Review | Playstation 2 | The Bouncer

The Bouncer

The Bouncer is Square's eerste game voor de PS2, en de verwachtingen waren uiteraard erg hoog gespannen. Al een jaar geleden horde ik over dit spel, en eindelijk komt hij naar Nederland, en wel op 20 juni 2001.

In The Bouncer ben je een van de 3 uitsmijters van een lokale bar. Een jong meisje genaamd Dominique word ontvoert en dat pikken de drie uitsmijters niet en gaan achter de ontvoerders aan. Wat volgt is een heuse fighting game met RPG elementen.

Als we beginnen met de graphics, dan kan ik alleen maar zeggen dat ze van een uitstekend hoog niveau zijn. De 3 uitsmijters Sion, Volt en Kou zijn, evenals de vijanden prachtig geanimeerd en de achtergronden zijn zeer gedetailleerd. Ik kan je zelfs wel zeggen dat de graphics de mooiste zijn die de PS2 tot nu toe heeft laten zien. Ook de tussenfilmpjes zijn prachtig, de ene keer zijn ze pre-renderd en de andere keer realtime, maar om het verschil te zien moet je echt goed kijken. Prachtig!

Tot zo ver alle lof dus voor deze PS2 game, maar als we gaan kijken naar het spel zelf, dan begint me toch het gevoel te bekruipen dat Square ons misleid heeft met haar praatjes over het spel. Volgens het bijgeleverde persbericht is het een 3D Movie game. Maar dat is het niet, het is gewoon een Fighting game! Ok, er schuilt een goed verhaal achter, en de 3 personages kunnen zich ontwikkelen, maar om nou te spreken van een 3D Movie game? Nee.

En dat is niet het enige tegenvallende van The Bouncer. In het begin is het spel erg gaaf, je ziet een vet filmpje, kiest een personage uit en vecht tegen een groep terroristen. De andere 2 personages worden door de computer bestuurd. Je vecht dus altijd met 3 man tegen een grote groep. Maar als je dit zo een kleine 2 uur hebt gespeeld, is de koek op! Het is niet te geloven, maar na nog geen 2 uur had ik de game uitgespeeld! Nou ja, niet zo heel erg, want je hebt nog 2 andere personages waarmee je kan vechten, maar over het algemeen blijven de gevechten en het verhaal hetzelfde. En als de gevechten nou zo super leuk waren, dan zou het er nog mee doorgaan, maar helaas Elke vijand kun je op dezelfde manier makkelijk aan. Er is dus eigenlijk geen behoefte om meer moves bij te kopen (iets dat wel mogelijk is). Ook zijn er nauwelijks voorwerpen om te gebruiken. Geen grote tonnen om bovenop iemand te gooien, maar af en toe kleine flessen die je op iemands kop kapot mag slaan. Erg magertjes.

Als je dit allemaal leest krijg je misschien de indruk dat het spel totaal waardeloos is. Nou, dat is echt niet waar, want naast de story mode, is er nog een multiplayer mode waarmee je aan de slag kan. En deze is een stuk leuker, aangezien je met z'n 4en tegelijk op een scherm kan knokken. Met z'n allen tegen elkaar of met z'n allen tegen de vijand, het is allemaal mogelijk.

The Bouncer is een spel waar reikhalzend naar is uitgekeken, maar genadeloos tegenviel. Als het echter een spel van een onbekende ontwikkelaar was geweest, was het nog een verrassende vertoning geweest. Maar helaas weten we allemaal wie Square is en we weten dat ze het beter kunnen, veel beter zelfs. Dankzij de multiplayer mode loont het nog de moeite om het spel eens te gaan huren. Of wacht af tot het spel in de budget bakken beland, maar om er bijna 150 piek voor neer te leggen? Nee, doe dat maar niet.

Houdbaarheid: 3
Speelbaarheid: 5
+ Top graphics