Review | PC | Halo 2

Halo 2

Laten we eens wat gaan mengen. Men neme een flinke scheut Half-Life in 1 pan en voegen hier een snufje Star Wars aan toe. In de tweede pan mengt men een aantal opvallende elementen uit games zoals Perfect Dark en Battlefield 1942. Voeg de 2 pannen samen en bewerk het geheel met een fikse staafmixer. Zet het geheel in de oven en zet deze op een flinke 300 graden Celsius. Haal het geheel na 20 minuten uit de oven en werk het geheel nog even af met wat extra invloeden uit bijvoorbeeld de film Aliens en u heeft een game om van te smullen, Halo.

Het bovenstaande recept is nogal wat werk geweest, als we de mannen van Microsoft mogen geloven. Met de komst van de Xbox, inmiddels een redelijke tijd geleden, introduceerde Microsoft een nieuw fenomeen in de gamewereld. Het ging hier niet zozeer om de Xbox zelf, die niet bijzonder goed verkocht, maar meer om één van de lanceergames van deze grote, zwarte console. Het fenomenale spel was getiteld als Halo en werd direct een groot succes onder de Xbox bezitters. Aangezien de Xbox veelal gezien wordt als een kleinere PC, met zijn eigen harde schijf en koeling, maar zonder diskettestation, kon het dan ook niet lang duren voordat Microsoft hun grootste Xbox succes aan alle doorsnee PC gamers zou gaan introduceren.

Plaats jezelf in een futuristische tijd waar de mens inmiddels intelligent genoeg geworden is om zichzelf over grote ruimtelijke afstanden te verplaatsen. Er is zelfs, zoals velen dachten dat zou gaan gebeuren, buitenaards leven aangetroffen. Je zult in deze game de rol verrichten van de Master Chief, een stoere kerel in een groot metalen beschermingspak die opgeleid is om te doden. Wanneer het ruimteschip Autumn, waar je in een ingevroren staat aanwezig bent, onder hevige aanvallen komt te staan, besluit men dat het tijd is om de hulp van de Master Chief in te roepen. De aanvallen worden overigens veroorzaakt door de Covenant, een nogal vijandige soort buitenaardsen die niet gezind zijn om het bezoek van het aardse ruimteschip Autumn.

Hoewel je een getraind, dodelijk koekblik bent, zal de lange tijd die je in de cryo buis hebt doorgebracht zijn tol geëist hebben. Aan het begin van de game zul je daarom een lichte training moeten volgen om de controls van de game wat beter te leren kennen. Deze training wordt echter vroegtijdig afgebroken en de rest van de benodigde controls zul je later in het spel pas kunnen leren. De reden van het afbreken van de training is dat het opperhoofd van het schip je hulp nodig heeft. Je eerste missie zal hier pas echt beginnen aangezien je gevraagd wordt om Cortana, een belangrijk holografisch wezen die zeer goed is in het besturen en informatie vergaren van allerhande zaken, van de stervende Autumn wilt verplaatsen. Op dit punt zul je nog niet in het bezit zijn van een wapen dus zul je de vijandige vuren moeten ontwijken op je weg naar het ontsnappingsschip.

Dit spannend begin van het verhaal zal je verder leiden naar een grote, kunstmatige ringplaneet genaamd Halo. Vanuit de lucht heeft Halo veel weg van een planeet zoals aarde, hoewel Halo natuurlijk bijzonder opvalt door zijn aparte vorm. Nadat de Master Chief voor het eerst voet zet op Halo zul je in zijn rol flink wat te doen hebben. De game telt over het geheel 10 missies, die allemaal weer onderverdeeld zijn in kleine onderdelen. Helaas kunnen sommige levels, door hun bizarre grootte en vele herhalingen op een gegeven moment wat saai worden. Toch zijn de lange missies een pluspunt aangezien menigeen doorsnee gamer uren zoet zal kunnen zijn met de Campaign mode waarin je meer en meer te weten zult komen over Halo. Wat is Halo nu werkelijk? Wat wil de Covenant van je? Wie of wat is The Flood? Allemaal vragen waar je in de loop van de game antwoord op zult gaan krijgen.

In mijn ogen is het sterkste punt in Halo de prachtige verhaallijn die zeer fantasievol en ruim bekeken kan worden. Tijdens een aantal spannende scènes zul je jezelf regelmatig afvragen wat je precies aan het doen bent en wat het doel van dit alles eigenlijk allemaal is. Wanneer je denkt het plot van de game door te hebben, zul je in veel gevallen met je hoofd tegen de muur lopen door een van de vele plotwendingen die het verhaal zal ondergaan. Liefhebbers van een goed verhaal komen zeker weten aan hun trekken met Halo.

Natuurlijk is alleen een verhaal niet genoeg om een dijk van een game neer te zetten. Een van de belangrijkere aspecten aan een game is natuurlijk de manier van besturen. Speelt een game niet lekker, dan zal hij waarschijnlijk binnen de kortste keren achter slot en grendel verdwijnen om nooit meer terug gezien te worden. Bij Halo is dit gelukkig niet zo. Hoewel de gameplay een tikkeltje trager is dan veel PC gamers met een voorliefde voor het FPS genre gewend zijn, brengt deze tragere manier van bewegen ook een extra spanningsniveau in het spel. Door de tragere gameplay wordt de spanning iets langer opgewekt waardoor je in veel gevallen niet kunt wachten om te zien wat er aan de andere kant van die schemerige tunnel te vinden is.

Natuurlijk zul je in Halo niet al deze immense afstanden te voet af moeten leggen. Gedurende het spel zul je kunnen beschikken over een flink aantal voertuigen, menselijk en Covenant! Met deze voertuigen is het werken in teams met de overige aanwezige menselijke mariniers in veel gevallen een aangename verwelkoming. Wanneer je bijvoorbeeld plaats neemt achter het stuur van de ietwat standaard Warthog, zullen mariniers werkelijk niet weten hoe snel ze bij het voertuig moeten komen om de plaats achter het grote geweer op de auto in beslag te nemen. Ook wanneer je de Master Chief in het kleine gat van een grote Scorpion tank laat kruipen zullen tot maar liefst 4 mariniers een weg op de motorkap van de grote, metalen tank proberen te vinden in de hoop wat kills te kunnen scoren.

Natuurlijk blijft het hier niet bij. Voor de eerste keer zal het mogelijk zijn Halo via een multiplayer optie te spelen, natuurlijk over een LAN of over het internet. Hoewel mijn Halo online avontuur pas kon beginnen na het installeren van een update en het flink op en neer schudden van mijn PC die ietwat verouderd begint te raken, werd het tijd om eens flink kont te schoppen in een van de vele gigantische online levels. De multiplayer mode van Halo doet veelal denken aan die van Battlefield 1942. In de vele verschillende levels zullen voertuigen en wapens vaak voor het oprapen liggen. In veel gevallen zul je door de aanwezige voertuigen als voetganger vaak geen kans maken, net als bij Battlefield het geval is. Een voertuig dat zeer ruim gebruikt wordt in de multiplayer mode is de Banshee, een 1-persoons vliegtoestel waarmee de meest vreemde capriolen uitgehaald kunnen worden. Hoewel dit kleine vliegmonster ook in de single player mode te besturen zal zijn, komt hij pas echt tot zijn recht in de multiplayer mode. Met nieuwe wapens zoals de vlammenwerper is het ook altijd leuk om een tegenstander van achter te besluipen en zijn sigaret eventjes aan te steken voor hem. Natuurlijk kun je ook kiezen om zijn lichaam vol met lood of plasma te pompen. Het is jouw feestje! Verschillende games in deze mode zijn; King, Oddball, Slayer en Capture the Flag.

Grafisch gezien is Halo echt een plaatje om naar te kijken. De omgevingen in de game zijn prachtig en worden altijd overkoepeld door de andere kant van de wereld die te zien is wanneer je naar boven kijkt. De elementen zijn goed uitgewerkt in de graphics van deze game en dat is goed te zien wanneer je de luxe van een gril, grijs gebouw verlaat om de eerste voetstappen in een besneeuwde wereld te plaatsen. Het kleurgebruik is over het algemeen niet zo gril en grauw als je zou kunnen verwachten. Na een hevige veldslag zal de omgeving vaak meer kleuren dan grijstinten bevatten. Deze felle kleuren, die afkomstig zijn van de verschillende plasma wapens, bommen en gestorven vijanden, zijn vaak fel genoeg om menigeen depressief hippie meisje weer een glimlach op het gezicht te toveren. Pas overigens wel op na het neerschieten van een van deze vijanden aangezien een dode vijand in veel gevallen nog een gevaar kan vormen. Wanneer je namelijk een vijand hebt neergeschoten met dank aan je belachelijk grote richtrondje zal de grote, slijmerige vinger van de verslagen vijand nog steeds om de trekker van het kleurrijk plasmapistool bevestigd zijn. Hierdoor kunnen een extra aantal kogels afgevuurd worden die nog flink wat schade toe kunnen brengen. Hetgeen dat echter nog steeds niet bij de omgevingen past is het water, iets waar Teun in zijn Xbox review ook zeer teleurgesteld in was.

De muziek in Halo is werkelijk subliem! Van de kerkmuziek die je te horen krijgt bij het hoofdmenu van de game tot de vele muziekstukken en geluidseffecten in het spel, alles is precies goed uitgewerkt en tot in de puntjes verzorgt.

Zoals te verwachten was na het immense succes van de Xbox variant van Halo, zal de PC versie ook een groot succes gaan geworden. Terecht, in mijn opinie. De single player mode van de game is boeiend genoeg om een flink aantal slapeloze nachten op te wekken en de multiplayer mode is eindeloos. Wat mij betreft is deze taartmix van verschillende invloeden uit andere games uitgegroeid tot een weelderige taart die heerlijk zal smaken voor een groot genootschap aan gamers.

+ Prachtig verhaal
+ Toffe voertuigen, wapens, etc.
+ Goede multiplayer