Review | PC | Max Payne 2: The Fall Of Max Payne

Max Payne 2: The Fall Of Max Payne

Er lijkt geen einde te komen aan de miserie in Max Payne's leven. Sinds hij in 2001 de gamewereld onveilig kwam maken, heeft hij verschrikkelijk veel tegenslagen gekend: zijn familie werd volledig uitgemoord, zijn carrière liep ten einde, zijn vrienden werden allen naar de andere wereld geholpen en hij is al meer beschoten geweest dan een konijn in het jachtseizoen. Het is dus vanzelfsprekend dat onze hoofdfiguur met schuldgevoelens zit en hierdoor erg depressief geworden is. Op een moment blijken al deze gevoelens zelfs om te slaan in regelrechte zelfmoordpogingen en heeft hij geen angst om te sterven. Maar doordat Max ook zelf de zaak wil oplossen, lijkt dit gevaarlijker te zijn voor zijn vijanden dan voor zichzelf...

Max is the name, Pain is the game...
Onze Max is zijn tegenslagen uit de originele Max Payne nog niet vergeten, maar hij heeft toch zijn ontslag genomen bij het DEA en is aan de slag gegaan bij de NYPD, in de hoop om op zijn oude dag rustig achter een bureau te kunnen zitten. Alles lijkt dus weer op rolletjes te lopen tot het bij een routine controle weer helemaal fout loopt. Hij stuit namelijk op een groep criminele schoonmakers, die je het leven in de rest van de game zullen blijven zuur maken.

Maar ook Mona Sax duikt weer op, in het eerste deel kreeg ze een kogel door het hoofd maar nu blijkt ze terug springlevend te zijn. Meer uitleg krijgen we niet, want Mona wordt verdacht van moord en is constant op de vlucht. Gedreven door de liefde voor Mona probeert Max haar onschuld te bewijzen... Schrik dan niet als ik zeg dat de game volledig over Max en Mona handelt, je zal zelfs de kans krijgen om enkele levels met haar te spelen.

Stripverhalen
Heel wat games proberen het verhaal aan elkaar te knopen met filmpjes, maar in Max Payne 2 gebruikt men opnieuw de bekende "stripverhalen". Deze originele manier om het verhaal te vertellen lijkt erg uniek, maar toch is het erg verwarrend. Zeker als de eerste Max Payne game je niet bekend is.

Maar gelukkig heeft de ontwikkelaar ook hiervoor een oplossing gevonden: er is namelijk een optie voorzien om het verhaal uit het eerste deel wat uit de doeken te halen. Op deze manier begin je het verhaal te begrijpen en kom je ton het besef dat het verhaal bijzonder knap in elkaar zit. Dat dit een enorm pluspunt is moet ik jullie niet meer vertellen. Want een knap verhaal is iets wat we helemaal niet gewoon zijn van een shooter.

Bullet Time 2.0
Het paradepaardje van de originele Max Payne is ongetwijfeld de Bullet Time. Iedereen herinnert zich dit waarschijnlijk uit de originele Max Payne, waarmee Max zich in slowmotion kon bewegen om de aankomende kogels te ontwijken en ondertussen de vijanden zo vlug mogelijk proberen neer te leggen.

Deze Bullet Time was zo geliefd bij veel gamers, dat het sindsdien nog enkele keren in andere shooters gekopieerd werd, denk bijvoorbeeld maar aan Enter the Matrix. Maar in Max Payne 2 doet ontwikkelaar Remedy er nog een schepje bovenop met Bullet Time 2.0: als je vijanden doodt, zal je Bullet Time metertje weer vollopen. Eenmaal het meterje geel is geworden kan je in een soort van super-bullet-time gaan. Hierbij zal Max ongeveer even snel kunnen lopen als normaal, terwijl de vijanden zich als slakken voortbewegen.

Naast de bullet Time beschik je nu ook over een speciale 'shoot-dodge'-toets die op soortgelijke manier werkt, zonder je voorraad bullet time aan te tasten. Afhankelijk van de richting waar je naartoe beweegt voert Max met deze toets verschillende ontwijkende manoeuvres uit. Als je dat dan nog combineert met bullet time kun je de meest waanzinnige acties uitvoeren waarbij je groepen tegenstanders ineens uit kunt schakelen.

Ook de weergave van deze slowmotion moves is adembenemend: alles krijgt een donkergele tint en het geluid vervormt prachtig. Het is niet meteen realistisch te noemen, maar ik kan je zeggen dat het je een geweldige kick geeft.

Verslaafd aan painkillers?
Ook in dit 2de deel zal Max painkillers gebruiken, deze zijn te vergelijken met een aspirine: ze geven hem gezondheid bij en je zal kan ze overal gebruiken. In de tweede Max Payne zijn ze zowat overal te vinden, zelfs je vijanden later er af en toe eentje vallen. Als je aandachtig bent tijdens het spelen dan kan je eigenlijk nooit in de problemen geraken.

Kort maar hevig...
Max Payne 2 is, net zoals alle goeie dingen in het leven, bijzonder kort: na zo'n 8 uur spelen zou je de laatste chapter al moeten bereikt hebben. Enkele Amerikanen beweren zelfs dat ze het in 4 uur zouden kunnen, hoewel ik dit erg betwijfel. Maar ondanks de korte speelduur is er aan actie geen tekort en de game zal je heel wat bizarre plaatsen laten zien. Af en toe zal je op je weg zelfs wat hulp krijgen van NPC's om de hevige actie te trotseren. Hoewel deze NPC's vallen als vliegen, doen ze toch hun uiterste best om je wat dekking te geven.

Eenmaal je de game hebt uitgespeeld dan krijg je toegang tot enkele nieuwe modes, maar ook hierbij moet je je niet veel bij voorstellen. Eerst en vooral krijg je de mogelijk om een game in een hogere moeilijksheidgraad uit te spelen. Dit kan wel leuk zijn, maar ik had er persoonlijk geen behoefte aan. Nu ik er eindelijk geraakt ben, had ik niet direct zin om er meteen weer opnieuw te beginnen.

Er zijn ook 2 nieuwe modes beschikbaar nadat de credits over je scherm gerold zijn: Dead Man Walking en New York Minute. In deze laatste is het de bedoeling om te spel zo vlug mogelijk uit te spelen. En in Dead Man Walking moet je het zolang mogelijk uithouden tegen horden tegenstanders, eigenlijk een soort survivalmode. Hopelijk heb ik jullie hierbij nu duidelijk gemaakt dat dit niet echt indrukwekkende modes zijn, en het is dan ook vanzelfsprekend dat alle ogen op de Mod-Community gericht zijn.

Raggdoll Physics
Ook op grafisch gebied is MP2 een absolute topper, de engine werd flink opgepoetst en laat ons verbluffende dingen zien: geweldige lichteffecten, nooit eerder geziene explosies doen je bijna van je stoel wippen, de regen is zo realistisch dat je het bijna op je voelt vallen...
Dit is allemaal wel mooi, maar toch steelt de Physics Engine de show. Vele gamers hebben wellicht al van Raggdoll Physics gehoord, waardoor lichamen en voorwerpen op een uiterst realistische manier bewegen en reageren op de gebeurtenissen in het spel zoals vuurgevechten en explosies.

Deze verschrikkelijk mooie graphics zijn wel mooi om te zien, maar uiteindelijk geeft het de gameplay weinig meerwaarde. Je zal de physics zo goed als nooit in jouw voordeel kunnen gebruiken en dat is eigenlijk wel jammer. Hierdoor blijft de game nog steeds erg lineair: schieten tot je erbij neervalt.

Bijzonder knappe geluidseffecten
Niet enkel het oog, maar ook het oor zal kunnen meegenieten van Max Payne 2. De geluidseffecten zijn op zijn minst merkwaardig te noemen. Alle geluiden zijn gepast bij de omgeving en creëren een perfecte 'film noir-sfeer'.

Het is ook vanzelfsprekend dat de wapens realistisch klinken, maar wapengeluiden worden in MP2 heel wat meer indrukwekkend als je het wapen gebruikt in Bullet Time. Zo zal het geluid van je MP5 knap vervormen als je in bullet time, wat het erg spectaculair maakt.

Een goed verhaal, uitstekende graphics, knappe geluidseffecten... dit allemaal kom je toch niet veel tegen in de shooterwereld. Ook over de gameplay is niets slechts te vertellen, maar al deze aspecten worden verpest door één grote tegenvaller: de korte speelduur. In ongeveer acht uur krijg je de een van de beste shooters ooit voorgeschoteld. Of jullie 50 euro willen spenderen aan een zeer korte topgame, moeten jullie zelf maar bepalen. Ik kan jullie wel zeggen dat die 8 uur zeker de moeite waard zijn.

Houdbaarheid: 8
+ Mooi verhaal
+ Prachtige graphics
+ Indrukwekkend geluid
+ Bullet Time 2.0
- Linear
- Kort
- Geen multiplayer
Geplaatst op 10/08/2005
Huub

81.206.126.221
Max Payne blijft een uniek sfeertje hebben. Ook deze game vond ik weer goed, alleen kan hij niet aan de eerste versie tippen.
Geplaatst op 14/08/2005
henk
eigenlijk vind ik deze game nix niet echt mijn genre.
Geplaatst op 16/08/2005
$@!k0

193.173.35.163
je moet niet zeiken korte speelduur...
het is gewoon een keigaaf spel en dat is allicht wel 50 euros waard:D
Geplaatst op 27/08/2005
henk
nou ......
Geplaatst op 29/08/2005
Xbox RULEZ

83.118.109.226
nwat nou....
die spel heb ik zelf gespeel en hij is egt heel erg lijk hij past bij de 1ste deel en het gaat gewoon dat je het leuk vind het is war het heeft een korte speelduur maar het verveelt gewoon niet en dat is leuk
Geplaatst op 29/08/2005
Xbox rulez

83.118.109.226
p.s. hoe word je member???
Geplaatst op 03/09/2005
laurens

84.25.112.214
is een dom spel
Geplaatst op 03/09/2005
tristen

84.25.112.214
waar gaat het over
Geplaatst op 22/01/2006
erik

83.116.90.134
ach ja, elk spel heeft zo z'n charmes
Geplaatst op 19/04/2006
GT

213.160.254.38
KUTJE
Geplaatst op 10/07/2006
selman555
pff, die spellen zijn goedkoop ineen gezet, ze zijn geen 10 euro waart, volgend jaar brengen ze nog zo'n spel uit, weer gebaseerd op het zelfde! Ik heb al veel gehoord dat het spel in het geheel op niets trekt... is hier nog een andere gamer die het met mij eens is? Echter gamers weten dat dit slechte spellen zijn!
Geplaatst op 09/08/2006
vn

83.116.90.134