Review | Anime | Metropolis

Metropolis

In de geschiedenis van de manga is er zeker één man die altijd bekend zal staan als de 'Kami no manga' (god van de manga). Deze man is niemand minder dan Osamu Tezuka, de schepper van wat volgens velen de eerste echte manga was: Astro Boy. Astro Boy was echter niet zijn eerste werk. In 1949, twee jaar voor het debuut van Astro Boy, kwam Osamu Tezuka namelijk met de sci-fi manga Metropolis.

Het verhaal
De gebeurtenissen spelen rond Kenichi, de jonge neef van een privé-detective. Kenichi en zijn oom zijn naar de enorme, industriële stad Metropolis gereisd om een zekere dokter Lorton te arresteren. Lorton wordt gezocht wegens het uitvoeren van bizarre experimenten op mensen en robots. Kenichi en zijn oom komen aan in Metropolis op het moment dat er een enorm festival bezig is om de voltooiing van een gigantische toren te vieren: de Zuggurat. Hoewel de toren tot hoog in de hemel reikt en er blijkbaar kosten nog moeite is bespaart hem te bouwen, lijkt niemand zeker te weten waar de toren voor gebruikt kan worden.

Van de lokale politie krijgen Kenichi en zijn oom een robot toe gewezen, die hen zal helpen bij het opsporen van het lab van dokter Lorton. Als ze bij het lab aankomen, gaat dat echter net in vlammen op. Kenichi ziet een meisje uit het brandende laboratorium kruipen. In een poging haar te helpen vallen ze samen naar het onderste level van de industriestad.

Al snel blijkt dat het meisje, dat aan geheugenverlies lijkt te leiden en zich niet eens haar eigen naam kan herinneren, geen gewoon meisje is. Zo worden ze al snel opgejaagd door de anti-robot partij: de marduk. Voornamelijk de leider van deze partij, een jongen genaamd Rock, is hier erg gedreven in. Kenichi en het meisje ontsnappen door dieper het labirinth van de stad in te trekken. Met behulp van Kenichi weet het meisje steeds meer herinneringen terug te krijgen, waaronder haar naam: Tima.

Tima en Kenichi komen er al snel achter dat niet alles koek en ei is in Metropolis. Alle zware arbeid word gedaan door robots. De robots hebben echter helemaal geen rechten en worden zonder enig probleem afgemaakt als ze in een deel van de stad komen waar ze niet hoeven te zijn voor hun werk. Ondertussen wachten een heleboel mensen ondergronds op werk. Doordat de robots zoveel werk overnemen zitten zij zonder. De werkelozen hebben echter plannen hier een eind aan te maken door de stad over te nemen. Maar ook de grote leider van de stad, Duke Red, heeft plannen om de stad over te nemen. Dit kan hem echter alleen lukken met de hulp van Tima. Verbonden worden gesmeed en geheimen onthuld. De enige echt onvoorspelbare factor is Rock, de adobtieve zoon van duke Red, die radeloos op zoek is naar wat affectie van zijn vader en daarbij al wat mechanisch is om zich heen vernietigd in de hoop wat aandacht te krijgen.

Historische Context
Voor ik begin, moet ik even wat verwarring uit de wereld helpen. Vaak word dit verhaal door de war gehaald met het verhaal van de film Metropolis van Fritz Lang. Dat is echter een geheel ander verhaal. Omazu Tezuka had Lang's film niet gezien toen hij zijn manga schreef en heeft daar dus ook zijn inspiratie niet vandaan.

Omdat de manga van Omazu Tezuka kan worden gezien als de eerste echte manga, is deze anime ook niet gemaakt door de eerste de beste regisseurs. Het script werd geschreven door niemand minder dan Otomo Katsuhiro, de schrijver van Akira en enorme fan van Tezuka. De film werd geregiseerd door Rin Taro, die ook Astroboy regisseerde en vooral bekend is door zijn werk Galaxy express 999.

Animatie? Tekenstijl!
Je moet, op zijn zachtst gezegd, wennen aan de stijl van deze film. De karakters zijn getekend zoals Omazu Tezuka dat deed: super schattig. Remember Astro Boy? Enorme hoofden, handen en voeten. Hoe verder een ledemaat weg loopt van de torso, des te groter lijkt het te worden in deze stijl. De special effects en achtergronden lijken echter regelrecht uit Akira te zijn weggelopen. Het grootste verschil is echter dat deze film veel meer gebruik maakt van computer animatie dan Akira. Nou ben ik persoonlijk ook niet dol op CGI, maar in deze film zag het er over het algemeen wel aardig uit.
De hele mengeling van deze twee stijlen levert zo'n ontzettend tegenstrijdig beeld op dat je wel moet blijven kijken. Het is verglijkbaar met het vervangen van alle hoofdrolspelers in the terminator met de teletubbies. En vergeet niet dat het wel een goed verhaal is.

Geluid? Muziekstijl!
Evenals de animatie is ook de muziek iets bijzonders. Vrijwel alle muziek in de film is Jazz-achtig. Er zijn wat uitzonderingen. Zo is er een scène zonder muziek (een scène die eigenlijk wel degelijk muziek had moeten hebben) en er zijn wat scènes met slechte muziek. Met andere woorden, de muziek in deze film is erg gewaagd en is grotendeels niet geslaagd in wat het probeerde te bereiken. Als je echter, net als ik, houdt van rustige muziek tijdens een scène waar je alleen maar dingen ziet ontploffen, dan moet je zeker het einde van deze film niet missen.

Werkt het?
Na het einde van de film betrapte ik mezelf erop dat ik begreep wat ze hadden willen doen met deze film. Ik snapte welk gevoel ze probeerde op te wekken. Ik snapte wat ze wilden bereiken met deze film, maar het lukte ze niet. Makkelijk gezegd: deze film werkt niet. Deze film is kapot. Het is alsof ze iets zijn vergeten. Misschien is het de aparte tekenstijl, misschien is het het aparte geluid, misschien is het omdat we tegenwoordig zoveel films te zien krijgen waar we ons of moeten vragen of robots rechten hebben, ik weet het niet. Het is in ieder geval een film zonder gevoel geworden.

Verbazingwekkend dat drie van zulke grote namen uit de anime geschiedenis niet in staat waren om dit verhaal fatsoenlijk te laten werken. De film zal je zeker geboeid laten kijken, maar heel veel moet je er niet van verwachten. Toch zal deze film voor iedereen anders zal zijn. De één zal zich ergeren aan het geluid, maar genieten van de animatie, de ander zal smullen van het geluid, maar zich storen aan de animatie.

Animatie: 7
Geluid: 6
Verhaal: 7
Personages: 7
Eindoordeel: 4
+ Aparte experimentele animatie en muziek
+ Leuk verhaal
- Aparte experimentele animatie en muziek
- Film zonder gevoel
Geplaatst op 21/03/2007
umbjn]

203.229.69.16
[a href= http://asian-woman-pic.womasia.info/asian-sex-woman.html ]asian sex woman[/a] [url=http://asian-woman-pic.womasia.info/asian-sex-woman.html]asian sex woman[/url]
Geplaatst op 23/03/2007
wathd]

82.35.114.34
[a href= http://sexy-russian-woman.superrwm.info/russian-woman-escort.html ]russian woman escort[/a] [url=http://sexy-russian-woman.superrwm.info/russian-woman-escort.html]russian woman escort[/url]
Geplaatst op 24/03/2007
vance]

66.74.175.23
[a href= http://dating-russian-woman.superrwm.info/sex-with-russian-sexy-woman.html ]sex with russian sexy woman[/a] [url=http://dating-russian-woman.superrwm.info/sex-with-russian-sexy-woman.html]sex with russian sexy woman[/url]
Geplaatst op 25/03/2007
zytvp]

217.123.132.194
[a href= http://nude-russian-woman.superrwm.info/very-young-russian-girl.html ]very young russian girl[/a] [url=http://nude-russian-woman.superrwm.info/very-young-russian-girl.html]very young russian girl[/url]
Geplaatst op 25/03/2007
zytvp]

58.141.24.122
Geplaatst op 25/03/2007
qtwbv]

83.142.174.147
[a href= http://russian-woman.superrwm.info/free-sexy-russian-bride.html ]free sexy russian bride[/a] [url=http://russian-woman.superrwm.info/free-sexy-russian-bride.html]free sexy russian bride[/url]
Geplaatst op 25/03/2007
qtwbv]

81.226.207.10
Geplaatst op 26/03/2007
xknvu]

190.73.13.100
[a href= http://russian-woman.superrwm.info/little-russian-girl-ins.html ]little russian girl ins[/a] [url=http://russian-woman.superrwm.info/little-russian-girl-ins.html]little russian girl ins[/url]
Geplaatst op 26/03/2007
xknvu]

121.88.23.228
Geplaatst op 28/03/2007
swgec]

121.55.89.83
[a href= http://maya.zyguo.info/asian-woman-dating-services.php ]sweet asian girl[/a] [url=http://maya.zyguo.info/asian-woman-dating-services.php]sweet asian girl[/url] [a href= http://erin.zyguo.info/asian-teen-nude-pic.php ]13 girl asian teen yo[/a] [url=http://erin.zyguo.info/asian-teen-nude-pic.php]13 girl asian teen yo[/url] [a href= http://bianca.zyguo.info/asian-virtuous-wife-woman.php ]asian nude mature woman[/a] [url=http://bianca.zyguo.info/asian-virtuous-wife-woman.php]asian nude mature woman[/url]
Geplaatst op 30/03/2007
plqba]

24.14.142.78
[a href= http://erin.zyguo.info/sexy-nude-asian-lady.php ]asian nude pic woman[/a] [url=http://erin.zyguo.info/sexy-nude-asian-lady.php]asian nude pic woman[/url] [a href= http://camryn.zyguo.info/horny-asian-woman.php ]asian submissive woman[/a] [url=http://camryn.zyguo.info/horny-asian-woman.php]asian submissive woman[/url] [a href= http://lydia.zyguo.info/asian-teen-nude-picture.php ]fat nude asian woman[/a] [url=http://lydia.zyguo.info/asian-teen-nude-picture.php]fat nude asian woman[/url]
Geplaatst op 01/04/2007
pdequ

123.254.195.173
[a href= http://lexapro.ozomw.info/lexapro-and-use.html ]lexapronorepinephrine 20side 20effects[/a] [url=http://lexapro.ozomw.info/lexapro-and-use.html]lexapronorepinephrine 20side 20effects[/url] [a href= http://vicodin.ozomw.info/buy-vicodine-without-a-prescription.html ]mixing vicodin marijuana effects of[/a] [url=http://vicodin.ozomw.info/buy-vicodine-without-a-prescription.html]mixing vicodin marijuana effects of[/url] [a href= http://phentermine.ozomw.info/phentermine-ccbasket.html ]phentermine hci no prescription[/a] [url=http://phentermine.ozomw.info/phentermine-ccbasket.html]phentermine hci no prescription[/url]
Geplaatst op 01/04/2007
pdequ

123.254.195.173
Geplaatst op 01/04/2007
pdequ

123.254.195.173
Geplaatst op 04/04/2007
THE BEST SIDES

83.22.38.84
Very interesting site :) You can find more information at :
[url=http://late.net-doctor.org/butalbital-information.html]butalbital information[/url]
Hope it will always be alive! THE END :)

[a href="http://late.net-doctor.org/butalbital-information.html"]butalbital information[/a]
ucieh]

205.251.180.60
[a href= http://cindy.wwwna.info/glamour-model-nude-posing-russian.html ]naked russian woman video[/a] [url=http://cindy.wwwna.info/glamour-model-nude-posing-russian.html]naked russian woman video[/url] [a href= http://heidi.wwwna.info/russian-young-nude-pic.html ]holiday nude russian[/a] [url=http://heidi.wwwna.info/russian-young-nude-pic.html]holiday nude russian[/url] [a href= http://leila.wwwna.info/russian-woman-looking-for-marriage.html ]russian nude sexy woman[/a] [url=http://leila.wwwna.info/russian-woman-looking-for-marriage.html]russian nude sexy woman[/url]
Geplaatst op 08/04/2007
imvsh]

221.9.15.143
[a href= http://estrella.wwwna.info/sexy-russian-picture.html ]nude rate russian woman[/a] [url=http://estrella.wwwna.info/sexy-russian-picture.html]nude rate russian woman[/url] [a href= http://nora.wwwna.info/dating-free-girl-russian.html ]russian nude beach[/a] [url=http://nora.wwwna.info/dating-free-girl-russian.html]russian nude beach[/url] [a href= http://eliana.wwwna.info/mature-russian-women.html ]nude russian voyeur[/a] [url=http://eliana.wwwna.info/mature-russian-women.html]nude russian voyeur[/url]
Geplaatst op 08/04/2007
imvsh]

200.118.48.188
Geplaatst op 09/04/2007
jtmot]

220.168.163.74
[a href= http://anahi.wwwna.info/russian-nude.html ]russian dirty girl[/a] [url=http://anahi.wwwna.info/russian-nude.html]russian dirty girl[/url] [a href= http://april.wwwna.info/russian-man-seeking-woman.html ]russian woman catalog[/a] [url=http://april.wwwna.info/russian-man-seeking-woman.html]russian woman catalog[/url] [a href= http://janiya.wwwna.info/nude-russian-man.html ]russian naked woman[/a] [url=http://janiya.wwwna.info/nude-russian-man.html]russian naked woman[/url]