Review | PC | Railroad Tycoon II

Railroad Tycoon II

De bedoeling van Railroad Tycoon II is nu onderhand wel duidelijk, denk ik. Je moet met het kleine beetje geld dat je hebt een heel netwerk van spoorwegen door het hele land leggen. Sim City met treinen dus. Deze game lijkt erg makkelijk, maar als je er eenmaal aan bent begonnen zul je merken dat het lachen je snel zal vergaan. Deze game is namelijk ontzettend moeilijk.

Over de graphics van deze game valt niet veel te zeggen. Ze zijn namelijk hetzelfde als de standaard Sim City 3000 graphics. Daar kun je deze game dan ook mee vergelijken. Als je de game in zijn meest uitgezoomde stand bekijkt, lijken de graphics zeer matig en dat zijn ze ook op zo’n afstand. Pas als je verder in gaat zoomen zul je er achter komen dat de graphics toch eigenlijk best wel mooi zijn. De gebouwen zijn gedetailleerd en de treinen zien er vet uit. Wat wel jammer is, is dat de omgeving zo kaal is. Verder bevat deze game een aantal filmpjes die je in zwart-wit vertoont worden tijdens het spel. De meeste filmpjes zijn links onder in beeld te zien (tijdens het spel).

Aan het geluid van deze game valt wel iets op te merken. De muziek is niet echt fantastisch. Je zult hem op zijn aller hardst moeten zetten om hem te kunnen horen en dan nog zul je hem af willen zetten. Veel te vrolijk. Ook de effecten zijn niet echt superieur. Je hoort af en toe een trein loeien en als je iets bouwt hoor je heel droog een soort klik geluidje. Er komt nauwelijks geluid uit de omgeving en als dit er is, is het nog erg slecht. Voor het ‘fantastische geluid’ moet je deze game niet kopen.

De speelbaarheid van deze game is echter wel optimaal. Alles is makkelijk te leren via de handige tutorial en de knoppen geven duidelijk weer wat er mee bedoeld wordt. Het is ook zeer handig dat je, als je ergens niet goed bij kunt of iets niet goed kunt zien, het beeld kunt draaien zodat je de gebouwen van de andere kant ziet. Ook komen er zo nu en dan kranteberichten binnen over de economische staat van het land. Handig, als je er iets om geeft.

Ik zal het maar ronduit zeggen. Voor velen onder jullie zal deze game een stuk te moeilijk zijn. Je zit namelijk zo snel in de schulden dat je nadat je met je ogen hebt geknipperd, dik in de min staat. En als je eenmaal in de schulden staat, kom je er ook niet makkelijk uit. Dit is misschien wel de grootste ergernis in deze game. Hij is gewoonweg veel te moeilijk. Dit draagt bij aan het verlies van de houdbaarheid. Als je steeds in de schulden komt te staan is er natuurlijk geen bal aan. Je kunt dan natuurlijk wel cheats gaan gebruiken, maar dat is niet erg slim. Als je de cheats namelijk gebruikt, zul je de neiging blijven krijgen om ze steeds weer te gebruiken. Zo blijft er niet veel fun aan het spel over. Als je deze game echter wel onder de knie kunt krijgen, zul je er erg lang plezier van hebben.

Railroad Tycoon II is naar mijn mening de beste game om te leren hoe je spoorwegen moet bouwen. Het is alleen jammer dat hij zo ontzettend moeilijk is. Verder is het geluid erg slecht, maar daar staat tegenover dat de graphics best wel goed zijn. Als spoorwegen bouwen jouw ding is, moet je deze game zeker kopen. Als je hem al niet had, natuurlijk.

+ Mooie graphics
+ Speelt lekker
- Wordt snel saai
- Slecht geluid
Geplaatst op 24/02/2006
nellenlaurens

86.80.161.31
master myn kind van 4 is er maf van
Geplaatst op 03/03/2006
Marthus

80.201.234.231
Hoi, weet ook iemand of er een nederlandstalige tutorial is? De 200 pagina's die bij het spel in het engels worden gelezen lijken meiets teveel werk :o)
Geplaatst op 15/05/2006
trut

84.197.100.240
Just have fun kids with your railroad...
Geplaatst op 20/05/2006
garland

195.241.227.117
het spel draait bij mij niet onder xp. heeft iemand een oplossing?
Geplaatst op 29/05/2006
Peter Kool

82.161.58.195
Het spel is helemaal niet moeilijk je moet alles alleen even doorheben. Als je je gewoon een uur goed alle menutjes doorkijkt en ziet wat er gebeurt (misschien even geld cheaten om te zien hoe iets werkt) snap je het vanzelf, en als je dat eenmaal geddan hebt is het echt een vet spel met hopen gameplay. Het geluid is inderdaad saai en de graphics zijn voor 2006 niet echt goedmaar het spel komt uit 1998 dus... Hoe dan ook ik vind dat het spel een zeker een 7,5 verdient
Geplaatst op 29/06/2006
Marino

80.60.233.206
Ik heb me inderdaad ook suf gezocht naar een nederlandstalige tutorial, maar nog niets gevonden. Dus als iemand die heeft...
Geplaatst op 01/07/2006
peage

81.204.17.49
Railroad Tycoon 2 is samen met High Command het beste simulatiespel dat ik ken. Het spel heeft een gemakkelijke gameplay, maar vereist wel inzicht. Wie het aan het laatste ontbreekt, zal snel zonder geld komen te zitten. Bijvoorbeeld doordat men te snel op de pof wil expanderen. Tip: start klein, behoud de meerderheid der aandelen en bouw je netwerk uit met de winst die je maakt.

Dit spel is veel beter speelbaar dan de grafische poespas die er later in Railroad Tycoon 3 van is gemaakt - RT3 is wat mij betreft een afgang.
Strategische spellen hoeven niet grafisch en qua geluid goed te zijn - ze moeten je denkvermogen laten werken. RT2 slaagt daar het beste in.
Geplaatst op 05/08/2006