Home | Previews | Reviews | Anime | Reports | Forum
gamecorenetwork gamecorenetwork gamecorenetwork gamecorenetwork gamecorenetwork
gamecorenetwork gamecorenetwork gamecorenetwork
Review | Gamecube | WWE Wrestlemania XIX
Review | Preview | Screenshots | Nieuws | Reports

WWE Wrestlemania XIX

Het begint een beetje een aanhoudend syndroom te worden in de hedendaagse gameswereld. Iedere game die lichtelijk succesvol is krijgt een stapel opvolgers waar je u tegen zegt. Er zijn zelfs een stapel games die jaarlijks uitgebracht worden, met als toppunt de vele sporttitels van Electronic Arts. Ook bij wrestlinggames is dit het geval. Vaak sta ik voor een gigantisch dilemma wanneer ik het op me neem een recensie van Fifa deel 400 te schrijven en zo begint dit ook met wrestlinggames te worden. Natuurlijk willen de lezers iets origineels lezen en niet een recensie die erg veel lijkt op de recensie van een spel dat het jaar ervoor ook al te spelen was. Met deze reden in mijn achterhoofd nam ik contact op met een van Nederlands bekendere worstelgoeroes. Bekend is natuurlijk een groot woord, maar in de Nederlandse wrestling scène is deze jongeman goed bekend door zijn website en de Dutch Wrestling Alliance, kortweg DWA. Ditmaal als review een discussie over WWE Wrestlemania X9 voor de Nintendo GameCube tussen mijzelf en het opperhoofd van de DWA, Marijn Tijhuis.

Marijn: Zelf heb ik altijd graag een worstelspel waar je alle kanten mee op kan. Verschillende typen matches, modes, opties en worstelaars maken een spel voor mij langer houdbaar.
Nicky: Inderdaad! Gelukkig heeft WWE Wrestlemania X9 genoeg van dit soort ongein. Van 1 vs 1 wedstrijden tot een lekker potje knokken met zijn drieën of vieren, alles zit er gelukkig wel een beetje in. Laten we ook vooral niet vergeten dat je alle wedstrijden wat extra’s mee kunt geven door wat extra dingen toe te voegen. Zo is het mogelijk een Ladder Match te houden waarin het de bedoeling is dat je een ladder beklimt om de titel te behalen, iets dat makkelijker gezegd dan gedaan is. Naast de Ladder Match zijn wedstrijden als TLC en Table matches ook mogelijk.
Marijn: En laten we vooral de wereldberoemde matches zoals Hell in a Cell en Royal Rumble niet vergeten hé. Vooral die eerste is heerlijk om te spelen, met name door het feit dat de zijkant van de kooi te vernielen is waardoor de worstelaars naar boven kunnen klimmen en elkaar kunnen proberen door de kooi te gooien net als Undertaker bij Mick Foley in 1998.
Nicky: Jazeker! Een verbetering ten opzichte van de vorige Wrestlemania game voor de NGC is trouwens dat de worstelaars zelfs door een open gat in de kooi gegooid kunnen worden. Dit geldt trouwens ook voor de scheidsrechter, die arme Earl Hebner toch!

Marijn: Persoonlijk vind ik het wel een beetje jammer dat de single player mode vooral buiten de ring afspeelt.
Nicky: Ja, een beetje jammer is het wel, maar het is wel weer een keer iets anders. In het kort: Vince McMahon, de eigenaar van de WWE, ontslaat je gekozen worstelaar en deze krijgt dan een zeer royaal contract van Stephanie McMahon, Vince’s dochter, aangeboden om het grootste evenement van het jaar, Wrestlemania, te saboteren.
Marijn: Een beetje teveel van hetzelfde als je het mij vraagt, hoewel de uitwerking natuurlijk nooit eerder vertoond is. Het tegenhouden van de opbouw van Wrestlemania gebeurt namelijk volledig buiten de ring.
Nicky: Inderdaad! Je zult op soort Double Dragon manier gebruik moeten maken van je krachten in de 25 verschillende missies waarin je verschillende taken zult moeten verrichten. Deze taken verschillen van het vernietigen van promotiemateriaal tot het in elkaar rossen van WWE medewerkers wanneer je ze vervolgens van een groot platform af kunt gooien.
Marijn: Dat laatste is inderdaad wel gaaf om te doen. Ook het in elkaar slaan van simpele werkers tot ze een bloedende pulp zijn kan veel frustratie wegnemen. Toch houdt ik het meer op de gevechten in de ring, zoals de laatste missie in deze zogeheten Revenge mode.

Marijn: Ik schrok overigens wel toen ik het begin van de allereerste wedstrijd zag. Grafisch wordt deze game geweldig ondersteund. De manieren van opkomst van worstelaars lijken allemaal bijzonder goed op de opkomsten van hun tegenhangers van vlees en bloed. Waar ik echter van schrok was de houterigheid waarmee de worstelaars naar de ring lopen.
Nicky: Ja, dat viel mij ook op en ik vreesde het ergste voor deze game toen ik dit zag. Nog nooit heb ik worstelaars zo houterig rond zien lopen. Natuurlijk bewegen ze niet allemaal houterig naar de grote ring, maar een aantal van de worstelaars lijken eerder op een drijfplank die naar de ring wordt getrokken dan op mensen van vlees en bloed.
Marijn: Haha, een drijfplank! Wanneer de worstelaars de ring in stappen lijken ze gelukkig niet meer op een stuk drijfhout zoals je het zo mooi noemde. Erg opvallend! De actie in de ring is werkelijk prachtig geanimeerd. Het is soms net alsof je naar een WWE aflevering zit te kijken. Mooie details zoals de touwen die ook echt alle 3 reageren op de actie, het publiek dat behoorlijk afzonderlijk beweegt en een scheids die realistisch meegaat met de actie vallen langzaam op.
Nicky: Mag ik ook nog even of neem je de hele review in beslag?
Marijn: Oh sorry! Ga verder!
Nicky: Dank je! Je noemde het bespelen van publiek. Wat me opviel is dat sommige worstelaars tijdens hun opkomsten, die overigens ook zelf te maken zijn, het publiek uitermate goed bespelen en anderen helemaal niet. Rikishi danst bijvoorbeeld normaal gezien vaak naar de ring terwijl hij dit nu niet doet. Een worstelaar als Shawn Michaels zal in het spel overigens met dezelfde heerlijke pracht en show naar de ring komen als hij in het dagelijks leven doet.

Marijn: Een eigen entrance maken? Dat had je me nog niet laten zien. Vertel hier eens wat meer over.
Nicky: Omdat je zo aandringt! Naast de Create a Wrestler mode, waarmee je je eigen worstelaar tot in het puntje precies kan maken op een simpele manier, is het ook mogelijk een opkomst voor je eigen worstelaar te maken. Je kunt hier werkelijk álles instellen. Van vuurwerk tot licht tot cameragebruik. Alles is tot op het juiste moment nauwkeurig uit te kienen.
Marijn: Die Sting die jij had gemaakt leek trouwens bijzonder goed. Wel erg gaaf dat je, met een beetje hulp van internet, bestaande worstelaars van andere organisaties erg nauwkeurig na kunt maken. Uiterlijk en moves kan je zowat identiek maken aan je favoriete worstelaars, wat een geweldige houdbaarheid geeft aan dit spel.

Marijn: Ik heb het trouwens niet erg op achtergrondmuziek in een worstelspel. Hetzelfde geldt trouwens voor commentaar bij deze games, hoewel dat bij WMX9 niet eens aanwezig is. Ik schakel daarom liever het geluid van de TV, na de opkomsten van de worstelaars, het liefste helemaal uit.
Nicky: Je zult wel toe moeten geven dat er veel moeite in de opkomstmuziek gestoken is. Daar waar worstelaars bij WMX8, de voorganger van deze game, in sommige gevallen niet hun eigen originele muziek met zich mee droegen is dat hier wel anders.
Marijn: Ja, erg leuk gedaan. Toch is het wel jammer dat bij sommige nummers de tekst om diverse copyright redenen weggelaten. Toch is het gaaf om Jimmy Hendrix’ Voodoo Child uit je TV speakers te horen. Een erg leuke bijkomstigheid is ook de manier waarop het publiek zo nu en dan een roep voor of tegen een bepaalde worstelaar begint.

Marijn: Wat ik ook super vind aan dit spel zijn de reversals. Bijna iedere move is te reversen, en gelukkig is dat ook niet al te makkelijk. Alleen met behoorlijke inspanning lukt het om moves te counteren, en ook zijn alle counters lekker verschillend per move en worstelaar. De moves waren zoals gezegd al heerlijk geanimeerd, en deze counters maken het spel echt goed!
Nicky: Als je het counteren eenmaal door hebt zal het je wel makkelijker lukken hoor.
Marijn: Ik vond ook de controls dik in orde. Als GameCube leek, had ik in een 30 minuten door hoe alles werkte, en kon ik uit de voeten met het spel en alle moves.
Nicky: Na mijn fantastische uitleg waarin ik meer dan de helft was vergeten te vertellen natuurlijk haha.

Marijn: Even zonder gekheid. Ik heb wel iets op te merken aan de manier van opbouw van een wedstrijd in het spel. Als worstelfan wil ik goede matches neerzetten die ik zelf ook op TV zou willen zien. Ik wil op het randje van mijn stoel zitten als ik bezig ben. Het minpunt vind ik de arcadeachtige actie die Wrestlemania kent. Het is mogelijk om je tegenstander na een aantal slagen en trappen direct een highspot, (een grote, impactvolle move) voor zijn kiezen te geven. In een echte worstelmatch zal je dit nooit tegenkomen. Er moet opbouw in een match zitten. Wrestlemania mist die opbouw. Je kan matches in 2:30 minuut afmaken als je je best doet, en alle actie van jou kant laten komen.
Nicky: Tja, wat je bedoeld zie je eigenlijk alleen maar terug bij de Firo Pro wrestlinggames. Toch is een wedstrijd redelijk goed op te bouwen als je hier maar de tijd voor neemt als speler. Vooral als je het opneemt tegen een menselijke speler kun je, mits je goede afspraken maakt, een degelijke match goed opbouwen. Wat vind je eigenlijk van het verschillende scala aan moves?
Marijn: Erg ruim. Natuurlijk hebben sommige worstelaars in deze game bewegingen die ze in het dagelijks leven nooit uit zouden voeren. Zie je een bloedmooie vrouw als Playboy covergirl Torrie Wilson al een reus als The Big Show aan zijn haren door de ring gooien? Ik niet haha!
Nicky: Nee, ik ook niet! Torrie ziet er trouwens net zo verrukkelijk uit als ze in het echte leven is. Daar zou ik wel eens een beschuitje mee willen eten als je begrijpt wat ik bedoel. Ik vind het overigens wel fijn dat de wat meer aparte moves, zoals een rennende move met de touwen, bijvoorbeeld de 619 vrij gemakkelijk uit te voeren zijn, iets dat je leert in de aanwezige Tutorial.
Marijn: Ja, die was wel tof uitgevoerd van je. De aanvallen die je met 2 spelers tegen 1 uit kan voeren, de zogeheten Double Team moves, zijn ook fantastisch. Het blijft toch heerlijk om met 2 personen een loser als Al Snow helemaal in elkaar te trappen waarna je hem een flinke 3D door een tafel geeft.
Nicky: Inderdaad. En wat dacht je van de Wassaaaap Headbutt! Ook deze is uit te voeren, hoewel het me in combinatie met een tafel wel wat lastig lijkt.
Marijn: Haha, inderdaad, lijkt me vrij lastig. Aan wapens ook geen gebrek trouwens. Niets is achter gehouden. Van een metalen vuilnisbak tot een groot, stenen blok, werkelijk alles is te vinden onder de ring.
Nicky: Inderdaad. Toch vraag ik me wel regelmatig af wat een kunstzinnig standbeeld onder een worstelring uitvoert. Het is trouwens wel erg leuk om bepaalde moves uit te voeren in combinatie met zo’n standaard metalen klapstoeltje, wel even oppassen dat je niet gediskwalificeerd wordt.

Marijn: Hoewel ik vond dat het spel op een paar plaatsen zeker wel wat verbeteringen zou kunnen gebruiken, vind ik WMX9 echt een topgame. De nieuwe generatie worstelgames wordt aangevoerd door WMX9.
Nicky: Inderdaad! Als je een worstelfan bent die toevallig ook nog eens in het bezit is van een GameCube, dan is deze game echt het neusje van de zalm. Natuurlijk is de game niet perfect, maar een hoge score verdient hij desalniettemin.

Beoordeling Plus / Minpunten
Graphics: 10
Geluid: 7
Houdbaarheid: 10
Speelbaarheid: 9
Eindoordeel: 9
+ Prachtige graphics
+ Veel spelmodi
+ Counter worstelen
+ Worstelaars en opkomsten maken
- Weinig opbouw in wedstrijden
- Muziek tijdens het spel
Gast
Geplaatst op 25/11/2005
devrim

85.146.32.217
dit is vet ik wil meer wwe zien
Gast
Geplaatst op 17/07/2006
gamer

62.234.62.92
komt dit spel ook op andere platforms uit doe het nog steeds met raw 2 op me x box
Gast
Geplaatst op 15/02/2007
yassin

86.80.123.169
deze game is cool
Reageer op dit artikel

Naam: ip: 54.81.71.219




Login:
Gebruikersnaam: Wachtwoord:
 

Nog geen profiel? Maak er dan hier een aan!
GameCore 6 jaar:
Specificaties:
Game: WWE Wrestlemania XIX
Genre: Wrestling
Platform: Gamecube
Aantal spelers: 4
Release datum: //0
Extra's:
Website: Klik hier
 
Ontwikkelaar: Yukes
Uitgever: THQ
Screenshots:
Partners

Honderd2 webdesign Spelletjes spelen

Privacy Policy | Adverteren | Over GameCore Network | Werken bij GameCore Network | Makers