Review | PC | Battlefield 1942

Battlefield 1942

Battlefield 1942 is net als Medal of Honor van EA, en ook allebei spelen ze in een 2e wereldoorlog setting. Waar de axis-mogendheden tegen de geallieerden vechten. Maar vanaf hier gaan de spellen ieder hun eigen kant op. Waarbij Medal of Honor zich “beperkt” tot de man tegen man gevechten bouwt Battlefield daar ook nog eens de rest van de oorlog omheen. Hiermee bedoel ik tanks, jeeps, vliegtuigen. Deze zijn allemaal en door iedereen te besturen. Battlefield is geoptimaliseerd om online tegen elkaar te spelen. Wat een hoop leuke online uurtjes betekenen.

Daar waar Medal of Honor een prachtige singleplayer had heeft Battlefield een wat mindere. Het spel is echt bedoeld om online of in een netwerk tegen andere mensen te spelen. De singleplayer is verdeeld in 2 delen, de campaign en de quick combat. Bij een campaign volg je een hele lijst met maps waarop je kunt vechten voor de overwinning. Bij quick combat kun je zelf de map en dergelijke kiezen. Allebei zijn ze een variant op de multiplayer. Je hebt dezelfde maps en zo goed als geen verhaal. Je teamgenoten en vijanden zijn nu vervangen door zogeheten bots. De singleplayer is leuk om te leren schieten, vliegen, rijden en de maps te leren kennen. Maar verder is het lang niet zo leuk als de multiplayer.

Na een tijdje kan de singleplayer zelfs vervelend worden. De bots hebben namelijk een neiging om vals te spelen. Zo kunnen ze vanaf 10 meter in een tank “teleporteren”. Terwijl je zelf ertegenaan moet lopen voordat je erin kunt. Zo komt het regelmatig voor dat jouw vliegtuig voor je neus weggekaapt wordt. Ook kunnen de bots soms bovennatuurlijk snel reageren en mikken. Zo was ik een keer een bot vanachter aan het besluipen. Op een of andere reden merkte hij mij op, draaide zich razendsnel om, en schoot me dood voordat ik terug had kunnen reageren. Terwijl een bot een andere keer recht voor mijn voeten loopt zonder me te zien. Door dit soort dingen maken de singleplayer tot niet meer dan een manier om de levels te leren kennen.

Maar gelukkig is er de multiplayer nog en wat voor één! Standaard kunnen er maximaal 32 spelers samen op 1 map. Er zijn in totaal 16 maps en 4 spelmodi. Je hebt Team-deathmatch. Hierin is het de bedoeling om zoveel mogelijk control points te veroveren. Iedere partij begint met een aantal zogeheten tickets. Als er iemand van een partij dood gaat gaat er één ticket van het totaal aantal af. Als een partij meer dan de helft control points bezet heeft dan loopt het ticket aantal van de tegenpartij langzaam terug. Als de tickets van 1 partij op zijn dan is heeft de ander gewonnen. Verder heb je nog Co-op waarbij je met verschillende andere spelers een map kunt gaan spelen met het gezelschap van bots. Het is de bedoeling om elkaar hierbij te helpen tegen de vijand. Capture the Flag spreekt voor zich. Steel de vlag in de vijandelijke basis en breng hem terug naar je eigen basis. Simpel en heel erg leuk om te spelen. Als laatste heb je nog Conquest. Hierbij is het ieder voor zich. Wie de meeste kills maakt die wint.

Om mee te vechten heb je de keuze uit 5 soorten soldaten. Je kunt kiezen voor een scout, assault, anti-tank, medic en engineer. Iedereen heeft altijd een handpistool en 3 granaten (op de engineer na). Een scout heeft een snipergeweer waarmee je vijanden vanaf een grote afstand heel accuraat kunt neerschieten. Een assault soldaat is een standaard soldaat met een groot automatisch geweer. De anti-tank soldaat heeft een bazooka om voertuigen snel te kunnen vernietigen. De medic heeft een klein automatisch geweer en de mogelijkheid om zichzelf te genezen. De engineer als laatste heeft geen granaten maar wel landmijnen en explosieven en de mogelijkheid om voertuigen te repareren. Deze explosieven kunnen neergegooid worden en op afstand tot ontploffing worden gebracht. Al deze soldaten kunnen alles besturen. Van Jeeps en Tanks tot vliegtuigen en dergelijke. Dit alles levert veel afwisseling op in het spel. En niet te vergeten veel plezier in multiplayer.

De graphics van Battlefield zijn zeer goed. Als je als infanterie rondloopt zien gebouwen en voertuigen er heel gedetailleerd uit. En als vliegtuig blijft alles er mooi uitzien. Je krijgt geen blokkerige toestand in de verte. Dit alles is zo gemaakt en toch kunnen mensen met een mindere Pc er toch van genieten. Je moet dan echter wel vele grafische opties uitschakelen. Hierdoor mis je wel veel mooie plaatjes. Het geluid in Battlefield is niet overduidelijk aanwezig. De wapens klinken wel mooi maar geven niet veel sfeer mee zoals in Medal of Honor. Verdere muziek is er tijdens het spelen niet.

Over het algemeen komt Battlefield minder authentiek over dan Medal of Honor. De 2 zijn allebei schietspellen maar verschillen groot met elkaar. Bij Medal of Honor is er veel gedaan om het spel authentiek te maken. Bij Battlefield is er ook gekozen voor een 2e wereldoorlog setting net als bij Medal of Honor. Maar hier is niet veel energie in gestoken om het zo authentiek mogelijk te maken. De grote vrijheid en vele (soorten) maps maken het spel heel leuk en verslavend om te spelen in multiplayer. Hierbij is echter wel een breedband internetverbinding gewenst. Een shooterfanaat kan moeilijk om dit spel heen. Zorg zeker dat je het eens probeert.

+ Mooie graphics
- Mindere singleplayer
- Breedband verbinding gewenst.
Geplaatst op 27/08/2005
henk
Deze game heb ik zelf maar man wat een vette game ! moet je gewoon een keer spelen
Geplaatst op 24/03/2006
Paulis
ik heb hem ook vet cool! maar waar zijn de onderzeeers?
Geplaatst op 28/05/2006
Bob

81.207.20.95
Het spel is super gaaf ... maar jullie zij sukkels
Geplaatst op 08/06/2006
noob

81.206.195.139
waar zijn de onderzeeers??????????????????
Geplaatst op 10/07/2006
selman555
onderzeeers???!!! Ik heb dat spel ook, prachtige simulatie van hoe de wereldoorlog ineen stak. Tof dat het grote terreinen zijn, je hebt een enorme vrijheid, jammer dat je soms ook moet schieten als je wil winnen, de spellen zijn soms van korte duur. Ik ga mij ooit battlefield 2 eens halen, zeg ik al een hele tijd:d
Geplaatst op 17/07/2006

81.245.51.229
onderzeers in de map: guadalcanal
Geplaatst op 30/07/2006
Dj

81.206.92.108
sexsexsexsexsexsexvind ik
Geplaatst op 20/02/2007
dip

85.147.172.97
halo alle maal hoe gaat het met mij goet hoor maar ik snap niet wie dat sexsexsexsexsexsexs neer set
Geplaatst op 20/02/2007

85.147.172.97
latterz doe de groeten aan iedereen
Geplaatst op 27/04/2007

81.164.248.172
de nieuwe battlefield is betr
loan

213.202.80.249
3WJUBZ http://daddelnews.de/news_details.php3 loan rate [url=http://myblog.es/cavin/art/1164280/Online_pharmacy_resources]loan[/url] loan [a href="http://otyanoma.net/~raiden/ragn/htdocs/mt/archives/000083.html"]mortgage refinance rate[/a] mortgage refinance rate