Review | PC | Resident Evil 3: Nemesis

Resident Evil 3: Nemesis

De Resident Evil serie zal voor velen van jullie niet echt bekend zijn. Het verhaal door de spellen heen is bijna altijd hetzelfde. Er breekt een virus uit dat mensen in bloeddorstige zombies veranderd. Jouw taak is om de zombies te stoppen.

Zo ook in Resident Evil 3: Nemesis. Je speelt Jill Valentine. Zij is na het ongeluk uit Resident Evil weer in haar thuisstad Raccoon City gaan wonen. Helaas voor haar heeft het virus een weg naar de stad gevonden en is iedereen in een zombie veranderd. De enigste kans die Jill nog heeft om te ontsnappen is nu aangebroken. Wat ze nog niet weet is dat ze naast de zombies tegen iets veel sterkers moet vechten, namelijk de Nemesis.

Zoals jullie nu wel hebben begrepen is Resident Evil 3 een horrorgame. Maar is deze game ook echt de moeite waard om te kopen? Ja, zou je zeggen als je het fantastische geluid uit deze game hoort. De muziek in deze game is zo spannend, dat je aan je beeldscherm gekluisterd zit. Dan nog zul je vak over je schouder kijken of er niets achter je staat.

Als we naar de graphics van deze game gaan kijken, zal je opvallen dat deze niet spectaculair bijzonder zijn. De omgevingen zijn dan weliswaar spookachtig en Jill ziet er erg goed uit, maar het mist net die \"edge\" die veel andere spellen hebben. Dit komt met name omdat deze game origineel voor de PSX uit is gekomen. Iedereen weet dat de grafische kwaliteiten van de PSX een stuk minder zijn dan die van de PC.

Ook aan de speelbaarheid van deze game valt nog iets aan te merken. De besturing van Jill is erg complex en het duurt wel even voordat je deze onder de knie hebt gekregen. Ook de lastige camera standpunten kunnen het je erg moeilijk maken. Dit draagt echter wel weer bij aan de spanning van de game.

De houdbaarheid van deze game zit wel goed. Iedere keer als je het spel uit speelt, krijg je een epiloog van een van de hoofdrolspelers uit de Resident Evil serie. Er zijn er om te beginnen al 8, dus zul je de game ook 8 keer uit moeten spelen. Daarnaast heb je ook nog de extra game \"Mercenaries\". Hierin speel je een huurling die een bom in zijn lichaam heeft. Je missie is zo veel mogelijk zombies af te knallen en daarmee geld te verdienen. Met dit geld kun je dan weer grotere wapens kopen. Deze wapens kun je dan weer in de originele Resident Evil 3 game gebruiken. Vet!

Al met al lijkt Resident Evil 3: Nemesis niet zo'n fantastisch spel. Toch is dit wel zo. De game is (in mijn optie) de beste horrorgame van het jaar. Er is dan wel sprake van een lastige speelbaarheid en wat minder mooie graphics, maar het geluid en de sfeer van deze game maken dit allemaal goed. Keer op keer zul je weer het gevoel hebben alsof je door wilde zombies achterna wordt gezeten en er zullen vele nachten zijn waarin je niet aan slapen toe zult komen.

Speelbaarheid: 5
+ Prachtig geluid
+ Goede graphics