Review | Playstation 2 | The Lord of the Rings: Return of the King

The Lord of the Rings: Return of the King

Het slot van the Lord of the Rings is inmiddels in vrijwel iedere bioscoop bij jou in de buurt te bewonderen. Een vreugde en troost tegelijk, naast de opluchting van het succes dat deel 3 is komt er een einde aan het wachten op nieuwe beelden. Wat doe je dan? The Return of the King video game is misschien een leuk alternatief. Het is alleen de vraag of dit spel net zo goed afgeleverd is als de film?

“The battle for Helms Deep is over, the battle for Middle Earth is about to begin.” Een wel bekende uitspraak van Gandalf gebaseerd op de woorden van Winston Churcill. Waar deze uitspraak eindigt begint the Return of the King. Je stort je meteen in een kort trainingslevel waarin je met Gandalf de laatste Uruk Hai uit Helms Deep verjaagd. Hier leer je al snel de nieuwe mogelijkheden van dit deel. Zo zul je in Return of the King veel meer gebruik moeten maken van de actie knoppen waarmee je objecten kunt oppakken, wanden kunt beklimmen en schakelaars kunt overhalen.

Return of de King bevat een hoop nieuwe speelbare karakters. Waar je bij The Two Towers alleen de keuze had uit Aragorn, Gimli en Legolas kun je in dit deel ook spelen met Gandalf, Frodo, Sam en uiteindelijk ook Merry & Pippin. Elk karakter volgt zijn eigen pad. Uiteindelijk zul je ook met karakters plaatsen kunnen betreden waar ze in het verhaal nooit zijn geweest. Dit zie ik persoonlijk meer als schending van literatuur, maar gelukkig is dit een extra optie en dus niet noodzakelijk. Een verbetering is het feit dat je in vrijwel ieder level vergezeld word door je reisgenoten. Ook al kun je hun hulp missen als kiespijn, geeft het toch dat extra beetje detail. Wat we in het vorige deel miste was de optie om met een van je vrienden ten strijde te gaan, ditmaal is het wel mogelijk.

Het spel bestaat uit 12 missies, die je uiteindelijk met elk personage uit kunt spelen. Elke missie wordt ingeleid door een intro filmpje, een korte compilatie van beelden laat zien hoe de situatie er op dat moment voor staat. Deze beelden worden aan elkaar gepraat door de stem van Ian Mckellen, bekend als Gandalf. Vervolgens lopen deze beelden over in real-time beelden van het spel, waarbij je vaak regelrecht in de actie terecht komt. Met het nodige hack en slash werk baan jij je een weg door de levels heen. Zo zul je ook een aantal tussenbazen moeten verslaan en sta je regelmatig onder strenge tijdsdruk. Er komen dus nog heel wat zweetdruppels te pas om het spel tot een goed einde te brengen. Al licht de grens tussen de moeilijkheidsgraden erg hoog, sommige levels speel je met je handen op je rug terwijl andere het uiterste van je vereisen.

Na het behalen van een level wordt je beloond met experience points, deze worden bepaald door het aantal vijanden dat je hebt gedood en de manier waarop je ze hebt gedood. De wijze waarop je ze dood wordt onderscheiden in Fair, Good, Very Good en Perfect. Als je genoeg experience points haalt zal je karakter een level upgraden, het aantal experience points telt tevens als geld om nieuwe wapens en moves mee aan te schaffen.

In dit deel zijn er weer een hoop extra’s vrij te spelen. Na het behalen van een level speel je een nieuw item vrij. Deze items bevatten voornamelijk concept art en interviews met de acteurs waarin zij hun mening geven over het spel. Leuke extra’s die exclusief voor het spel zijn gemaakt.

Return of the King toont dezelfde grafische kwaliteiten als zijn voorganger. Er valt geen woord aan vuil te maken, de beelden ademen letterlijk de sfeer van de film. Ook de vele soundtracks van Howard Shore zitten weer in het spel verwerkt, en doen zo nu en dan je haren overeind staan van spanning.

Return of the King lijkt op alle punten The Two Towers te verslaan, maar niets is minder waar. Bij The Two Towers had je namelijk veel meer het gevoel in directe scenes van de film te staan. Levels als Amon Hen gaven een unieke ervaring van de film, waar je in Return of the King steeds vaker levels betreed die niet in de films voorkomen. Lezers van de boeken zullen hier echter niet over vallen omdat deze gebeurtenissen wel in het boek beschreven staan. Maar als spel van de film verwacht je toch wat meer overeenstemming. Verder is soms te merken dat het spel lang niet zo’n uitgebreide productie heeft gehad als het verdiend. Zo zijn de tussenbazen als de koning der geesten en de befaamde spin Shelob exact op dezelfde manier te verslaan. Ook de oorlog op de muren van Minas Tirith doet me verdacht veel denken aan het level van Helms Deep uit The Two Towers.

Al met al is the Return of the King een leuk alternatief voor de fans, maar doet het de filmreeks eer aan? In mijn mening niet, het mist de diepgang van de film en lijkt te veel op zijn voorganger. Of je hem wel of niet aan gaat schaffen ligt aan jezelf, je zult er zeker geen zware miskoop mee doen. Heb alleen geen grote verwachtingen want die kan dit spel helaas niet waar maken.

+ Prachtige beelden
+ Prachtige soundtracks
+ Co-op mode
- Doet films geen eer aan
- Weinig vernieuwing
Geplaatst op 11/02/2006
fons

86.39.65.127
yuuuuuuuuuu
Geplaatst op 19/07/2006
quintman

217.136.21.213
weet ik niet hoe ik speel dus saaaaaaaaaai
Geplaatst op 30/08/2006

84.80.168.162
shut your mouth it is a nice game
Geplaatst op 28/12/2006
itsnice

87.67.20.106
Ik vind het wel een cool spel,trouwens het gaat over de game,niet de film.
Geplaatst op 18/02/2007

86.88.161.96
Tja... ik heb hem al zo vaak uitgespeeld... vind hem zelf wel leuk. Weet iemand of The Third Age leuker is?
Geplaatst op 01/03/2007
luuk

86.84.243.94
the third age is saai, ik heb hem al geruild
Geplaatst op 11/03/2007
gek

84.81.103.204
ik vind lord of the rings vet lolloig hoor
Geplaatst op 29/03/2007

81.82.16.75
jaaa echt leuk
Geplaatst op 29/03/2007

81.82.16.75
ik wil het een speelen
Geplaatst op 08/04/2007

85.144.40.251
Ik ben bij Minas tirith op de muur, ik kan die level niet halen. Ik was bezig met het de 3e toren en toen schoot ik op Nazgul, Hij viel en ik ging naar de andere kant en ik kon niet meer terug naar de andere kant. En nu weet ik niet wat ik moet doen HELP. Kan iemand andwoord geven
Geplaatst op 10/04/2007
gamer

81.164.249.96
ik heb het al lang uitgespeeld. na de nazgul doodschieten ga je naar de andere kant en die belegeringstoren daar vernietigen. en dan moet je even wachten en moet je gewoon mee met de soldaten naar de binnenplaats waar 2 soldaten stonden te wachten.