Review | Playstation 2 | Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy

Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy

Het zou een unieke en originele TPS worden, maar na een lichte hype is dit spel een stille dood gestorven. Betekent dit dat het geen goede game is? Vaak, maar lang niet altijd. Reden genoeg dus om dit spel eens nader te bekijken.

Nick Scryer is één van de vele soldaten in het leger van de Psi-Ops, een initiatief van de Amerikaanse overheid om de vrede in de wereld te bewaren. De terroristische organisatie ‘The Order’ heeft echter andere plannen met de psychische krachten en gaat over lijken in hun poging de wereld te overheersen. Nick krijgt de opdracht deze organisatie te infiltreren en krijgt uit veiligheidsoverwegingen een nieuw uiterlijk. Bovendien wordt hij gehersenspoeld, waardoor hij zijn krachten vergeet te gebruiken.
Al snel word je echter met vele lotgenoten gevangen genomen. Je staart hopeloos voor je uit in een kille, donkere ruimte, maar plotseling springt de deur van je cel open, waarna een onbekende vrouw je een pistool geeft. Vervolgens breek je uit…

Naarmate je in deze third person shooter vordert komen je herinneringen weer boven. Je krijgt flashbacks van je trainingen waarin je jouw psychische krachten hebt leren gebruiken. Zodoende leer je al snel je eerste kracht om vijanden en voorwerpen van een afstand in de lucht te tillen en weg te gooien, ofwel de kracht ‘telekinesis’.

Je kunt deze (en nog vijf andere) krachten inzetten tijdens gevechten, om uitzinnige combinaties te maken van schiet- en gooiwerk. Zo kun je vijand A tegen de muur smijten terwijl je vijand B en C opblaast met een welgemikt schot op een explosief voorwerp. Of je zoekt dekking achter vliegende kratten, steekt ze in de hens om ze vervolgens naar vijanden te gooien. Kijk dwars door muren om op het goede moment een patrouillerende vijand in de rug aan te vallen. Dood en verderf zaaien is nog nooit zo leuk geweest! Kortom, de bekende wapens combineren met psychische krachten is zeker een succesformule!

Ook de graphics en het geluid zijn dik in orde. Ze zijn kwalitatief dan wel niet noemenswaardig, ze dragen wel hun steentje bij aan de onheilspellende sfeer van deze game. Bovendien zijn details in de donkere ruimtes ook nauwelijks nodig. En het is ook wel begrijpelijk, aangezien er acht gigantische levels in het spel zijn verwerkt. Maar wat deed het spel dan toch de das om?

In feite een combinatie van twee dingen. Het gebruik van checkpoints en het gebrek aan verslaving. Het is gewoon geen game die je urenlang achterelkaar kan boeien. Soms volgen deze checkpoints elkaar snel op, maar op sommige plaatsen is niets minder waar. Een dodelijke combinatie dus. Daarom is dit spel eigenlijk alleen maar geschikt voor mensen die veel tijd kunnen en willen besteden aan games. Ben je van dat type dat af en toe een tiental minuten speelt, dan kun je deze game maar beter laten liggen.

Al met al had Psi-Ops een hele goede game kunnen zijn. Het heeft door zijn fantastische gameplay heel wat potentie om een topgame te worden, maar het is geen game die je tot het einde meesleept. Veel vrije tijd is een vereiste om dit spel te kunnen waarderen, en dat weerhoudt dit spel ervan om de eervolle vier appels in de wacht te slepen. Niettemin is het spel een aanschaf waard, maar dan alleen voor de hardcore-gamer.

Houdbaarheid: 3
+ Bomvol psychische actie
+ Grote maps