mech is verantwoordelijk voor het bouwen van je basis, maar kan ook de nodige dood en verderf zaaien. Daarnaast zijn er nog de über-units. Deze zijn zeer krachtig, maar kosten veel energie en massa om te bouwen. Daarnaast kunnen deze alleen gemaakt worden door engineers en niet door gebouwen. Wel kunnen deze units de strijd beslissen, mits je op tijd bent begonnen met de bouw. De Commander Unit moet ervoor zorgen dat andere bevolkingsgroepen op de planeet, flink onder druk worden gezet. Zo heeft elke fractie zijn eigen super units, elke unit is weer verschillend, elk hebben ze allemaal een ander sterk en zwak punt.

De gameplay van Supreme Commander is vertrouwd. Iedereen die wel eens een RTS heeft gespeeld kan gelijk beginnen en als dat niet het geval is, heb je altijd nog de prettige tutorial. Al snel bouw je fabrieken en verdedigingsgebouwen. In Supreme Commander speel je op immens grote slagvelden, die gesitueerd zijn op exotische planeten. Je begint een missie op een map, maar deze wordt steeds groter naarmate je verder komt in het spel. De maximum hoeveelheid aan units is indrukwekkend met 500 units aan elke zijde. Wat niet nieuw maar wel belangrijk is, is dat je in kunt zoomen op elke unit. Dit gaat naadloos en je kunt er ook voor kiezen om de hele kaart te zien. Sterker nog, sluit een tweede scherm aan op je PC voor een uitgebreide radar (is uiteraard wel weer zwaarder voor je systeem). Geen zwart vlekje meer dus rechtsonder in je scherm zoals in veel andere RTS games, maar gewoon een worldmap van formaat. De verschillende facties hebben verschillende units, maar deze zijn in principe vergelijkbaar qua mogelijkheden. Verwacht dus niet een grote variëteit. De opbouw van je leger is wel complex en bevat meerdere lagen strategie. Eigenlijk kun je dit met geen enkele andere RTS vergelijken, zelfs niet met Total Annihilation. Elk gebouw kent ongeveer drie upgrades, die je in staat stellen speciale units te maken. In theorie moet het mogelijk zijn om in je lunchpauze een potje te spelen.

De projectielen en explosies in het spel zijn fantastisch. Dit geldt in het bijzonder als je een Commanding Unit laat ontploffen. Deze ontploffen met een nucleaire schaal, die zelfs zichtbaar is als je helemaal uit zoomt met je view. De explosie neemt vaak ook naburige units mee. Als de wat kleinere units elkaar beschieten, zie je na afloop de kraters op de grond. De animaties van de ingame units zijn een lust voor het oog. Elke factie heeft een andere manier van bewegen en de gebouwen worden elk op een aparte manier gemaakt. De Aeon maakt haar gebouwen uit zand, die gevormd wordt door een tornado en is aangedreven met een lichtstraal. De UEF maakt eerst een schematische constructie die vervolgens vanaf de grond wordt opgevuld en de Cybran engineers sturen vliegtuigen met lasers die het gebouw met precisie vormgeeft. Helaas heeft al dat pracht en praal ook zo zijn prijs om het spel helemaal voluit te kunnen spelen. Zo heb je echt een NASA pc nodig. Gelukkig is Supreme Commander nu nog een van weinige RTS games die echt goed gebruikt maakt van dual-core technologie, wat zeker aan te raden is als je echt van het spel wilt genieten. Maar ook het geluid is goed, met duidelijke indicaties van lasers en explosies. Jammer is wel dat je de kleinere units niet hoort, en dat is wel een gemis.

Er werd veel verwacht van Supreme Commander en de game is er goed in geslaagd om deze verwachtingen waar te maken. De game is grafisch erg goed in orde en de gevechten en aanvallen zijn geweldig uitgewerkt. Dit in combinatie met een ijzersterke, maar vooral overzichtelijke gameplay, maken van Supreme Commander een ijzersterke game. Toch mis ik het geschreeuw van mijn manschappen op mijn “battlefield” als ze de pan in worden gehakt, het is gewoon een andere strijd, hier dus met machines in plaats van manschappen van vlees en bloed, de stijl moet je gewoon liggen. Maar hoe vaak je de Skirmish Mode ook zal spelen, door de geweldige AI en de vele units en combinaties zal iedere keer weer een nieuwe uitdaging zijn. Ook het in en uitzoomen op grote schaal loopt erg goed. Maar om de game in volle glorie te kunnen spelen heb je wel een NASA pc nodig.

Geschreven door Jelle Tijhuis, geplaatst door

Geluid: 8
Houdbaarheid: 8
+ Schitterende actie, op micro- én macroniveau
+ Goed uitgebalanceerde gameplay
+ Goede A.I.
- Bakbeest van een PC nodig
- Stijl van het spel moet je liggen
Geplaatst op 07/03/2007
fleppie mars

84.31.65.42
Een game met goede A.I.?? Die bestaaat toch niet?EN un mooie reviewh oor..:)
Ja jammer dat je een ''NASA-pc'' nodig hebt. Maar ja, het spel is ook best nieuw toch? :-+
Geplaatst op 07/03/2007
assassin

82.156.21.77
een goede AI bestaat ZEKER wel.
Geplaatst op 08/03/2007
hugo
@fleppie mars:
waarom zou er geen goede a.i zijn voor een game?
Geplaatst op 08/03/2007
fleppie mars
Was maar een grapje..!! Veel spellen hebben een slechte AI, daarom zei ik dat.
Geplaatst op 09/03/2007
hugo
ow, oké
Geplaatst op 12/03/2007
Cheatsandnews
Vette game el
Geplaatst op 29/03/2007
livanic
Geplaatst op 06/04/2007
emre

84.41.128.221
hoe kan je een game spelen
Geplaatst op 22/04/2007
stupid girl
Vette games moe alleen de stone firedead zoeken en dan vermoord ik alle mensjes door ze uitelkaar te rukken of te laten branden of natuurlijk neerknallen.
mortgage refinance rate

82.165.38.82
PBFE25 http://adic-grp.com/blog/user002.php loan rate [url=http://otyanoma.net/~raiden/ragn/htdocs/mt/archives/000095.html]mortgage refinance[/url] mortgage refinance [a href="http://otyanoma.net/~raiden/ragn/mtcgi/mt-comments.cgi"]loan rate[/a] loan rate
loan rate

203.139.195.251
1OKWX3 http://otyanoma.net/~raiden/ragn/mtcgi/mt-comments.cgi loan [url=http://cycleshibuya.com/resbbs/patio.cgi]loan[/url] loan [a href="http://shellbutton.net/cp-bin/blog/index.php"]loan rate[/a] loan rate