Review | PC | Zoo Tycoon

Zoo Tycoon

Een aantal jaren geleden verscheen de titel Theme Park op de markt. Deze sim van bullfrog sprak mij en vele andere erg aan. Dit was dan ook de eerste succesvolle sim titel in de games wereld. Enkele jaren later werd het spel roller coaster tycoon uitgebracht wat het succes van theme park in een wat mooiere en uitgebreidere verpakking leverde en opnieuw werd het idee een succes. Bullfrog zelfs probeerde deze titel weer te passeren met hun Theme Park world, maar hellaas deed deze game het niet zo goed als hun eerste titel. Tijdens deze ontwikkelingen kwamen er nog vele andere sims bij zoals sim safari, theme hospital, railroad tycoon en ga nog maar even door. Nu het idee van een pretpark wat uitgemolken is zijn ze bij microsoft na gaan denken over een nieuw concept. En hieruit ontstond het idee van Zoo tycoon. Simpel weg bouw je eigen dierentuin! En dat had ik nou altijd willen doen.

De speelbaarheid van roller coaster tycoon is zowat vlekkeloos overgenomen in deze game. Alleen hier en daar zijn er wat kleine aanpassingen gemaakt, om het spel nog beter te laten lopen. Een van die aanpassingen waar ik wel erg tevreden mee ben is de undo knop. Hiermee kun je de laatste acties terug nemen, dus als je mogelijk iets verkeerd plaatst kun je dit gemakkelijk verwijderen zonder enig geld te verliezen. Dit alles is in een nieuwe interface verwerkt wat over het algemeen makelijker functioneert dan de menu's van rct.

Het principe van deze game is een zo succesvol mogelijk park op te zetten of simpel weg alle opdrachten behalen. Dit kun je bereiken door veel dieren in je park te nemen en deze dieren ook allemaal tevreden te houden. Om te verkomen dat deze dieren ontsnappen is het eerst de bedoeling een hok te bouwen met het juiste hekkenwerk. De game kent echt 100den verschillende hekken die je kunt gebruiken, maar niet alle hekken zijn geschikt om met elk dier te gebruiken. Zodra het hekken werk klaar is adopteer je een van de mogelijke dieren, dit zijn er in het begin 8 en naarmate je meer research pleegt zijn er uiteindelijk meer dan 120 verkrijgbaar. Ook een goede optie aan deze game is het gebruik van internet waarmee je weer nieuwe dieren en park elementen kunt downloaden. Eenmaal een goede kudde dieren gekozen is het de bedoeling om ze tevreden te houden, dit kun je bereiken door het hok helemaal naar wens van de dieren aan te passen. Ook is het belangrijk je dieren goed te verzorgen en het hok schoon te houden. Als je dieren eenmaal tevreden zijn worden de mensen ook tevreden en dit zorgt weer voor goede zaken.

De graphics in de game zijn te vergelijken met die van rct. Alleen dit keer heb je toch wel een iets sneller systeem nodig wil je texture opbouw voorkomen. De level maps zijn weer flink gevarieerd van woestijn zand tot aan een luxe grasmat. Deze maps kun je vanuit alle 4 de hoeken bekijken en uiteraard is er ook de mogelijkheid om in en uit te zoomen.

Het geluid is niet spectaculair maar gewoon zoals je het zou verwachte. Je hoort zorgeloos de geluiden van vrolijke dieren om je heen, als je tenminste je best doet de dieren tevreden te houden.

Een leuk detail aan de game is dat het naast entertainment ook nog eens leerzaam is. Deze game bevat niet alleen uren speelplezier maar ook kantjes vol met informatie over de dieren zelf. De leef omgevingen en beschrijvingen van de beesten. En met deze informatie kun je de hokken met de juiste natuur elementen voorzien.

Een gevaar zit in een klein hoekje en ook in deze game. In de bekende pretpark sims had je schoonmakers, mechanics en entertainers om je park onder controle te houden. In deze game heb je dieren verzorgsters die zich bezig houden met de gezondheid van de dieren en het schoonhouden van het hok. Verder heb je nog de nodige schoonmakers en deze hebben tergelijke tijd nog een andere heel verantwoordelijke taak om de hekken te repareren. Naar mate de hekken ouders worden beginnen ze te verslijten en dit kan tot grote rampen leiden als je het niet goed bij houd. Op een gegeven moment zullen je hekken het begeven en dan ontsnappen de dieren, niet erg met een paar vrolijke kamelen maar als het net de leeuwen kooi was heb je een iets groter probleem. Als laatste vinden we in deze game de tourgides, een erg leuke toevoeging. Deze geven je gasten een rondleiding door het park en lichten de gasten bij elke diersoort in over de toekomst van de dieren in het park. Je werknemers kunnen ook speciale trainingen krijgen waardoor ze nog harder en sneller gaan werken. En als ze nog niet willen werken kun je ze gewoon ontslaan. Gemakkelijk toch!

Het enige minpunt wat me opviel aan deze game was dat het ontzettend moeilijk is een winstgevende Zoo op te zetten. Als het geld eenmaal op is, wat best snel het geval is kun je moeilijk uit de dip raken. Heel veel spelen is dus wel aan te raden. Toch ben ik zeer tevreden met deze titel. Maar van dit type games moet je wel houden, want in een uur spelen zal er niet heel veel gebeuren. Voor de gamers met meer geduld dus. Als je liever een game speelt met veel actie neem dan vooral niet deze titel. Maar voor de liefhebbers, inslaan dit spel!

+ Eindelijk een dierentuin
+ Ontzettend veel items
+ Undo-knop
+ Lang spelplezier
- Moeilijk
Geplaatst op 11/10/2005
-

81.83.190.133
-----
Geplaatst op 12/12/2005
konijntje
hoe speel je dat dan je kunt nergens op klikken
Geplaatst op 07/02/2006
moon

86.80.72.155
het is een leuk dier je kan er de heele dag mee knuffelen het is mijn lievelings diertje hij is heel erg zacht het is wel een vervelend maar wel lief heel lief mijn moeder werkt naast een dierenwinkel leuk of niet nou en of
Geplaatst op 03/06/2006
gomppy

85.145.0.220
heb je wel een een slang vast ge hat
Geplaatst op 17/08/2006
naamloos

86.82.131.210
ik snap ut nie
Geplaatst op 17/09/2006
lasek

217.123.137.195
etwgt
Geplaatst op 03/02/2007
joske
beetje leuk
Geplaatst op 25/02/2007
ester

80.57.5.32
hey
sert

89.220.72.167
boriingggggggggggggggggg
sert

89.220.72.167
saaaaaaaaai super saai
mortgage refinance rate

157.78.3.137
NY4O2B http://cycleshibuya.com/resbbs/patio.cgi cheap loan [url=http://otyanoma.net/~raiden/ragn/htdocs/mt/archives/000079.html]loan[/url] loan [a href="http://gaestebuch4u.de/gb/Mirumas.html"]mortgage refinance[/a] mortgage refinance
Geplaatst op 10/05/2007
Legend Hunter
Boooooooooooooooriiiiiiiiiiiiiiing!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!