Review | Gamecube | Beyond Good & Evil

Beyond Good & Evil

Waarschijnlijk het meest ruime begrip in de dagelijkse wereld is het begrip “waarheid”. Over de eeuwen heen is de mensheid uitermate stevig getraind in het verdraaien van de waarheid, deze afschilderend als zijnde dé ultieme waarheid, gesloten voor interpretatie. Complottheoriën zijn een tegenhanger van dit alles, ontstaan door de kracht van de mens de waarheid te verdraaien. Een prachtig concept voor een game als je het mij vraagt.

Tweestrijd
Beyond Good & Evil is een game die veelal getrokken is in tweestrijd tussen het goede en het kwade; een acceptabele verklaring van de, op het eerste oog, nietszeggende titel gevend. De sprookjesachtige planeet Hillys verkeerd in een aangevallen staat. De bewoners zijn over het algemeen rustige wezens in vele vormen en maten, geen interesse tonend in oorlogen en politieke zaken. Wanneer de wereld op een minder goede dag in een lang aanwezige oorlog betrokken wordt, lijkt dit alles te veranderen en leven de bewoners allen in angst, verdwijnend met bosjes na iedere aanval van de Domz; vervelende buitenaardsen die de zijde van het kwaad vertolken in deze aangrijpende oorlog.

De rol van de gamer zal die van een jonge vrouw zijn. Op een stripvormige manier zal de aantrekkelijke Jade in je scherm duiken vanaf het eerste moment dat je de game start. De groenlippige en handige Jade leeft al een groot deel van haar leven in angst voor de oorlog, uiteindelijk naar Hillys gebracht door haar ouders en logerend bij Pey’j, een rondbuikig zwijn met een handige hand in techniek. Samen met Pey’j vangt Jade vele kinderen van Hillys op die na verdwijning van hun door de Domz ontvoerde ouders onderdak nodig hebben. De twee machtigste groeperingen op Hillys verkeren in een beschuldigende staat tegenover elkaar. De machtige militaire macht van de Alpha Secties verkeren in een conflict met IRIS; een terreurbeweging die naar eigen zeggen opkomt voor de inwoners van het grote Hillys. Beiden spreken een eigen waarheid; aan jou de opdracht de juiste te vinden.

Bij de thuisbasis van Jade en Pey’j zul je direct een stevige diversiteit aan wezens tegenkomen. Van het lopende varken Pey’j tot kinderen met geitenhoofden. De diversiteit aan karakters in de thuisbasis van Jade zal garant staan voor de diversiteit die je in de rest van deze game ook kunt verwachten. Natuurlijk zal het bekende ‘rennen-springen-duiken-vallen-opstaan-en-weer-doorgaan’ van de standaard platform game de revue passeren, maar Beyond Good & Evil heeft méér dan dit.

Fotogeniek?
Zoals ook in onze wereld het geval is, is geld een van de belangrijkere aspecten in het leven van Jade, die in haar vrije tijd graag fotografe speelt. In een poging genoeg geld bij elkaar te schrapen om bescherming tegen de gevaarlijke Domz aan te schaffen, zul je je fotografische talenten moeten laten zien door foto’s te nemen van alle verschillende dieren die je op Hillys tegenkomt. Door het maken van foto’s zullen je betaalmiddelen toenemen en zul je in regelmaat een parel in je gretige handjes kunnen vinden. Hoewel de parels geen wettig betaalmiddel zijn, worden ze op plaatsen in Hillys wel aangenomen en zijn ze overal te vinden in het spel. In totaal zijn er 88 parels te vinden waarvan je ook daadwerkelijk de meesten nodig zult hebben om het spel te voltooien.

Parels kunnen onder andere gebruikt worden bij de Mammago Garage, een garage die onderdelen aanbiedt voor de uiteenvallende hovercraft van Jade en Pey’j. Met het vinden van parels kunnen extra features ingebouwd worden, zoals de mogelijkheid te schieten of te springen, allemaal aspecten die voor een immense variatie zorgen en allemaal variatie dat ervoor zorgt dat het bevechten van de gemene Domz een stuk aangenamer wordt.

Volwassen
Op het eerste oog lijkt Beyond Good & Evil een vrij oppervlakkige game voor de jongere gamer en om eerlijk te zijn is hij dat ook in het begin van de game. Nadat je vorderingen maakt in de game zal alles aanzienlijk moeilijker worden, waardoor toch gezegd kan worden dat Beyond Good & Evil niet zomaar een game voor de jongere gamer is. Dit wordt beaamd door het grovere taalgebruik dat in de game tot uiting komt. Als voorbeeld wijs ik een opmerking van de lompe Pey’j aan bij het aanschouwen van een onverwacht spektakel. De woorden “Krijg nou tieten!” zijn niet zomaar woorden die ouders van jongere gamers graag door de kamer horen vliegen, vooral niet in een game met een speels uiterlijk als deze. Natuurlijk is er niets mis met een onzedelijke woorduiting op zijn tijd wanneer het gaat om de volwassenere gamers; duidelijk de doelgroep voor deze game.

Een negatieve keerzijde aan deze game merkte ik op in de afwezigheid van de Engelse taal. Bij het beginnen van de game kan gekozen worden voor Frans en Nederlands waarna de gehele game in de gekozen taal speelbaar zal zijn. Het spelen van een game in het Nederlands slaat mijn bovengeschreven alinea geheel in het water door het kinderachtig overkomen van sommige zaken. Wanneer je echter verder vordert in de game zul je er achter komen dat de flauwe grappen en grollen die Beyond Good & Evil een flinke dosis humor meegeven, in onze eigen voertaal erg leuk uit de verf komen en absoluut niet als negatief punt gezien kunnen worden.

Beyond Good & Evil is écht zo’n game waar je een tijdje voor moet gaan zitten. Jíj bepaalt of de game je zakcenten waard is en bij deze game haal je het beste waar voor je geld als je de tijd neemt dit grootse avontuur tot op de bodem uit te pluizen. Hoewel de game in de beginstadia vooral simpel en lineair over doet komen zal de simpelheid snel vervliegen na enige vordering. Beyond Good & Evil is een game die zeker niet zal misstaan in je collectie.

+ Lekkere lage prijs
+ Ruime omgevingen
+ Variatie