Review | PC | The Witcher

The Witcher

In een wereld waar goed en kwaad niet altijd zo goed te zien is als je zou willen lopen krijgers rond, genaamd: Witchers. Witchers zijn gemuteerde mensen met bovennatuurlijke reflexen en krachten. Zij strijden niet voor goed nog voor het kwaad, maar voor de hoogste bieder. Bij de naam Andrzej Sapkowski zal bij de meeste mensen nog geen belletje rinkelen maar deze man heeft een grote naam in het fantasiegebied in Oost-Europa. Na negen boeken vond de Poolse “CD Project” het dan ook tijd voor een vervolg in de vorm van een game.

Jij bent Geralt, een professionele monsterdoder ofwel Witcher die samen met zijn clan deel uitmaakt van een wereld vol mensen, elven, dwergen en monsters die het daglicht niet kunnen verdragen. Hijzelf is geen van allen, want hoewel Witchers geboren zijn als mens, zijn zij door jarenlange training en een speciale magische drankjes gemuteerd. Ze zijn omgevormd tot een krachtige en verbeterde krijger die kan zien in het donker, immuun is voor gif en bedreven in zwaard gevechtskunst en duistere magie.

Het verhaal start ongeveer vijf jaar na het laatste boek en waar de vraag of Geralt nog wel in leven was daarin onbeantwoord bleef, vinden we hem nu terug langs de kant van een rivier. Leden van zijn clan pikken hun broeder op en nemen hem mee naar Kaer Morhen, de ooit machtige thuishaven van de orde van de Witchers en de plaats waar zij allen zijn opgegroeid en getraind. Nu is het een redelijk vervallen oord, want door corruptie en machtswellust is de behoefte aan Witchers niet meer zo groot als vroeger. Geralt leidt echter aan geheugenverlies en herinnert zich enkel nog bepaalde basistechnieken. Het is aan de speler om gaandeweg de held van het verhaal te vormen en hem allerlei nieuwe technieken aan te leren.

Dit komt er dan ook op neer dat je gaandeweg door het verhaal heen slaat en zo ervaringspunten verdient. Deze kun je dat in je karakter investeren. Het verdelen van je ervaringspunten kun je op heel veel manieren doen, je kunt er voor kiezen je zwaarden beter te maken en zo steeds betere combo’s te maken, of ga je voor de magie en ga je bijvoorbeeld jezelf telekinese aanleren waardoor je tegenstanders omver kunt werpen.

Iedere Witcher beschikt over twee zwaarden. Een zilveren om monsters te doden en een gewoon zwaard om het op te kunnen nemen tegen mensen.
Als je gaat vechten heb je drie verschillende aanvalsmethoden, namelijk fast, strong en group.
De namen spreken eigenlijk al voor zicht. Want bijvoorbeeld bij strong doe je veel schade, maar werkt het best tegen een zwaar bepantserd monster. En als je door meerdere vijanden belaagd word kun je het best group gebruiken.

De combat van the Witcher gebeurt helemaal met de muis. Door op het juiste moment te klikken zal Geralt spectaculaire moves laten zien. Afhankelijk van de ervaringspunten die je in het zwaard besteed hebt, zul je combo’s kunnen maken en je vijanden meer schade kunnen toebrengen.
Op deze manier probeert de ontwikkelaar het simplistische hack- en slashcombat te ontwijken.

Keuzes maken is nog nooit zo belangrijk geweest in een RPG, help je die jonge dame die word lastige gevallen, of laat je haar aan haar lot over? Sommige keuzes lijken in het begin onbelangrijk maar zullen later in het verhaal een grote rol kunnen spelen. Het resultaat van je keuze krijg je niet direct te zien, meestal kom je naar een tijdje het personage weer tegen en zie je pas echt wat je gedaan of juist niet gedaan hebt. Het leuke er aan is dat je niet even snel kunt saven als je belangrijke keuzes moet maken, tenzij je weer een uur opnieuw wilt spelen.

De Graphics zien er erg mooi uit, de omgeving komt levendig over, en hoeft dan ook niet onder te doen voor Oblivion. Ook doet de camera in dit opzicht niet vervelend, je kunt dan ook uit drie camera posities kiezen, de meeste mensen zullen dit in de praktijk niet doen omdat je vrij snel aan een camera positie went.

Het spel kent in totaal vijf hoofdstukken, dat ongeveer aan meer dan 40 uur aan gameplay zal moeten bieden, dan hebben we het nog niet eens over alles side quest die je kunt doen. Het spel kent dan ook 3 eindes, zo zal de duurzaamheid alleen nog maar omhoog gaan.
De vele sidequests en minigames als bargevechten en drinkwedstrijden, die handige nieuwe informatie kunnen opleveren, houden je in ieder geval tot het einde in de game betrokken.

Het moge duidelijk zijn, The Witcher is een topper. Hoewel het combat-systeem na een tijdje een beetje herhalend word, en je regelmatige tegen korte laadschermen aanloopt staan er wel een hoop positieve dingen tegenover. Het sterke verhaal, de duistere hoofdpersoon, de erg goede soundtrack en vooral de volwassen wereld die je het gevoel geeft echt deel uit te maken van een groter geheel. Alles wat je doet zal effect op die wereld hebben, elke beslissing die je neemt zal consequenties hebben. Geschreven door Jelle Tijhuis (GansterJ) geplaatst Door ErikGame.

+ Uitgebreid keuzemodel
+ Levendig en zeer overtuigende wereld
+ Spannend verhaal
- Voice Acting
- Visueel verouderd
- Lineaire omgeving
Geplaatst op 07/11/2007
lego killer

80.60.38.19
de codes van lego starwars2 werken nie denk ik want als ik klaar ben en ik druk op de vink hoor je iiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! waarom doet hij het dan gewoon niet of moet je nog iets doen
Geplaatst op 11/02/2008
5L_4deelpak

195.241.107.184