Review | Gamecube | Final Fantasy: Crystal Chronicles

Final Fantasy: Crystal Chronicles

Final Fantasy voor Nintendoís GameCube, en wel onder de titel Final Fantasy: Crystal Chornicles. Hoe mooi en geweldig is deze titel? Hoe snel moet iedereen naar de winkel hollen? Moet dat Łberhaubt wel? Lees het hier.

Het verhaal
De giftige stof miasma heeft de wereld in zijn macht, en ieder die ermee in aanraking komt sterft. Door middel van kristallen wordt miasma op een afstand gehouden; kleine kristallen voor de dorpen en grote kirstallen voor de steden. Nu is het echter zo dat de kristallen langzaam hun kracht verliezen. Elk jaar moeten de kristallen worden gezuiverd met mirre. Door elke stad worden groepjes jonge mannen en vrouwen, waarvan jij er ťťn bent, gestuurd om op zoek te gaan naar mirre. Het zijn de kristalkaravanen. Mirre is te vinden in mirrebomen en te vervoeren in de kristalkelk. Zodra de kelk vol is keer je terug naar huis. Aan de kelk is een kristalscherf bevestigd, zodat je buiten de stad beveiligd zal zijn tegen Miasma.

Het begin
Voordat je het spel zelf kunt spelen, krijg je een introfilmpje te zien van een kristalkaravaan die het dorpje Tipa verlaat; een erg mooie en sfeervolle introductie. Vervolgens is het aan jou om een character te kiezen. Je hebt keus uit vier stammen: de Clavats, de Lilties, de Yukes en de Selkies, elke stam heeft zijn eigen specialiteiten. Je kunt ook het geslacht van je character bepalen en kiezen tussen vier verschillende uiterlijken. Tot slot kies je ook nog het beroep van je familie. Als dat allemaal achter de rug is kan het werkelijke avontuur beginnen.

Het avontuur is opgedeeld in jaren; per jaar verzamel je drie druppels mirre, waarna je automatisch terugkeert naar huis. Jaar twee begint zodra je weer op zoek gaat naar nieuwe mirre. De landkaart bestaat uit vastgelegde wegen en afgebeelde plaatsen die je kunt bezoeken met je karavaan. Elk gebied bevat een mirreboom waaruit je ťťn druppel mirre kunt halen, daarna is de boom uitgedroogd. Een aantal jaar later zul je het gebied, dat dan meer en nieuwe vijanden bevat, nogmaals uit kunnen spelen voor een nieuwe druppel mirre.

Soms zul je voor het bereiken van een deel op de landkaart door een miasma stream moeten. Of je er doorheen kunt hangt ervan af of het element van je kelk (vuur, water, aarde of wind) overeenkomt met de miasma stream. Het element van de kelk is te veranderen bij uitgespeelde gebieden op de landkaart (zonder dat je het gebied opnieuw echt hoeft te betreden).

Gevechten
Uiteraard is een gebied niet zomaar te doorlopen maar wordt je belaagd door vijanden en worden de mirrebomen bewaakt door eindbazen. Je kunt vijanden aanvallen door gebruik te maken van het wapen dat je vast hebt of door het gebruik van magie. Voor beide gebruik je de A-knop. Een spreuk kost echter wel meer tijd, omdat je de A-knop ingedrukt moet houden totdat een cirkel verschijnt op de grond. Vervolgens moet je met de controlstick deze cirkel op de vijand plaatsen en de A-knop loslaten. Ook een nadeel is dat je tijdens het Ďopladení van de spreuk niet kunt bewegen. Het wachten op een spreuk kan lichtelijk irriteren, maar het vechtsysteem blijft naar mijn mening goed.

Welke soort aanval je gebruikt hangt af van wat je hebt geselecteerd in je command list. Met de L-knop en de R-knop scroll je langs je wapens en spreuken. Het aantal plaatsen in deze lijst is wel beperkt, dus moet je goed bedenken wat je nodig denkt te hebben. In het menuscherm kun je je command list aanpassen. Er zijn verschillende soorten spreuken: fire, blizzard, thunder, cure, life en clear. Het is ook mogelijk twee spreuken te combineren en zo een nieuwe spreuk te creŽren.

De vijanden, en ook de eindbasen, zijn goed te doen; de moeilijkheidsgraad ligt niet heel hoog. Ook zijn de puzzels die je tegenkomt niet erg lastig en zijn de verschillende gebieden niet erg groot. Het klinkt misschien vrij simpel, maar kan toch erg vermakelijk zijn.

Naast het verslaan van vijanden en het verzamelen van mirre bevat deze game nog een aantal andere elementen. Tijdens de reis tussen twee gebieden is het mogelijk dat je een andere karavaan tegenkomt. Ook wordt je reis bijgehouden in een dagboek. In de dorpen die je tegenkomt kun je dingen kopen of laten maken. Als je in een gebied een ontwerp voor een wapen of schild vindt en genoeg gil (geldeenheid) en grondstoffen hebt, kun je een smid dit wapen of schild laten maken. Ook kun je bijvoorbeeld eten kopen om HP bij te vullen. Je character ontwikkelt in de loop van het spel een smaak, waardoor bepaalde soorten voedsel meer HP bij zullen vullen dan andere.

Verder vindt je in dorpen natuurlijk dorpelingen waarmee je kunt praten, maar ook een moogle-nest waar je je vliegende slaafje Mog kunt laten knippen en verven. Als je een GBA(SP) als tweede conroller in de GameCube doet, verschijnt een radar op het scherm. Wat de radar aangeeft wordt beÔnvloed door Mogís kleur. Dit soort dingen voegen echt iets leuks en extraís toe aan de game.

Multiplayer
De game is wel gewoon leuk om in je eentje te spelen, maar zodra je met meerderen gaat spelen wordt het allemaal nog veel beter. Je kunt veel tactischer gaan spelen. Je kunt iemand de taak geven Ďmedicí te zijn, van twee kanten aanvallen, enz. Ook erg leuk is dat, als je een GBA(SP) als controller gebruikt, je op het schermpje iets te zien krijgt, zoals de landkaart, een kaart die aangeeft waar schatkisten liggen, een kaart die aangeeft waar vijanden zich bevinden of stats van een vijand waartegen je vecht. Elke speler heeft in de multiplayermode iets anders op zín schermpje, zodat je met elkaar moet communiceren en de verschillende dingen moet combineren terwijl je speelt.

Eťn nadeel van de multiplayer mode, is dat iemand de kelk moet dragen. De persoon die de kelk draagt loopt irriterend langzaam, en de rest heeft meteen niets meer aan zijn/haar loopsnelheid, aangezien je binnen een bepaald gebied rond de kelk moet blijven om beschermd te zijn; vooruitlopen kan niet. In de singleplayer mode draagt je vliegende slaafje Mog de kelk voor je. Mog vliegt ongeveer evensnel als dat jij loopt, en dat is dus goed te doen.

Graphics en geluid
De gebieden zijn misschien niet zo groot, maar wel prachtig vormgegeven en hebben allen hun eigen sfeer en introductie. Ook aanvallen en andere effecten zien er goed uit. De game heeft af en toe echt wel een soort magische sfeer.

De muziek in deze game draagt zeer goed bij aan de sfeer en is over het algemeen fijn om naar te luisteren. Ik heb echter wel een moment gehad dat het ene deuntje dat behoorlijk vaak wordt gebruikt me lichtelijk begon te irriteren.

De game is leuk om te spelen in je eentje als de stijl en de soort game je aanspreken. De game is echter eerder aan te raden als je de mogelijkheid hebt om multiplayer te spelen. Het is namelijk wel een mooie en leuke game, maar de multiplayer mode heeft eigenlijk zoveel meer plezier te bieden dan de singleplayer mode, dat je misschien zelfs beter nog even goed nadenkt of je de game wel echt koopt als je alleen bent.

Houdbaarheid: 8
+ Geweldige multiplayer mode
+ Magische sfeer
- Minder sterke singleplayer mode
- De loopsnelheid in de multiplayer mode
Geplaatst op 09/09/2005
jabberwock
Ik heb het spel vrijwel in mn eentje uitgespeeld en moet zeggen dat het dan een stuk gemakkelijker is dan bijvoorbeeld met z tweeŽn. Ik heb nog niet met meer spelers gespeeld, maar ik kan je zeggen dat 2p behoorlijk frustrerend kan zijn, omdat je dan elkaar steeds moet helpen. Met z drieŽn kan dit meer afgewisseld worden en wordt je minder geraakt omdat die kans dan kleiner is. Al met al vond ik het een aardige game, die na een tijdje wat saai wordt, mede te wijten aan het feit dat iedere dungeon een paar keer gespeeld moet worden en er op het gegeven moment geen nieuwe meer verschijnen.
Geplaatst op 09/09/2005
jabberwock
Geplaatst op 10/09/2005