Review | Playstation 2 | True Crime: Streets of L.A.

True Crime: Streets of L.A.

Filmische sferen worden steeds meer een begrip in de games wereld. Een verhaal lijn die niet ver van de gemiddelde actie film zit moet ook True Crime een opzet geven. De roekeloze agent Nick Kang keert terug in het corps om hen te helpen de straten van LA schoon te vegen. Als hij zijn assistente aangewezen krijgt, blijkt al gauw dat Nick liever alleen werkt. Tijd voor gerechtigheid!

True Crime is een spel in de sferen van de Getaway en GTA. Elke missie wordt ingeleid door een filmpje, een missie bestaat uit een 8tal hoofdstukken waarin jij je steeds meer verdiept in een zaak. In het laatste hoofdstuk zul je, als alles volgens plan verloopt, je zaak, die veelal bestaat uit het ontmantelen van schurken, hebben opgelost. In sommige gevallen is er ook een aftakking van missies, waardoor de zaak nog verder uitgebreid word. In dat geval kost het soms wel 14 missies om bij de uiteindelijke veroorzaker te komen.

Tussen de missies door bevind jij je in de stad waar je verschillende keuzes kunt maken. Veelal ben je bezig van punt A naar punt B te rijden om daar je zaak te vervolgen. Onder weg naar je nieuwe missie kunnen er oproepen komen van misdaden die op dat moment aan de gang zijn. Je kunt hier op in gaan en deze misdadigers opsluiten of de zaak negeren en het aan je collega’s over laten. Door deze kleinere zaken op te lossen kun je extra waardering opbouwen. Deze misdaden verschillen van illegale straat races tot brandstichting tot rellen.

De style van Nick heeft een grote invloed op de loop van het verhaal. En jij hebt zijn lot in je handen door van hem een good of bad cop te maken. Dit is geen directe keuze, het ligt aan de keuzes die jij maakt als agent. Zit je bijv. in een situatie waarin de misdadiger zich niet over wil geven, dan kun je er voor kiezen hem bewusteloos te slaan of hem meteen neer te knallen. De tweede kwestie maakt van Nick een bad cop. Vaak zit het verschil tussen deze twee in een simpele knop keuze. Verder moet je er rekening mee houden dat je geen onschuldige mensen raakt, niet te veel schade aanricht en zorgvuldig met de situatie om gaat.

Wil je een ruzie op een subtiele manier oplossen dan kun je een waarschuwings schot gebruiken. Helpt dit niet dan is het tijd om op de vuist te gaan. Nick beschikt over een aantal basis moves, die je weer kunt combineren tot combo’s. Is de vuist nog niet effectief genoeg, maak dan gebruik van Nicks pistool voorzien van oneindige kogels. Met je pistool kun je ook in deze game weer de nodige bullet time acties maken. Zo kun je in een vluchtduik in slowmotion kogels schieten of vanuit staande positie met je pointer op je vijanden richten. Sommige missies eisen wat meer subtiliteit, daar draait het er om dat je ongezien een plek verlaat. Hiervoor moet je het nodige sluipwerk verrichten om vervolgens een niets vermoedende vijand van achter op het hoofd te tikken. Uiteraard breek je als bad cop meteen de nek.

De gevecht scenes zien er prachtig uit door dat er een hoop interactieve elementen in de omgevingen zijn geplaatst. Objecten als tafels, stoelen, wasbakken, buizen en vele andere kunnen kapot gaan wanneer jij je tegenstander er tegenaan schopt of gooit. Op sommige momenten word de snelheid van het spel ook even langzamer gezet waardoor moves nog mooier en filmischer over komen. In schiet scenes zie je de kogels om je oren vliegen, en wanneer een kogel een muur of pilaar raakt zie je er delen van afbrokkelen. Wel gaan ze te ver wanneer je met je wagen een complete boom door midden rijdt. Uiteraard mag duidelijk zijn dat dit soort keuzes berust zijn op de speelbaarheid, zodat je niet gehinderd word door bomen als je in volle snelheid iemand achtervolgt. Maar gezien de sfeer van het spel had men het wat mij betreft wat realistischer kunnen laten.

Visueel gezien ziet het spel er gelikt uit. Waar je bij GTA nog last had van een vrij lage frame rate loopt dit spel vloeiend, terwijl de graphics er niet onder leiden. Het spel bevat ook nog een hoop details als vogels die weg vliegen als je ze benaderd en realistische weerseffecten. Niets op aan te merken, het haalt absoluut de kracht uit je PS2.

True Crime streeft spellen als GTA voorbij, hoewel de game wat meer gericht is op haar missies blijft het variŽrend. Met extra toevoegingen zoals het unlocken van de rapper Snoop Dogg, zal de game voor vele een must zijn. Vergis je alleen niet in de houdbaarheid van het spel, tevens het zwakke punt van het spel. Waar je bij GTA nog uren plezier kon hebben met het rond rijden in bolides en het afmaken van politie, faalt deze game door dat het missie gericht is. De omgevingen en mogelijkheden zijn niet interessant genoeg om je nog langer te vermaken. Houd dit dus wel in je achterhoofd als je hem gaat aanschaffen.

+ Strakke graphics
+ Variatie
+ Special Effects