Review | Playstation 2 | Resident Evil Code Veronica X

Resident Evil Code Veronica X

Donkere omgevingen, griezelige muziek, lastige puzzels en hardnekkige vijanden. Dat zijn een aantal woorden die gebruikt kunnen worden om lle Resident Evil games te omschrijven. Resident Evil is voor mij altijd een uitvlucht van de saaie realiteit geweest. Een vluchtweg uit de saaie dagelijkse gebeurtenissen zoals school en werk. Wanneer ik Resident Evil ging spelen, was k de hoofdrolspeler die zich een weg moest vechten door een groep hongerige zombies om mijn weg uit het gevaarlijke gebied te vinden. De allereerste Resident Evil was fantastisch, en dit was ook het geval bij de opvolgers, deel 2 en 3.

Nadat je de allereerste Resident Evil game tot een goed einde brengt, zul je nooit meer iets vernemen van hoofdrolheld Chris Redfield. Werkelijk idereen is in de volgende spellen naar hem op zoek, beginnend met zijn jongere zus, Claire Redfield in Resident Evil 2. Aan het einde van deze game zal Claire haar oudere broer nog steeds niet gevonden hebben en besluit ze naar Europa te gaan om daar het duistere bedrijf Umbrella te vernietigen.

Claire komt erg ver, maar niet ver genoeg. In het hoofdkwartier van Umbrella wordt ze betrapt en begint een supersnelle achtervolging, waarbij Claire uiteindelijk het onderspit in delft. Ze wordt gevangen genomen en verplaatst naar een eiland ver buiten de kust. Onderweg naar dit eiland wordt ze door een vriendelijke gevangenis bewaker neergeslagen en ze zal ontwaken in een koude, duistere cel. Hier begint de game die Resident Evil Code Veronica X genaamd is. Waar de X voor staat weet niemand, maar deze game is in ieder geval een regelrechte conversie van de (bijna) gelijknamige Dreamcast versie.

Als Claire zul je allereerst uit je cel moeten ontsnappen, want bij nader inzien niet zon probleem blijkt te zijn. Niet veel later zul je echter wensen dat je de koude, duistere cel nooit had verlaten. Daar was je tenminste veilig tegen de gevaarlijke zombies die je tegen zult komen, wanneer je over de enge begraafplaats loopt.

Zoals de Die-Hard Resident Evil gamers gewend zijn, zul je in Resident Evil altijd mr dan 1 hoofdpersoon hebben. De tweede hoofdpersoon in Resident Evil Code Veronica zal de jonge gevangene Steve Burnside zijn. Steve is een geval apart. De ene keer super enthousiast en de andere keer emotioneel in de put. Komt dit bekend over? Dan zal dit waarschijnlijk komen omdat de karakters bij Resident Evil Code Veronica X erg herkenbaar gemaakt zijn. De reden hiervoor is dat de gamer op deze manier een emotionele band krijgt met de hoofdrolspelers naarmate je vordert in de game.

Samen gaan Claire en Steve op zoek naar een uitweg van het bizarre eiland dat eigendom is van de heer Alfred Ashford, een topman bij het bedrijf Umbrella. Nou ja, top man Alfred wordt dan wel gewaardeerd door Umbrella, maar dit heeft andere redenen dan zijn kwaliteiten. De familie Ashford is namelijk de familie waar de oprichter van Umbrella in geboren is. Deze man is tevens de grootvader van Alfred.

In Code Veronica X draait het verhaal voornamelijk om het ontsnappen van het eiland. Wanneer je echter te maken krijgt met een nieuwe virussoort, namelijk het T-Veronica virus, zal deze ontsnapping een stuk lastiger verlopen dan gepland. Lukt het je om te ontsnappen van het eiland? En zul je Chris terug vinden?

Om een klein tipje van de sluier op te lichten, zal het antwoord op beide vragen Ja luiden. Meer laat ik hier echter niet over los om het sterke verhaal te verraden.

Code Veronica X kent enorm veel punten van herkenning voor de Resident Evil fan. Zo zullen een groot aantal van de wapens erg bekend voorkomen en ook een groot aantal vijanden zul je al eerder gezien hebben. Zo zijn er de standaard zombies, maar ook de zombiehonden en de kikkerachtige Hunters. Hiernaast kent Code Veronica X ook nog een aantal nieuwe vijanden, waaronder Nosferatu, waarover je tijdens het spelen van het spel steeds meer te weten komt.

De verhaallijn van Resident Evil Code Veronica X is dik in orde, zoals dit iedere keer bij een Resident Evil game het geval is. Ook grafisch ziet de game er erg goed uit. De duisternis en de lastige camerastandpunten dragen allemaal bij aan het succes van deze game. Wanneer we het over Resident Evil hebben, hebben we het naast het goede verhaal en de sombere graphics, natuurlijk ook over meesterlijke muziek die het spel ng enger maken dan het al was.

En eng is deze game zeker. Je zult je zo nu en dan het apelazerus schrikken wanneer je een deur open doet en er plotseling een zombie in je nek ligt te hijgen. Of erger nog, een Hunter die je met een harde slag tegen de grond werkt. Net zo belangrijk als deze schrikmomenten, zijn de momenten van anticipatie. De momenten waar je dus dnkt dat er iets gaat gebeuren, maar er helemaal niets gebeurt. Toch zul je ook op deze momenten op het puntje van je stoel zitten, met name door de spannende muziek.

Hoewel deze game weinig vernieuwends laat zien, is het toch een heerlijke game om te spelen. Ben je klaar met de single player mode, dan zul je nog een extra mode behalen. Deze mode is getiteld Battle Mode en zal een soortgelijke mode zijn als bij Resident Evil 2 het geval was. Je krijgt een lading wapens en gezondheid mee en je zult je een weg moeten banen door een grote horde zombies en andere wezens. Deze mode kan gespeeld worden in de traditionele Third Person mode, maar ook vanuit de ogen van de hoofdrolspeler. Deze optie ziet er ook erg goed uit, hoewel je het echte Resident Evil gevoel natuurlijk alleen krijgt, wanneer je de Battle Mode vanuit de Third Person mode speelt.

Zo vlak na Halloween kunnen de gordijnen weer dicht, de lampen weer uit en het geluid weer lekker hard. Geloof me wanneer ik je vertel dat je geen moment spijt zult hebben van deze aankoop, al gaat het om de Playstation 2 versie of de 1,5 jaar oudere Dreamcast versie Resident Evil Code Veronica X mag echt niet ontbreken in je gamescollectie. Weet je wat? Koop gewoon de hele Resident Evil gameseries en al je horror dromen zullen werkelijkheid worden.

+ Creepy muziek
+ Prachtige graphics
+ Gave Battle Game
- Je schrikt je soms helemaal \"dood\"
Geplaatst op 19/09/2005
linkie

159.46.248.227
...toppertje..gewoon
Geplaatst op 22/02/2006
&("'!!"'!!!(

83.217.157.109
o-)!('"&"'(!--)!('"'(!)-!('"!!('"(('" ('!(!'!(!'('!(!'('('(uz&'&-)')-"-)&'-)"&'-&)"'-)"--')-'!!"(!'(!'!(!'!('('))(-)-"')-)-")-)-"))")")))-"))'"'"' '-)')"')'-"-(-)!('o-)!('"&"'(!--)!('"'(!)-!('"!!('"(('" ('!(!'!(!'('!(!'('('(uz&'&-)')-"-)&'-)"&'-&)"'-)"--')-'!!"(!'(!'!(!'!('('))(-)-"')-)-")-)-"))")")))-"))'"'"' '-)')"')'-"-(-)!('o-)!('"&"'(!--)!('"'(!)-!('"!!('"(('" ('!(!'!(!'('!(!'('('(uz&'&-)')-"-)&'-)"&'-&)"'-)"--')-'!!"(!'(!'!(!'!('('))(-)-"')-)-")-)-"))")")))-"))'"'"' '-)')"')'-"-(-)!('o-)!('"&"'(!--)!('"'(!)-!('"!!('"(('" ('!(!'!(!'('!(!'('('(uz&'&-)')-"-)&'-)"&'-&)"'-)"--')-'!!"(!'(!'!(!'!('('))(-)-"')-)-")-)-"))")")))-"))'"'"' '-)')"')'-"-(-)!('o-)!('"&"'(!--)!('"'(!)-!('"!!('"(('" ('!(!'!(!'('!(!'('('(uz&'&-)')-"-)&'-)"&'-&)"'-)"--')-'!!"(!'(!'!(!'!('('))(-)-"')-)-")-)-"))")")))-"))'"'"' '-)')"')'-"-(-)!('
Geplaatst op 06/02/2008
andy

217.136.224.9
weet je wat je verhaal klopt volledig en het is inderdaad geen spel dat je kan missen nix is beters dan alleen in het donker jezelf opsluiten afzonderen van de wereld en daarbij een resident evil spel te spelen zalig gewoon om kippenvel van te krijgen en veronica x is daar de resident kampioen in
Geplaatst op 24/03/2009
hyvaaw

98.201.134.197