Review | Gamecube | The Lord of the Rings: Return of the King

The Lord of the Rings: Return of the King

“The battle for Helms Deep is over. The battle for Middle-Earth is about to begin.” Wie kent deze uitspraak inmiddels nog niet. Om de hype naar de derde en alweer laatste Lord of the Rings film op te bouwen, blaast deze laatste zin al enkele weken rond in bioscooptrailers en op diverse andere plaatsen. Bij een succesverhaal met een succesfilm hoort ook wederom een game, net als dit bij de eerdere Lord of the Rings films gebeurde. Binnenkort in de winkel: The Lord of the Rings: Return of the King.

De nieuwste LOTR game zal binnenkort de schappen raken en de verwachtingen zijn hoog, net als de verwachtingen voor de film. Waarom EA besloten heeft de game vóór het uitbrengen van de film heeft gekozen is voor mij een raadsel. Persoonlijk zou ik op dit moment liever niet de hele game doorspelen al was het dan alleen maar omdat ik bang ben delen van het plot van de film te onthullen. Met moeite kon ik het dan ook over mijn hart krijgen de game te spelen, natuurlijk met het dichtknijpen van mijn ogen en het uitschakelen van het geluid tijdens de prachtige cinema beelden die voor een groot deel rechtstreeks uit de film afstammen.

De game opent, op zijn zwakst gezegd, spectaculair. Prachtige filmbeelden zullen je het verlopen verhaal in het kort omschrijven. De overgang van deze filmbeelden naar de gamebeelden zijn op een zeer aantrekkelijke wijze weergegeven. Vanuit het gevecht in Helms Deep waarmee de tweede film en game zo spectaculair hun einde bestempelden, zal het avontuur voortvloeien. Het einde van het verhaal is nabij, nu alleen nog zien te voorkomen dat het einde net zo onheilsspellend is als veel omgevingen in de game.

Maar liefst 12 omgevingen zul je gaan betreden in de Return of the King. Al deze omgevingen zullen terug te vinden zijn in de gelijknamige film die eind December de wereld zal veroveren en kunnen dus in een bepaalde mate je filmplezier gaan verzieken doordat je weet wat er komen gaat. Desalniettemin zien de omgevingen er prachtig uit! Geen enkele geplaatste steen of gebroken stuk hout lijkt uit zijn plaats te zijn gekomen en in veel gevallen kunnen bepaalde voorwerpen die je in de omgeving tegenkomt gebruikt worden in je voordeel. Zo zal het bijvoorbeeld mogelijk zijn een geplaatste vuurkorf met een simpele trap om te gooien om ervoor te zorgen dat de gemene Orcs die je benaderen het heet onder de voeten zullen krijgen.

Dat lengte in postuur vaak niets te maken heeft met de lengte van de man in het hart, wordt in deze game bepaald door de kleine hobbits Sam en Frodo, die er in de film ernstig aan toe zal gaan zijn. Beide hobbits zijn speelbaar in deze nieuwe game, iets dat gezien kan worden als een vereiste aangezien niemand anders roekeloos genoeg is Mordor te betreden en een weg te banen naar Mount Doom. Naast Frodo en Sam zul je in deze game ook weer in de huid kunnen kruipen van je favoriete dwerg Gimli, de scherpe Legolas, de stoere Aragorn en zelfs de wijze Gandalf die fier met zijn toverstaf staat te zwaaien. Alle karakters hebben hun eigen manier van bewegen en statistieken. Zo zal Gimli door zijn korte beentjes veelal het geren van de langbenige Aragorn en Legolas niet zo makkelijk bij kunnen houden. Aan alle karakters in de game zijn trouwens de stemmen van de bijbehorende acteurs geleverd, iets dat zeker als een pluspunt gerekend kan worden. Zeg nou zelf; krijg jij ook geen genoeg van de jammerende toon waarop Gollem zijn “meester” roept?

Het is trouwens mogelijk om ál deze karakters, wanneer je ze behaald hebt natuurlijk, op verschillende plaatsen in de game te gebruiken. Zo zou je de kleine hobbits bijvoorbeeld op een plaats laten komen die ze in de film nooit zouden betreden. De game telt overigens 3 geheime karakters om te behalen. Al deze karakters kunnen in veel van de levels ingezet worden waardoor je veel van de levels met alle karakters een keer uit kunt spelen, als je daar zin in zou hebben. Tussen de levels door is het mogelijk van karakter te wisselen, maar let wel: de karakters zullen niet dezelfde experience die je met een ander karakter eerst behaald hebt met zich meenemen.

Naast de prachtige, duistere graphics aangevuld met beelden uit de film en in sommige gevallen beelden die exclusief in de game zijn opgenomen, wordt de Return of the King ook nog eens vergezeld door een prachtige muzikale score van Howard Shore, hetzelfde muzikale genie achter de muziek in de filmreeks.

Natuurlijk bestaat een succesvolle game niet enkel en alleen uit graphics en geluid, we zouden inmiddels wel beter moeten weten. Als je favoriete held zul je het in deze game op moeten nemen tegen een flinke hoeveelheid vijanden die vaak allemaal anders zijn. Tijdens het spel zul je door je vele verschillende aanvallen deze lastige vijanden een kopje kleiner moeten maken. Al je aanvallen hebben een andere manier van uitvoer. Zo is het verstandig een vijand met een schild onder het schild aan proberen te vallen. Om vijanden van een verre afstand aan te pakken zul je beschikken over een pijl en boog en zul je met de precisie van Legolas vrijwel nooit mis schieten.

Naast je standaard aanvallen zijn er natuurlijk meer aanvallen te verdienen. Per vijand die je verslaat zul je een kleine stapel punten krijgen die afgeleid zijn van je manier van vechten. Hoe meer punten, hoe sneller je levelmeter zal stijgen. Is deze meter vol, dan zal je gekozen karakter een level stijgen waardoor je, na de gespeelde missie, een aantal extra aanvallen voor je karakter kan “kopen”.

Wat is er nou leuker dan op vrijdagavond een gratis pilsje te krijgen? Niets natuurlijk, maar in mijn ogen behoor je zo’n gratis goudgele rakker wel eerlijk te verdienen. Ook dit kan je doen met deze LOTR game. De game bevat namelijk een zogeheten Co-Op mode waarin je, samen met een goede vriend, een eigen genootschap samen kunt stellen. Het gratis pilsje waarover ik eerder sprak? Die kun je afpersen uit je beste vriend wanneer je de opgeluchte blik op zijn gezicht ziet vlak na het feit dat je hem gered hebt uit de klauwen van een gigantische groep wilde Orcs.

Prachtige graphics, kraakheldere muziek, heerlijke maar ook wel pittige gameplay, een aantal kleine puzzels en natuurlijk het prachtige LOTR verhaal zijn genoeg om deze game tot een toppertje te bestempelen. Tel daar bij op dat er een hoop extra’s in de game aanwezig zijn, waaronder interviews en een making-off en je hebt een topgame in je gretige vingertjes. Toch raad ik vrijwel iedereen af om deze game direct met de release aan te schaffen, mits je natuurlijk van plan bent de film te gaan zien. Eind December is het tijd de game in je kubus te proppen om opnieuw te genieten van de prachtige kwaliteiten van J.R.R. Tolkien’s meesterwerk: The Lord of the Rings.

+ Prachtige graphics
+ Super muziek
+ Co-Op Mode