Review | Playstation 2 | Splinter Cell

Splinter Cell

Het grote succes op de Xbox, de game die net na de release van de Xbox uit kwam en daar de Xbox gelijk groot maakte…. Splinter Cell was een exclusief spel voor de Xbox, een spel waar je een Xbox voor kocht! Dat is nu niet meer nodig. Inmiddels is deze topgame ook op de andere spelcomputers verschenen, zo ook voor de Playstation 2. Of dit net zo’n groot succes wordt? Ik verwacht van wel. Ubi Soft heeft extra tijd gehad voor de PS2 versie en heeft dus tijd genoeg gehad om de kritiek die men had op de Xbox versie te verbeteren, zoals de gameplay. In de pers is er veel aandacht aan deze game besteed, de verwachtingen zijn heel hoog. Ik onderzocht of deze hoge verwachtingen ook waargemaakt zijn.

Splinter Cell. Een game die waar ik mij zeer voor interesseer. Zeker na de succesvolle delen van Metal Gear Solid. Jarenlang was MGS “the king of the PlayStation”, later ook op de PS2, er was geen andere game die ook maar in de buurt kwam. Ja Tenchu 3, kwam in de richting maar nog niet op het hoge niveau van MGS. Nu gaat Splinter Cell de concurrentie aan. En met succes.

Het spel start met een lange introfilm. Een beetje een vaag filmpje die je in het kort het verhaal van Splinter Cell showt. Je ziet in het filmpje hoe twee geheimagenten gesnapt worden in een geheime basis in Oekra´ne en hoe Sam Fisher, de hoofdpersoon in dit spel, degene die jij ‘bestuurt’, van zijn dochter weggehaald wordt om deze gevaarlijke missie aan te gaan. Het filmpje is echt bedoeld om je in het verhaal te brengen en dat is ook zeer zeker gelukt. Ook de andere filmpjes in het spel die tussendoor komen betrekken je meer in het verhaal. Op de Xbox kreeg je meer lange saaie tekstberichten in plaats van deze strakke filmpjes.

Als je begint met het spelen kun je kiezen uit 2 moeilijkheidsgraden: normal en hard. Een beetje jammer, want zelf op het niveau normal ligt het niveau van deze game nog te hoog voor een doorsnee gamer. Een 3e graad ‘easy’ zou geen verkeerde aanvulling zijn geweest. Sommige opdrachten zijn gewoon echt niet te doen als je nog niet zo ervaren bent met dit soort games.

Je begint het spel in een grote hal waar je oefeningen moet doen. Je moet een soort parcours afleggen en bij elk onderdeel krijg je een instructie wat je doen moet, een soort training dus. Het is de bedoeling dat je dus al wat gewend bent aan de besturing voordat je echt aan de missie begint. Zo moet je aan de rand van een muur hangen en dan je van links naar rechts verplaatsen, een pijpleidingen boven de grond beklimmen, over dingen heen klimmen, door buizen kruipen enz.
Na deze training gaat er een roldeur open en start de missie pas echt. Tijdens de game krijg je steeds berichtjes waarin staat wat je daar moet doen, elke ruimte dat je ingaat komt er zo’n ‘message’. Ook de toetsen die je gebruiken moet, worden aangegeven. Zo moet je als eerste een deur die gesloten is openen met speciaal gevormde sleutels die je daarvoor bij je hebt. Daarna kom je in een ruimte waar een bewaker met de rug naar je toe staat. Je moet naar hem toe sluipen, maar hoort hij je dan heb je pech en moet je weer overnieuw beginnen. Je krijgt een quick load en je kunt weer verder. Als je eenmaal achter hem staat moet je hem vastgrijpen en hem om de code van de volgende deur vragen. Deze roept 28469, je typt de code in laat hem vallen geeft hem een klap na en gaat verder. Verder zijn er opdrachten als een bewaker vast grijpen en hem met zijn oog op een scanner duwen die zijn oog scant en daarmee de deur opent, camera’s kapot schieten enzovoorts. Wanneer je verslagen bent zul je trouwens wel steeds bij dat ene onderdeel waar je was beginnen, zodat je het gelijk weer overnieuw kunt proberen. Maar soms moet je een heel deel opnieuw doen, dus dan moet je ook bewakers opnieuw uitschakelen, die je al wel gehad had. Dat werkt soms wat frustrerend.

De speciale effecten zijn subliem. Rook en vuureffecten bijvoorbeeld zijn schitterend. Ook delen die in het donker gespeeld worden, zijn zeer strak. De game speelt op zich best lekker, alleen de moeilijkheidsgraad is veel te hoog. Sommige opdrachten zijn echt frustrerend moeilijk. Toch jammer, want dit is toch een dik minpunt, aangezien hierdoor de game alleen geschikt is voor ervaren stealth action gamers. De graphics zijn helemaal top, weinig games die dat overtreffen. Final Fantasy X uitgezonderd. Vooral het strakke beeld van de filmpjes is super! Het geluid is zeer sterk, zeker als je beschikt over een Dolby Surround 5.1 systeem, want dit is ondersteund.
Qua verbeteringen van de Xbox versie mogen we niet klagen. De gameplay is meer gebalanceerd en er zijn heel veel tussenfilmpjes exclusief voor de PS2 toegevoegd.
Tot slot bezit Splinter Cell over heel veel gadgets die het spelen nog een stuk leuker.

De PlayStation 2 heeft er weer een topgame bij. Splinter Cell is een topgame in zijn genre. Killer graphics, realisme ten top, niet te evenaren geluid en een boeiende verhaallijn. Gewoon een afgewerkt product. Alleen doordat het soms ontzettend moeilijk is, is deze game alleen geschikt voor de liefhebber, de echte diehard gamer. De ervaren spelers zullen nog hun handen vol aan deze game hebben, maar dan ook wel waar voor hun geld krijgen. Uren speelplezier! De serieuze game mag deze game niet aan zijn of haar neus voorbij laten gaan.

+ Killer graphics
+ 100% Realisme
+ Zeer strakke filmpjes