Home | Previews | Reviews | Anime | Reports | Forum
gamecorenetwork gamecorenetwork gamecorenetwork gamecorenetwork gamecorenetwork
gamecorenetwork gamecorenetwork gamecorenetwork
Review | Playstation 2 | Summoner
Review | Preview | Screenshots | Nieuws | Reports

Summoner

Summoner zou d RPG op de PS2 moeten worden. Dat zou natuurlijk meteen zo zijn als de game op de releasedate van de PlayStation 2 uit zou komen. Dat is echter toch niet gebeurd en hebben we nog even moeten wachten. In die tijd heeft Volition de boel nog een beetje op kunnen poetsen, en misschien was dat wel nodig ook!

De game beschikt in ieder geval over een goed verhaal, een must voor een RPG. Het draait allemaal om Joseph. Joseph is een Summoner, wat inhoudt dat hij allerlei monsters en demonen kan oproepen. Het teken in zijn hand verraad dat hij de Summoner is, wat niet echt goed uitkomt voor Joseph. Vroeger heeft hij zijn eigen dorp vernietigd, toen hij een demon opriep om zijn dorp te beschermen. Als kleine jongen had hij zijn krachten echter nog niet in de hand, dus dat zagen we al aankomen! Nu Joseph een jonge man is geworden, begint het pas echt moeilijk voor hem te worden. Een eeuwenoude legende vertelt ons dat de grote, slechte heerser Murod verslagen zal worden door de Summoner. Daar is meneer Murod uiteraard niet echt blij mee, dus neemt hij maatregelen. Het spel begint als Murod's troepen het dorp van Joseph onveilig maken en in de fik steken. Tijd voor Joseph om te vluchten, zijn lot tegemoet te gaan en Murod van zijn troon af te stoten. Terwijl je uit het dorp probeert te ontsnappen leer je alle basics van het spel. Sommige daarvan zijn echter helemaal overbodig, want we kunnen natuurlijk zelf ook wel uitvinden hoe we Joseph moeten bewegen! Nou ja, afgezien van een aantal dingen heb je toch wel wat aan zo'n training. Aan de rand van het dorp kom je er achter dat de Rennies achter je aan zitten. Nee, deze keer geen maagtabletten, nu worden reuzen van jagers bedoelt, die het op Joseph gemunt hebben. Na het verslaan van de eerste Rennie neem je de boot en ga je de wijde wereld van Summoner in.

Ik stond al versteld van het uiterlijk van het dorp, maar de world map slaat echt alles! Terwijl je met Joseph in het dorp rondloopt, zal je zien dat de gebieden echt gigantisch zijn. Geen pluspunt, want dat veroorzaakt een grote voorstelling van pop up! Gebouwen verschijnen vanuit het niets! Het gebied is dan wel erg groot, wat er in staat valt niet echt mooi te noemen. Ok, de stadjes zien er leuk uit, maar toch zit er een raar sfeertje omheen. En het is gewoon niet goed genoeg afgewerkt! Het landschap ziet er uit alsof het uit steen gehouwen is, welke kleur het allemaal ook heeft. Maar goed, we rennen maar snel door alles heen zodat we het allemaal niet merken! Na het verslaan van de Rennie krijgen we de world map te zien. Je lachspieren gaan meteen aan het werk, want dit is wel heel triest. Belachelijk gewoon! Alles in de wereld is helemaal plat, maar hier en door komen 3D figuren naar boven die steden blijken te zijn. Daar komt nog bij dat je spontaan verdwaalt als je je een tijdje op de world map begeeft. Met moeite komen we aan bij de grote stad Lenele, ons toevluchtsoord.

Voor je het weet zit je diep in het verhaal gezogen, dat moet ik toegeven. De vele sidequests kan je makkelijk bijhouden in je Quest Journal, zodat je echt niets mist van dit spel. Wat dat betreft is het een spel dat je wel enige tijd bezig weet te houden, of je dat nou leuk vindt of niet. Want naast de belabberde graphics helpt de besturing ook aardig mee om de boel te verzieken. Ik ben al nooit zo'n fan geweest van die pookjes aan je controller, maar als dan ook nog blijkt dat je de gewone D-pad niet kan gebruiken, dan heb ik het al helemaal gehad! En dan die camera! Een combinatie tussen zelf besturen en automatische beweging is geen goede, dat zit elkaar verschrikkelijk in de weg. En in de open gebieden krijg je nog wel de kans om de camera juist te positioneren, maar als je dan onder de grond zit of in een ander klein gebied, dan kan je het wel schudden om die camera goed te krijgen! Alleen het bewegen is een beetje het probleem, maar navigeren door alle menu's (die er trouwens aan overvloed zijn) is geen probleem. Wat dat betreft is het een echte RPG. Geen gezeur met lastige menu's, alles juist instellen om een optimaal personage te krijgen is al lastig genoeg!

Ja, Summoner valt me tot nu toe een beetje tegen. Is dat nou de RPG waar we zo lang op hebben zitten wachten? Het mag niet veel erger worden, anders leg ik 'm weg en ik kom er nooit meer aan. De enige drijfveer tot nu toe is het verhaal. Je zit er meteen in en je blijft er ook in. Het verhaal is gewoon goed, zelfs origineel te noemen. En het is nog mazzel dat die menu's zo makkelijk zijn. Een RPG heeft namelijk zo veel mogelijkheden, dat je makkelijk alles bij moet kunnen houden. Door het verslaan van vijanden krijg je natuurlijk experience en groei je ook in levels. Als dat gebeurt krijg je een aantal Skill Points, die je kan verdelen over je verschillende vaardigheden, zoals Dodge of Heal. Helaas kan het aantal SP per vaardigheid niet hoger zijn dan je level zelf. Daarnaast hebben je vaardigheden nogal wat invloed op het spel. Je kan namelijk best een goed zwaard vinden, maar om het te kunnen gebruiken moeten de bijbehorende SP wel hoog genoeg zijn. Erg irritant allemaal, als je moet wachten tot een volgend level om iets te doen wat je graag wilt. Er zitten wel een aantal bekende elementen in, waarschijnlijk gewoon gejat van andere RPG's. Neem nou bijvoorbeeld de Chain Attacks. Rechtstreeks vanuit Vagrant Story overgenomen, want het werkt precies hetzelfde. Als je het aardig onder de knie hebt, dan kan je je vijanden afmaken zonder zelf ook maar geraakt te worden. Wat wel een zeer goed onderdeel van Summoner is, is de manier van vechten. Praat me niet over de soundeffects tijdens het vechten, maar daar kom ik later op terug. In Summoner heb je de mogelijkheid om zelf n persoon uit je team te besturen. De rest kan je zo instellen als je zelf wilt. Dus terwijl jij lekker op je vijand loopt in te hakken, kan een ander verderop staan met een kruisboog met iemand er naast die de hele zooi heelt als dat nodig is. En de laatste persoon laat je dan gewoon met magic aanvallen. Bepaal je eigen strategie, bijna alles is mogelijk. Het coolste wat je in het spel kunt doen, is een summon oproepen. In tegenstelling tot in Final Fantasy, lopen deze summons met je mee en ze vechten ook mee. De summon verdwijnt als z'n HP op is, maar keert zich tegen je eigen team als al de HP van Joseph op is. De summons lopen uiteen van een Minotaurus tot een witte wolk. Ze hebben allemaal eigen krachten een aanvallen, en in de loop van het spel zullen er nieuwe summons bijkomen. Door het vinden en gebruiken van ringen kan je ze oproepen. Je kan echter maar een aantal ringen tegelijk dragen, en dus kan je tijdens een gevecht maar uit een aantal summons kiezen. En als later je hand wordt afgehakt, dan wordt het erg moeilijk om summons op te roepen. Je bent lekker je hand en al je summons kwijt!

Dus met summons spelen is nog een hele klus, maar zeker wel een leuke klus! Vechten met summons maakt de gevechten enigszins dragelijk! Normaal gesproken zijn ze namelijk oersaai en komt het niet eens realistisch over. Je ziet alleen wat figuurtjes op elkaar inhakken, terwijl je af en toe een kreun of gekletter van wapens hoort. Nee, die gevechten zuigen gewoon mateloos en dat verpest het hele spel. Gelukkig zijn er geen random battles in dit spel, anders was het helemaal een ramp geweest! En dan dat geluid zeg, dat is pas erg. Zoals ik al zei is het gewoon bagger tijdens gevechten, je hoort nauwelijks iets! Verder is de voice-acting, voor het kleine beetje dat er van is, ook flink prut. Het beste voorbeeld is wel wat Joseph zegt als hij een level gegroeid is, om je dood te lachen gewoon! Het enige wat nog een beetje goed is aan het geluid is de muziek. Het is ook niet geweldig te noemen, maar ik heb er niets over te klagen.

Als ik zo m'n review terug lees komt het over alsof Summoner een heel slecht spel is. Nou kan ik het niet echt goed noemen, maar slecht is het absoluut niet! Alle mindere dingen, zoals geluid en graphics zie je al snel over het hoofd en zo ga je helemaal op in het spel. Het spel is niet geworden zoals we verwacht hadden, het komt niet eens in de buurt! We kunnen wel zeggen dat Summoner een middelmatige RPG is, maar misschien is het ze wel gelukt om de beste op de PS2 te worden. Is ook niet zo moeilijk, met zo weinig concurrentie. Wacht maar tot Final Fantasy X komt, dan zal de hele wereld lachen om Summoner, om het daarna zo snel mogelijk te vergeten en misschien wel ritueel te verbranden!

Beoordeling Plus / Minpunten
Graphics: 7
Geluid: 7
Houdbaarheid: 9
Speelbaarheid: 7
Eindoordeel: 7
+ Grote gebieden
+ Zeer veelzijdig
- Mindere graphics
- Slechte soundeffects
Gast
Geplaatst op 07/05/2006


82.171.139.200
weet iemand waar de jade tempel is
Gast
Geplaatst op 28/06/2007
Walker

89.159.194.73
http://a4fe972534643fb618a7dfbfcab93df3-t.anvtzv.org [a href="http://a4fe972534643fb618a7dfbfcab93df3-h.anvtzv.org"]a4fe972534643fb618a7dfbfcab93df3[/a] [url]http://a4fe972534643fb618a7dfbfcab93df3-b1.anvtzv.org[/url] [url=http://a4fe972534643fb618a7dfbfcab93df3-b2.anvtzv.org]a4fe972534643fb618a7dfbfcab93df3[/url] [u]http://a4fe972534643fb618a7dfbfcab93df3-b3.anvtzv.org[/u] 07a59898c1f6ca0ba37d02b2c79268a0
Reageer op dit artikel

Naam: ip: 54.198.15.20




Login:
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Nog geen profiel? Maak er dan hier een aan!
GameCore 6 jaar:
Specificaties:
Game: Summoner
Genre: RPG
Platform: Playstation 2
Aantal spelers: 1
Release datum: //0
Extra's:
Website: Klik hier
 
Ontwikkelaar: Volition
Uitgever: Onbekend
Screenshots:
Partners

Honderd2 webdesign Spelletjes spelen

Privacy Policy | Adverteren | Over GameCore Network | Werken bij GameCore Network | Makers