Review | PC | Hitman: Contracts

Hitman: Contracts

Onze kaalhoofdige vriend is terug. Agent 47 alias Hitman, mag binnenkort weer een hele hoop onschuldige zielen om zeep helpen in het derde en waarschijnlijk laatste deel in de alom bekende Hitman-reeks. Als alles goed gaat, dan mogen we deze maand "Hitman: Contracts" reeds verwachten, een game die zijn voorgangers op alle vlakken ver achter zich zou moeten laten..

In 2000 deed Agent 47 zijn intrede in de gamewereld met Hitman: Codename 47, deze game was helemaal niet slecht voor zijn tijd, maar er kon nog verschrikkelijk veel aan verbeterd worden. Zo kwam het dat we 2 jaar later een sequel voorgeschoteld kregen: Hitman 2: Silent Assassin. Deze game was een verrassend succes, en ging dan ook vele malen over de toonbank. Maar toch had ook dit 2de deel in de Hitman Franchise een groot gebrek, namelijk een echte originele persoonlijkheid, iets wat een echte topper toch wel moet hebben. Nu probeert IO Interactive dit met Hitman: Contracts te bereiken, eens kijken of ze in hun opzet zullen slagen:

When you kill for money there are no rules, only contracts to be executed...
In het begin van de game vinden we onze kale vriend terug in een hotel ergens in Parijs. Hij heeft een ernstige schotwond opgelopen en blijkt aan de pijnstillers verslaafd te zijn (Max Payne?). Hij hallucineert en wordt geteisterd door nachtmerries die zijn verleden weerspiegelen. Deze flashbacks in zijn nachtmerries worden de eigenlijke missies die jij tot een goed einde zal mogen brengen...

De missies zullen min of meer gelijkaardig zijn aan de vorige delen in de Hitmanreeks. Maar waar in de vorige games alles kleurrijk werd voorgesteld, zal in Hitman: Contracts het licht uitgeschakeld worden, en tonen hoe donker de duisternis werkelijk kan zijn. Gelukkig krijg je heel wat middelen ter beschikking om deze donkere missies tot een goed einde te brengen. Onze kale huurmoordenaar heeft maar liefst 30 verschillende vuurwapens ter beschikking om zijn ding te doen en hij heeft een arsenaal aan nieuwe manieren om de klus op een stille manier te klaren.

AI?
Nu moet je niet denken dat deze game simpel zal zijn door de vele verschillende mogelijkheden om iemand om zeep te helpen. Want je tegenstanders zullen zeker niet makkelijk een kopje kleiner te maken zijn. De AI in Hitman 2 was al waanzinnig goed, maar met dit derde deel doet IO er nog een schepje bovenop. De AI van Hitman: Contracts is namelijk tot in de puntjes uitgewerkt, zo zijn je tegenstanders erg agressieve mensen die maar al te graag naar hun wapen grijpen. Ze merken je erg vlug op, en houden rekening met alle details. Zo kunnen ze je schaduw op de grond binnen de kortste keren opmerken, naar je voetstappen luisteren of direct een zaklamp in je richting wijzen.

Maar dat is niet alles, je vijand werkt namelijk ook in groep. En enkele agressieve tegenstander is nog redelijk makkelijk om het leven te brengen, maar als ze beginnen met hun soortgenoten op te roepen dan begint de werkelijke actie. Vooral tegenstanders van de regering kom je zelden of nooit alleen tegen. Zo zal je praktisch nooit een S.W.A.T member alleen tegenkomen, of zijn team staat al om de hoek. IO interactive heeft zich dus duidelijk beziggehouden met de AI voor deze game, en dat zal dan ook waarschijnlijk de grootste troef van deze topgame worden.

En grafisch?
De Hitman-games zijn altijd al uitblinkers geweest op grafisch vlak, en zo zal het natuurlijk ook in deze 3de game zijn. IO heeft namelijk een volledige nieuwe engine ontwikkeld om voor de graphics van deze game te zorgen. En het resultaat mag er dan ook zeker zijn: fantastische belichtingseffecten (voor zover die er zijn), alles tot in de details uitgewerkt en alles lijkt verschrikkelijk realistisch. Dus ook op grafisch vlak is er tot nu toe weinig op aan te merken.

Hitman: Contracts zal en moet een topgame worden. Volgens mij kan het gewoon niet anders. De nieuwe engine, de perfecte AI, dezelfde gameplay als in vorige delen en de soundtrack die door een symfonisch orkest uitgevoerd is, zullen ongetwijfeld voor een ongelofelijk succes zorgen. Deze game mag je zeker en vast niet uit het oog verliezen...

Houdbaarheid: 8
+ Sterke AI
+ Veel wapens