Review | PC | The Lord of the Rings: War of the Ring

The Lord of the Rings: War of the Ring

Wie is er tegenwoordig niet bekend met het fenomeen “Lord of the Rings”. Al voordat de magistrale filmtrilogie de bioscopen raakte, was de term LOTR een welbekende term onder fantasy liefhebbers en fanatieke boekenlezers. De prachtige omschrijvingen van de werelden, karakters, veldslagen en gebeurtenissen bleken genoeg om menigeen persoon te boeien en dat is te zien aan het feit dat The Lord of the Rings het meest gelezen boek ter wereld is, met uitzondering van de almachtige bijbel.

Zo fantastisch als het boek is, zo fantastisch bleek de filmtrilogie van de Nieuw-Zeelandse regisseur Peter Jackson. Hoewel volgens sommige Tolkien puristen de films flink wat minder krachtige draagpunten ten opzichte van het boek hadden, werden de films bijzonder goed ontvangen. Na dit wonderlijke succes doken zelfs games met de LOTR titel tevoorschijn. De games, veelal van Electronic Arts, lieten je het filmverhaal naspelen met je favoriete karakters en maakte het commanderen van de gigantische veldslagen tot iets dat enkel en alleen achter in je hoofd bleef plakken. Enkele tijd geleden kwam ontwikkelaar Liquid Entertainment dan eindelijk met de allereerste Strategie game gebaseerd op LOTR getiteld War of the Ring.

Om direct wat onduidelijkheden uit de weg te ruimen. War of the Ring volgt níet het verhaal dat in de film geprojecteerd wordt, dit waarschijnlijk vanwege een rechterkwestie. In plaats van de filmrechten kochten de makers de rechten van het boek op en vandaar dat vooral lezers van Tolkien’s fantastische werk de verhaallijn in deze game meer zullen waarderen dan de verhaallijn in de EA games. Tijd om de gigantische veldslagen uit het prachtige, meer dan 1000 pagina’s tellende boek na te spelen op je lekker krachtige thuiscomputer.

De hoofdmode van de game bestaat uit 2 verschillende zijdes. Aan de ene zijde kun je kiezen voor het spelen van een goedwillend ras terwijl de andere zijde de duistere, hersenloze hulpjes van de gevaarlijke Sauron zal representeren. In totaal zal het dus mogelijk zijn een viertal verschillende rassen te besturen. Bij de zijde van het goede zul je de keuze hebben uit de trotse Gondoriaanse mannen waarvan Boromir zich graag als toekomstige leider ziet, de sierlijke elven die Legolas zijn soortgenoten noemt en de oh zo koppige en egoïstische dwergen waarvan Gimli een perfecte weerspiegeling is. Wanneer je een ras aan de goede zijde van dit episch verhaal zal kiezen, zul je te zien krijgen hoe het is gekomen dat zowel Boromir als Legolas als Gimli uiteindelijk hun weg naar Rivendell gevonden hebben om hier samen te komen tijdens de Council of Elrond, een van de hoogste en slimste elven in zowel het boek als de film. Aan de andere zijde van het plaatje zul je de duistere troepen van Sauron kunnen leiden in het veroveren van Osgiliath en de aanval op de witte stad, Minas Tirith. Iedere verhaalmode kent 10 verschillende missies waarin het met name noodzaak is je tegenstanders te overmeesteren.

Bij het lezen van dit bovenstaande zal een Tolkien purist als mijzelf direct een fout in het verhaal zien. Wanneer je er voor zou kiezen aan de slag te gaan met Gimli en zijn trouwe trawanten zul je opmerken dat in het originele verhaal de dwergen zich nauwelijks met de oorlog bemoeien en zich liever verstoppen in hun holen in de bergen en diep onder de grond. Een enorme afknapper voor liefhebbers van het originele Tolkien verhaal natuurlijk. Hetzelfde geldt overigens ook voor de elven die in de film dan wel de verdediging van het fort Helms Deep gedeeltelijk op zich nemen, maar in het boek vrijwel niet te bekennen zijn. Met uitzondering van de dappere Legolas natuurlijk.

Gelukkig kent War of the Ring als redding een redelijk aantal verschillende missieobjectieven. Een aantal voorbeelden van verschillende missies zijn het verdedigen van Helms Deep, het bouwen van een katapult, het vernietigen van een brug of het volgen van Gollem wiens stem schaamteloos is ingesproken door een imitator van acteur Andy Serkis. Natuurlijk kun je al deze verschillende objectieven vrij gemakkelijk behalen als je er maar voor zorgt dat je manschappenaantal het aantal van je tegenstander ruim overstijgt. Vrij standaard voor de gemiddelde Strategie games fan en vergelijkbaar met de gehele Command & Conquer serie, met uitzondering van de stijl waarin de game zich afspeelt. Natuurlijk is de game niet klaar en uit na het voltooien van je missies die allemaal onderling verschillen. Online mogelijkheden zijn aanwezig in de game, iets waardoor je de verschillende spelmodi nog allemaal kunt naspelen tegen arrogante Amerikanen en bekakte Britten.

Grafisch gezien is War of the Ring helaas een diepe teleurstelling. Hoofdreden hiervan is de manier waarop zowel schrijver Tolkien als filmregisseur Jackson de Middle Earth wereld tot leven gewekt hebben. Van de prachtige, gedetailleerde werelden die beschreven en verteld worden in Tolkien’s boek en aan onze ogen getoond wordt in de filmtrilogie van Jackson is vrijwel niets meer over. De werelden zijn vrij kaal te noemen wanneer je ze vergelijkt met die van de films en het gelijknamige boek. Begrijp me niet verkeerd: de werelden zien er tof uit en passen perfect binnen het spel, maar geven toch nét niet dat ontzettend heerlijke gevoel dat de films en het boek je geven wanneer je jezelf helemaal in het verhaal hebt gestort.

De muziek in de LOTR films is alom geprezen tot genot van componist Howard Shore die verantwoordelijk was voor dit heerlijke geluidsspektakel. Gelukkig blijkt ook een deel van dit heerlijke geluid terug te komen in deze redelijk matige game ware het niet dat alle gecomponeerde stukken in deze game nét dat beetje anders klinken dan de filmmuziek, wederom vanwege een rechtenkwestie. Toch zorgt de muziek voor de juiste LOTR sfeer in je game ervaring en dat zien we graag. Toch lijkt dit pluspunt vrijwel meteen overschaduwt door een volgende minpunt, te vinden in de voice acting. De troepen die je kunt besturen zeggen niet meer dan vrijwel 3 zinnen en de hoofdpersonages uit het verhaal zullen allemaal voorzien zijn van een vrij statische stem die natuurlijk niet van de acteurs zelf afkomstig is. Erg jammer allemaal.

Om eerlijk te zijn doet deze game de titel “Lord of the Rings” geen enkele vorm van eer aan. De gigantische veldslagen met tienduizenden personages is teruggebracht naar het commanderen van ongeveer 100 troepen, iets waardoor de game zijn geloofwaardigheid direct verliest. Daar komt nog eens bij dat de game grafisch gezien de sfeer van LOTR absoluut niet weet te bevatten. Waren de films nog niet uitgekomen en was de aankondiging voor Middle Earth Online nog niet gemaakt, dan zou deze game wat hogere ogen kunnen gooien, maar op dit moment lijkt het niet meer dan een schaamteloze poging geld uit het succes van LOTR te slaan.

+ Leuke missieobjectieven
- Te weinig troepen
- Niet de LOTR sfeer
- Voice Acting
Geplaatst op 02/12/2006
Gertjan van Norel

212.187.107.60
Ik ben het helemaal eens met deze recensie.
Eigenlijk baal ik er stiekem van dat ik dit spel gekocht heb.
Geplaatst op 06/12/2006
iisa

212.45.36.168
ik wil war of the ring spelen

Geplaatst op 26/12/2006
Tim

217.121.84.162
dat spel is zooo cool
5 euries by de intertoys :P
Geplaatst op 30/12/2006
Joyce

62.194.201.128
ik heb dat spel een hele tijd geleden gekocht maar de code die bij het spel zit om in te loggen die klopt niet..en de winkel zegt dat ik dat via internet moet doen en als ik contact op neem via internet zeggen ze dat ik naar de winkel moet gaan? wat nu??
Geplaatst op 03/01/2007
coole peet

81.241.211.115
yo ik zoek het handlieding boekje kan iemand mij vertellen waar ik dat kan vinden
Geplaatst op 16/01/2007
gzbt zcqmyt

82.155.5.184
bhlxqp miaojstr brwfdstvx rfoczbgdw pfdkjzn czhxpd hsuomyb
Geplaatst op 16/01/2007
jbyawz eidqmyl

62.60.215.10
ajxu gzthsk ozigahcy lcpe sovcet yrhqlev plnorjuwk http://www.jplbxeq.ofvqx.com
Geplaatst op 16/01/2007
qwosigmph thqsuvdc

218.18.106.199
kdwfg untehlrfj otfzpebd eoaswynx oypwg ctiwgk teycpjxs [A href="http://www.esil.lmobrgh.com"]cjipy prkhlx[/A]
Geplaatst op 16/01/2007
ipjalkcm xvkpmel

62.60.215.10
zfkn cpwez ostwi dzknawh zukm fluacbvym gnzyalt [URL=http://www.pymrs.vcxsebzw.com]vsdbgkfr jsenfhxl[/URL]
Geplaatst op 16/01/2007
jagbixfdk hcljekr

84.143.127.23
huigwnkxb xfimqcep tevdgks kweo qhlp wrtcgoya orcn [URL]http://www.nkjbi.yxtivqz.com[/URL] drwmzep lufzbnom
Geplaatst op 29/01/2007
LOL

86.92.15.206
WAt is war of de ring?
Geplaatst op 03/02/2007
hfghh

213.51.250.193
het lijkt mij leuk
Geplaatst op 11/02/2007
war

86.82.60.154
leuk spel
Geplaatst op 13/02/2007
robin

83.86.29.128
ik heb zelf ook war of the ring en het is zooooooooon leuk spel of niet soms. hoe dan ook ik vind het cool
Geplaatst op 13/02/2007
robin

83.86.29.128
ik heb war of the ring voor maar 50cent gekocht!
Geplaatst op 19/02/2007
king

81.206.200.148
het spel is opzich wel gaaf maar idd te weinig manschappen en paar fouten in het spel waaronder een vijandige soldaat die jij zelf niet ziet maar jou wel afslacht..wel jmmr mja wat wil je voor 7,50 euro
Geplaatst op 25/02/2007
nobody

89.98.83.205