Review | PC | Sega Rally 2

Sega Rally 2

Lekker met bruut geweld door de blubber baggeren, vervolgens in de tropische hitte belanden en dan weer lekker afkoelen in een pak sneeuw? Dit is de bereidingswijze voor een echte rally game, maar welke rally game? Sega Rally 2 voor je pc (ook op dreamcast uitgebracht) is dit keer de gelukkige.

Ik moet toegeven dat ik over het eerste deel van Sega Rally kritisch ben, want de graphics waren nou niet echt om over naar huis te schrijven en de gameplay mag ook nog wel bijgeschaaft worden. In de tijd na het eerste deel van Sega Rally gingen de programmeurs van Sega meteen aan de slag om een vervolg te maken op het 1ste deel. In het begin dacht ik dat het tweede deel van Sega Rally weer een teleurstelling zou worden, maar niets is minder waar.

In Sega Rally 2 krijg je veel te voorduren en zul je stuurmanskunsten moeten gebruiken om de 4 uitdagingen aan te gaan: Single race, 10 Year Championship, Time trial en de Multiplayer optie. Hiervoor krijg de beschikking over 17 proeven en 21 auto's (te verzamelen in 10 Year Championship).

Single race is de welbekende mode om je WRC (World Rally Car) te leren kennen in een race waarin je je banden lekker kan schuren op het asfalt of om eens flink op je gaspedaal te trappen. Als dit je allemaal te makkelijk is, kun je jezelf in het 10 Year Championship uitleven om nieuwe WRC's te winnen die je nodig zult hebben om in het 10e jaar te finishen als winnaar of verliezer. Time trial is iets voor de gene die de wel bekende race tegen de klok aan wil gaan d.m.v. het proberen over de streep te komen voordat je gegeven tijd op is. Heb je dan nog niet genoeg geplankt naar je mening, dan kun je het altijd nog proberen tegen je mede rally collega's op je LAN of op het internet, serieel kan natuurlijk ook.

De 3D engine heeft een enorme metamorfose ondergaan en is stukken beter dan Sega Rally 1. Zo zul je publiek opmerken langs de baan en mooie weersomstandigheden laten je flink werken om je wagen op de weg te houden. Ook het geluid van je rally simulator is verbeterd van een wat kapot grasmaaier geluid naar een volwassen motor sound en op de achtergrond een mooi stukje muziek. De menustructuur is helder en makkelijk te besturen en elke leek die een beetje Engels beheerst zal hiermee over weg kunnen. De setup mogelijkheden van je WRC zijn uitgebreid genoeg en toch niet te ingewikkeld. Overigens zul je wel degelijk ooit aan je setup moeten sleutelen als je dit nodig vindt, maar voor iemand die gewoon weg wil rijden zal Sega Rally 2 zelf de juiste afstelling kiezen, hoofdzakelijk je banden keuze.

Nog een leuk extraatje is dat je twee cd's voor je geld krijgt: een install disc en een play disc. Tevens kan je alleen met de install disc installeren en met de play disc het spel spelen De install disc kan alleen gebruikt worden als play disc voor multiplayerspellen zodat je met twee cd's tegen elkaar kunt spelen.

Tot conclusie mag je Sega Rally 2 tot het ere schavot rekenen van de rallygamer, waarmee Sega Enterprices en publisher Empire-Interactive een goede titel scoren.

+ Goede graphics
+ 2 CD\'s