Review | Playstation 2 | Prince of Persia: The Sands of Time

Prince of Persia: The Sands of Time

Voordat ik dit spel speelde had ik de indruk dat het puur een spel was met wat herhalende puzzels, geen noemenswaardig verhaal en een spel waar ze de graphics niet zo belangrijk vinden om daar iets revolutionairs van te maken, iets dat in mijn mening voor een spel sowieso niet van enorm essentieel belang is!. Totdat ik de demo en het uiteindelijke resultaat speelde.

De oorspronkelijke “Prince” speelde ik wel eens bij verre neven en kreeg zelf een Gameboy exemplaar. Het oorspronkelijke spel zit hier ook weer bij maar ben daar nog steeds niet van onder indruk. Jordan Mechner ontwikkelde de oude klassieker en werkte ook mee aan de nieuwe toptitel. Ja hoor: toptitel! Dat zie je niet alleen aan de score die ik deze game geef maar ook als je het spel in actie ziet. Maar op de een of andere manier heb ik toch een paar aanmerkingen omdat ik het gevoel heb dat Ubi Soft meer in zijn marge heeft en deze topper misschien toch net een flink stuk beter had kunnen maken dat het klokhuis zou vormen voor de eventuele vijfde appel.

Allereerst maar het leveldesign. Alles ziet er wel strak, en zelfs beter dan ik had verwacht uit, maar ik heb niet echt het idee dat ik in verschillende ruimtes ben geweest terwijl ze er toch verschillend uitzien. Het niveau van detail is binnen de kasteelmuren niet zo hoog zoals ik had gewenst. Ik mis iets dat elke kamer zo uniek maakt dat die je nog lang bijblijft. Misschien komt dat ook dat het accent van het spel meer op het oplossen van puzzel om de kamer uit te komen ligt.

Daarnaast de stem van de prins, niet te verwarren met de vertelstem. Deze klinkt niet echt als een koninklijke formele man. Denk maar aan een Willem-Alexander die als een forse leeghoofdige American Footballer zoiets roept als: “Ehm… Biertje!!!”, ook al probeerde men het spel leuker te maken met wat humor. Misschien had een serieuzere toon zelfs beter bij het verhaal gepast ook al is dit niet het allerbelangrijkste van het spel. Het is goed genoeg voor het gevoel dat je met een doel speelt en zal je misschien zelfs verassen.

Maar het belangrijkste in zo ongeveer elk spel is de gameplay/speelbaarheid. En op dat vlak scoort Ubi Soft zijn golden goal. Je zou bijna denken dat je elke keer wel het zelfde moet gaan doen maar dit pakt steeds anders uit. Los van enige gestolen lichtpuzzels uit Zelda: Ocarina of Time is het steeds maar een kwestie van hoe kom ik op de juiste plek om de puzzel op te lossen (schakelaartje hier, hendeltje daar..): welke trucjes moet ik daarbij gebruiken? Dat vergt toch wat vaardigheid van je als gamer. Dit puzzel/action/adventure element voegt gewoon meer dan goud toe aan de gameplay! Afgewisseld met af en toe wat vechten. Meesterlijk! En dan niet de “oh zo lekkere” besturing vergeten!!

Deze “Prince” is gewoon ronduit geweldig! Speel in ieder geval de demo, een must voor elke gamer. Wel een paar verzoekjes voor een eventueel vervolg: Meer leveldetails, echt eigen nieuwe puzzels en een nieuw verhaal. Deze verzoekjes zijn eigenlijk de ontbrekende delen aan deze game, maar in deze topgame gaat het puur om de gameplay, echte gameplay!

+ Pure gameplay
+ Elke kamer toch anders
+ Geen herhalingen
- Te weinig details in de levels
Geplaatst op 04/07/2006
help me!

80.100.148.195
ik ben bij het stukje waar je als je de medaile van azuriet hebt je naar boven moet en dan moet je een vuurspuwend beest verslaan en nog over wat dingen springen dan ga je naar boven en zijn er twee vuurspuwende beesten die links kan ik verslaan maar die rechts niet want die gaat niet schieten kan iemand me helpen of een link naar een site met een walktrhoug geven pleazz help me!
Geplaatst op 30/08/2006
me

89.52.70.255
Lijkt me nogal simpel. Ga naar www.google.nl, typ vervolgens in het zoekbalkje 'prince of persia: the sands of time walkthrough' en tadaaaa zie het resultaat ..maar ik denk niet dat je er veel aan zult hebben in jouw geval
Geplaatst op 10/09/2006
anita

86.88.209.159
he hallo... ik zit vast bij 79%, ik moet daar iets doen met een kist maar wat??? Die beeten krijg ik met geen mogelijkheid weg ofzo, ze blijven me neerknuppelen grrrr, ik word er nu echt gek van haha wie jan me helpen? alvast bedankt
Geplaatst op 20/10/2006
slechte review

84.31.112.17
die einduitslag is idioot!!!hoezo slechte graphics???het komt uit 2003 IDIOOT!!!!en dan NOG IETS!!!:ER ZITTEN JUIST ONEINDIG DETAILS IN DIT SPEL. DIT IS HET SPEL MET DE MOOISTE EN MEEST-GEDETAILLEERDE GRAPHICS OOIT...DEGENE DIE DIT SCHREEF IS ECHT EEN DIKKE:

F*CK*** H*M*F*L!!!!!!!!!!
Geplaatst op 05/11/2006
gebruik vechttricks