Review | Playstation 2 | Champions of Norrath

Champions of Norrath

Het is een duistere tijd voor de inwoners van het wonderschone Norrath. Nu Orcs en Goblins een alliantie hebben gevormd schreeuwen de tijden om een held. Die held, ben jij, dt is jouw queeste.

Orcs en Goblins waren ooit sterfelijke vijanden die door de soldaten van Norrath telkens zonder problemen afgeslacht werden. Doch het tij is gekeerd, en de twee kwaadaardige rassen zijn bondgenoten. Een schaduw werpt zich over de landen, en de vijand moord ieder die zijn pad kruist. Het lijkt slechts een kwestie van tijd. Daarom worden tien kampioenen bij elkaar geroepen in een complex op palen genaamd Kelethin boven de bossen van Faydark. Tien kampioenen, die de vijf rassen vertegenwoordigen.

Nadat de speler een keus heeft gemaakt tussen een mannelijke of vrouwelijke barbaarse krijger, bos elf, hoge elf, magir of een schaduwridder, vervolgt hij zijn pad. Wanneer hij echter de primitieve lift wil gebruiken om het palencomplex te verlaten blokkeert een soldaat hem de weg. Een veertigtal goblins zijn binnengedrongen en vechten op de bruggen van Kelethin tegen de aanwezige krijgers. Uit voorzorgsmaatregelen mag er geen gebruik gemaakt worden van de houten lift totdat de goblins zijn uitgeroeid. De soldaten maken echter weinig kans tegen de veertig goblins, dus er is geen tijd te verliezen...

Hier maakt de speler voor het eerst kennis met het vechtsysteem. Een dat zich in het begin nog beperkt tot afweren en slaan, maar dat zich in de loop van het spel uitbreidt met magie, en verscheidene wapens. Ondanks deze latere uitbreidingen blijft het vechten in je eentje toch nog vrij saai, en zal niet veel meer zijn dan wat eenvoudig button bashen. Wanneer je echter met meerdere spelers speelt wordt het een stuk leuker, en krijgt het bovendien een flinke extra lading tactiek.

Een belangrijk punt uit een RPG is natuurlijk dat je personage beter wordt. Wanneer je Experience Points een bepaald niveau hebben bereikt, krijg je punten die je kunt besteden aan je kracht, intelligentie, accuratesse, en incassering. Verder heeft elk ras zijn eigen boom van speciale krachten, zodat het spel telkens weer vernieuwend is. Dit, samen met nog wat aspecten geven het spel een meer dan redelijke replay.

Wat bijna elke vijand achterlaat nadat zijn ziel de vervloekte wereld heeft verlaten zijn wapens. Een overvloed aan uitrusting is te vinden door simpelweg enkele gedrochten naar het hiernamaals te helpen. Ook het kapotslaan van kratten en tonnen kan tot een goed stukje kletterend metaal leiden. Om nog maar te zwijgen over het goud dat je in een van de vele winkels kunt gebruiken. Vermijd echter wel de waardeloze voorwerpen, deze zijn immers niets meer dan ballast. Het verzamelen van dergelijke voorwerpen is bovendien erg leuk, omdat je jouw personage er telkens weer een stuk mooier mee kan maken. Het spel bevat zo'n 10.000 (!) voorwerpen, en dit is een uitspraak waar de makers natuurlijk verzot op zijn. Bovendien is er de mogelijkheid om ze te combineren met van alles en nog wat, ook een leuze waarmee ze zo nu en dan flink zitten te pronken.

Er valt veel te vertellen over de grafische kwaliteiten van dit spel. De camera, die vrij te draaien is, kan helaas nauwelijks afwijken van een bovenaanzicht, waardoor vele details verloren gaan. Cut-scenes lopen wl in n vloeiende draai van de camera over in een zijaanzicht, maar na dit filmpje neemt hij weer de vertrouwde positie in. Jammer? Jazeker, vooral gezien het feit dat de omgevingen details hebben als katapulten die als gekken brandende rotsblokken uitspuwen, en de schitterende reflectie die beweegt door de golven die je maakt in het water. Wellicht is dit een logische en weloverwogen keuze geweest. Een bovenaanzicht s immers gewoon overzichtelijker, en overzicht is uiteraard onmisbaar als het spel met vier man gespeeld wordt. Indien je in je eentje speelt is de camera nog wel voor een klein deel te kantelen, maar niet genoeg om een minpuntje weg te werken.

Het mag duidelijk zijn dat dit spel met meerdere spelers een stuk leuker is dan in alleen. Doch een gewaarschuwd mens telt voor twee, vertrouw niet te veel op de onlinemogelijkheden. Hier is namelijk veel te weinig belangstelling voor. Sterker nog, het zal zelden voorkomen dat je ook maar n game tegenkomt. Het onlinegebeuren krijgt zodoende de stempel: Niet getest.

Ook Champions of Norrath is verre van perfect. Desalniettemin een spel dat een geweldige replay value combineert met een fantastische gameplay, mits er tenminste meerdere spelers met een controller in hun hand zitten.

+ Gedetailleerde graphics
+ Leuke progressie
+ Veel wapens en items