Home | Previews | Reviews | Anime | Reports | Forum
gamecorenetwork gamecorenetwork gamecorenetwork gamecorenetwork gamecorenetwork
gamecorenetwork gamecorenetwork gamecorenetwork
Review | Nintendo DS | Hotel Dusk: Room 215
Review | Preview | Screenshots | Nieuws | Reports

Hotel Dusk: Room 215

Hotel Dusk is hier! Eindelijk een point and click adventure met potentie! Blaast Hotel Dusk het stoffige genre nieuw leven in?

Point and Click adventures behoorden vroeger tot een van mijn favoriete genres. Games als Sam & Max, Monkey Island en natuurlijk het formidabele, maar korte, Full Throttle deden vroeger mijn hart sneller kloppen. Tegenwoordig is dit genre zo goed als uitgestorven. Het matige Keepsake is de laatste adem van een naar lucht snakende genre dat ik gespeeld heb, en dat kon me niet tot het einde boeien. Ook het aflassen van Full Throlle 2 een paar jaar geleden geeft aan dat het genre op sterven na dood is. Waarom boeit Hotel Dusk: Room 215 mij dan toch zo?

Hotel Dusk: Room 215 is een creatie van Cing, een Japanse studio die eerder verantwoordelijk was voor het relatief onbekende Another Code. Bijzonder aan deze game is dat Nintendo de game zelf en dat zegt genoeg over de verwachtingen. Ik heb zelfs al TV reclames van de game gezien! Wordt Hotel Dusk dan de re´ncarnatie van het point and click genre voor de Nintendo DS? Kan Nintendo hiermee het grote publiek weten te vermaken? We zullen het zien.

Het spel speelt zich af in een mysterieus hotel in Los Angeles in het jaar 1979. Jij speelt Kyle Hyde, een ex-politieagent uit New York die op zoek is naar zijn partner uit de tijd dat hij nog bij het politie corps zat. Als huis aan huis verkoper voor een bedrijf met bijzondere bijbedoelingen komt Kyle in Hotel Dusk terecht. Daar ontmoet hij verschillende mensen en iedereen heeft eigen verhaal en geheimen die op een of andere manier met elkaar gekoppeld zijn. Het plot is groots en complex en niet alles is wat je denkt dat het is. Middels flashbacks wordt de achtergrond van Kyle en de hotelgasten stukje bij beetje duidelijker.

Hotel Dusk speelt eigenlijk als een detectiveboek. Je moet ontzettend veel lezen en raadsels oplossen. Door te praten met mensen, voorwerpen te verzamelen en puzzels op te lossen kom je stukje bij beetje verder in het verhaal. De stijl waarin het allemaal gegoten is vind ik prachtig. De karakters in het spel zijn allemaal handgetekend en geanimeerd. Kleur zit er slechts op momenten in dus de meeste tijd zit je naar zwart-wit karakters te kijken. De omgeving is verder wel 3D, maar ook weer in een getekende sfeer. Net als in een goed boek moet je dus zelf een voorstelling maken bij het verhaal. Veel meer dan bij de voorgekauwde 3D modellen die tegenwoordig de games versieren.

De gameplay bestaat uit het rondlopen door een hotel, het onderzoeken van locaties, het oplossen van puzzels en het voeren van (lange) gesprekken. Hierbij wordt de Nintendo DS op zijn zijkant gehouden zoals in Brain Training. Dit geeft je een mooi overzicht van de omgeving en je kunt het toch-screen gebruiken om ruimtes te onderzoeken. Ook maakt het spel op verrassende manier gebruik van de mogelijkheden van de Nintendo DS. Ik wil het plezier voor je niet verpesten, maar je zult verbaasd staan van welke mogelijkheden de kleine DS heeft waar je nog nooit aan gedacht hebt! Knap werk van Cing!

Met de komst van Hotel Dusk lijkt er eindelijk een terugkeer van een van mijn favoriete genres van vroeger. Maar met deze terugkeer komen ook de oude problemen en onhebbelijkheden weer aan de orde. Zo is het spel ontzettend lineair en soms ben je uren aan het rondlopen en zoeken voordat je een bepaald event hebt getriggert waardoor je weer verder komt. Ook zijn de gesprekken soms wel heel erg lang terwijl de puzzels vaak zo logisch zijn dat ze niet meer dan een paar minuten duren om op te lossen. Deze balans is soms niet echt in evenwicht waardoor je op tijden best gefrustreerd kunt raken. Ook is het spel vooral geschikt voor oudere gamers en dus het jonge publiek van de Nintendo DS kan maar beter een ander spel opzoeken.

Voor mij is Hotel Dusk: Room 215 een verrukkelijk spel. De getekende sfeer, het diepe plot met vele verrassende wendingen en de interessante karakters maken dit voor mij een echte topper. Toch twijfel ik aan de toegankelijkheid van dit spel voor zowel jongere gamers als oudere, minder ervaren, spelers. De eerste groep zal het trage verloop en het diepe plot samen met de bijzondere grafische stijl niet kunnen waarderen terwijl de tweede groep snel gefrustreerd zal raken als ze niet verder in het spel kunnen komen. Dan blijft er dus eigenlijk maar een klein groepje gamers over. Gamers uit mijn generatie met een voorliefde voor point and click adventures met veel geduld die door de minpunten heen kunnen kijken. Voor hen is Hotel Dusk: Room 215 een prachtig spel!

Beoordeling Plus / Minpunten
Graphics: 8
Geluid: 6
Houdbaarheid: 7
Speelbaarheid: 7
Eindoordeel: 7
+ Mooie grafische stijl
+ Goed verhaal met een diep plot
+ Vele uren speelplezier
- Vrijwel volledig lineair
- Vastzitten kan frustreren
- Langzaame opbouw
Gast
Geplaatst op 20/04/2007
Nicky

84.27.174.173
Mooie recensie Teun. Lijkt me inderdaad wel iets voor mij. Als ik een van de drie (!) enorme achterstallige betalingen heb ontvangen, zal ik hem eens aanschaffen :-)
Gast
Geplaatst op 20/04/2007
gangsterj

82.75.62.41
idd nice
Gast
Geplaatst op 20/04/2007
flep

84.31.65.42
Jo lijkt me cool.
Gast
Geplaatst op 20/04/2007
Bjork

84.29.51.161
Hmm tja DS graphics niet echt geweldig om daar zo'n vette game op de spelen.
Member
Geplaatst op 22/04/2007
Teun GC
Bjork, hoezo? Dit spel leent zich juist uitstekend voor de DS omdat er niet zoveel rekenkracht voor nodig is. Al dat 3D geweld, daar moet Hotel Dusk niet veel van hebben. 90% van de tijd zit je naar handgetekende zwart-wit animaties (zie screens) te kijken en lange gesprekken door te lezen! Daar heb je geen PS3 power voor nodig hoor!
Member
Geplaatst op 07/05/2007
Gamer 123
Ah, dit lijkt me nou een heerlijke game!
Gast
Geplaatst op 20/05/2007
ollie

62.166.172.145
het is inderdaad een gaaf spel en erg mooi gemaakt. ben al heel wat uren bezig.
Gast
Geplaatst op 23/05/2007
Roland

220.71.75.38
http://ad81892213d7016fa7bf40c131cd9d9e-t.hatiol.info [a href="http://ad81892213d7016fa7bf40c131cd9d9e-h.hatiol.info"]ad81892213d7016fa7bf40c131cd9d9e[/a] [url]http://ad81892213d7016fa7bf40c131cd9d9e-b1.hatiol.info[/url] [url=http://ad81892213d7016fa7bf40c131cd9d9e-b2.hatiol.info]ad81892213d7016fa7bf40c131cd9d9e[/url] [u]http://ad81892213d7016fa7bf40c131cd9d9e-b3.hatiol.info[/u] 511af76ae5862318c3f202fc63e7aabc
Gast
Geplaatst op 28/05/2007
sharon

77.162.77.181
hoe krijg je die schakelaars op aan eigenlijk? want als ik ze omhoog doe ( dus aan ) en ik laat los gaat ie gelijk weer naar beneden ( dus uit ) ik snap er helemaal niks meer van :S dus please help me
Gast
Geplaatst op 07/08/2007
max

87.212.42.182
help me astublieft... ik zit bij dat stukje met 2 handtekeningen, wat moet ik daar doen? ik moet iets bewijzen.. maar wat?
Gast
Geplaatst op 09/08/2007
nadia

86.88.57.173
pfff leuk spel alleen kom maar niet verder in hoofdstuk 2
Reageer op dit artikel

Als je nu wilt reageren moet je even inloggen.
Login:
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Nog geen profiel? Maak er dan hier een aan!
GameCore 6 jaar:
Specificaties:
Game: Hotel Dusk: Room 215
Genre: Adventure
Platform: Nintendo DS
Aantal spelers: 1
Release datum: 13/04/2007
Extra's:
Website: Klik hier
 
Ontwikkelaar: Cing | Nintendo
Uitgever: Nintendo
Screenshots:
    
Partners

Honderd2 webdesign Spelletjes spelen

Privacy Policy | Adverteren | Over GameCore Network | Werken bij GameCore Network | Makers