Review | PC | Settlers 3

Settlers 3

Om de komst van de nieuwe, fantastische game Settlers 4 te vieren, nemen wij een kijkje naar zijn voorganger.Settlers 3. Hoewel deze game redelijk verouderd is, is hij niettemin nog een van de beste games in dit genre.

Hoewel de graphics van Settlers 3 natuurlijk allang achterhaald zijn, zien ze er toch nog redelijk goed uit. De omgevingen zijn dan weliswaar een beetje kaal als je het spel begint (duh!), maar daar komt snel verandering in als je je land wilt uitbreiden. Dit kan gedaan worden met verschillende gebouwen die er allemaal best wel goed uitzien. Ze hebben ook allemaal een andere stijl. Als je bijvoorbeeld met de Eqyptenaren speelt zul je een andere bouwstijl hebben dan met bijvoorbeeld de romeinen. Ook de settlers zelf (de mannetjes dus) zien er erg geinig uit. Ze hebben allemaal wel iets weg van kleine stripfiguurtjes.

Het geluid in Settlers is nog steeds een van het leukste wat ik ooit gehoord heb. Je hoort dan weliswaar geen muziek van topkwaliteit, maar de geluiden die de settlers produceren is kostelijk. Ze maken allemaal van die geinige geluidjes als ze bijvoorbeeld neergestoken worden. Je hoort dan een zielig schreeuwtje wat eigenlijk ontzettend grappig is. Het geluid dat de omgeving (vogels, enz) produceert is ook wel goed, maar niet iets om speciaal voor naar huis te schrijven.

De speelbaarheid van Settlers 3 is ook wel goed. Je kunt het aantal tegenstanders in het begin van de game instellen en daarbij kun je hun moeilijkheid ook nog aanpassen. Ook de single player mode bestaat uit de 3 standaard moeilijkheidsgraden. Verder is de speelbaarheid tijdens de game ook nog goed. Als je iemand wilt selecteren klik je er op en als je hem ergens naar toe wilt laten lopen geef je dit aan met de rechter muisknop. Dit is erg handig, want er bestaat zo geen verwarring tussen het selecteren en het ergens op af sturen van de mannetjes.

De houdbaarheid van Settlers 3 is natuurlijk het grootste pluspunt dat deze game te bieden heeft. Hij is al zo'n goede 2 jaar op de markt, maar het blijft me nog steeds verbazen hoe leuk de game is. Vooral als je een redelijke internet aansluiting hebt, kun je optimaal plezier van deze game beleven. Ook de single player mode is van een redelijke lengte, dus ook hier is veel plezier aan te beleven.

Settlers 3 is dan wel een game van 2 jaar oud, hij is nog steeds een van de beste games in zijn klasse. Denk er maar eens aan hoe leuk het is om over het internet de kleine, zielige settlers van een van je tegenstanders te slachten. Ook als je geen internet hebt, blijft de Skirmish mode van deze game onverslaanbaar. Het is misschien niet verstandig om Settlers 3 nu voor de volle mep in de winkel te kopen, want zijn opvolger komt binnenkort op de schappen. Toch moet ik er bij zeggen dat Settlers 3 gewoon een leuke game is.

+ Skirmisch
+ Geinig geluid
+ Lang houdbaar
- Verouderde graphics
- Settlers 4 komt er aan!
Geplaatst op 17/07/2006
piet

62.51.145.144
wreed gruwelijk spel
Geplaatst op 09/10/2006
gerben

80.61.226.251
echt waar is het zo gruwelijk spel !!
Geplaatst op 23/02/2007
Dirk

86.88.248.152
Super spel maar wat moet je met die ezels :P
Geplaatst op 26/04/2007
willen

82.93.67.226
die ezels moet je neuken
Geplaatst op 26/04/2007
Heikos

212.45.32.221
Die ezels kun je gebruiken als je een market hebt gebouwd, dan kun je een trade route maken. Als je zo'n route hebt gemaakt, dan vervoeren je ezels de spullen voor je. Ik gebruik het eigenlijk nooit, beetje overbodige feature.
Geplaatst op 29/05/2007
ikke

81.70.79.233