Review | Anime | RahXephon

RahXephon

Tijdens het kijken van RahXephon krijg je het idee dat er iemand bij Bones studio moet zijn geweest die zei: "oh, dus jullie willen meer Evangelion, hè? Ok". Vervolgens hebben ze NGE in een nieuw en (in mijn ogen) beter jasje gestoken, en gereleast onder de naam RahXephon. Het verglijken van Evangelion met andere mecha animes lijkt misschien cliché, maar is in dit geval wel degelijk handig. De overeenkomsten zijn overduidelijk, hoe je er ook naar kijkt. Maar daar dadelijk meer over. Nu eerst da story!

Da Story
Het jaar is 2015. Met uitzondering van Tokio is de hele wereld en zijn populatie vernietigd door een buitenaardse vijand, Mu genaamd. Kamina Ayato woont in Tokio. Hij leidt een normaal leven, totdat Tokio op een dag wordt aangevallen door een vijand van buiten Tokio. Als Kamina door de puinhopen van de aanval loopt stuit hij op een meisje. Hoewel hij haar nog nooit heeft ontmoet, kent hij haar naam en haar leven. Voor hij de kans heeft te vragen hoe dit kan, is ze al uit het zicht verdwenen.
Kort daarop wordt hij aangevallen door twee mannen die voor de regering werken. Tot zijn grote verbazing ziet hij dat hun bloed niet rood, maar blauw is. Hij wordt gered door Haruka, een sluwe jonge vrouw die hem belooft de waarheid over de wereld te laten zien en al zijn vragen te beantwoorden (Take the red pill?).
Besluiteloos over de vraag wie hij vertrouwen kan en wie niet, wordt Kamina naar een gigantisch ei geleid. Voor hij het goed en wel door heeft bestuurd hij het enorme robotachtige wezen RahXephon dat uit het ei ontsnapt. Met behulp van RahXephon breekt hij door de barrière die Tokio omgeeft, om erachter te komen dat de wereld waarin hij leefde één grote leugen was en dat zijn vrienden en familie nu zijn vijanden zijn.

De vergelijking
Zoals belooft zal ik even uitleggen waarom er vaak naar Evangelion gewezen wordt na het zien van deze serie. De meest opvallende overeenkomst is waarschijnlijk dat elk karakter dat in NGE voorkomt ook een bepaalde reïncarnatie heeft in deze serie. Van Ayato tot Quon, iedereen in RahXephon lijkt gebaseerd op een karakter uit NGE. Persoonlijk vind ik deze duidelijke knipoog erg leuk, want één van de betere dingen aan NGE waren de karakters. Een ander ding waar de twee serie in overeenkomen zijn de robots. In beide series worden "Robots" gebruikt, die eigenlijk niet langer robots zijn, maar eerder grote wezens. Ook in hoe de twee series eindigen zijn een boel overeenkomsten te vinden, maar voor spoiler redenen zal ik die voor mezelf houden. Hoewel je in de eerste aflevering heel erg het idee krijgt dat RahXephon een enorme NGE rip-off is, kom je er na een onverwachte plotwending in de 3e aflevering achter dat het véél meer is dan dat. Liever zou ik RahXephon beschrijven als: 'een werkende versie van NGE' of 'wat NGE eigenlijk had moeten zijn'.

Symboliek
Zoals altijd moet je een beetje open staan voor symboliek, maar je wordt er hier wel vaak met je neus ingedrukt. Bijvoorbeeld het grote ei waar RahXephon in zit. Het komt pas uit nadat Ayato ermee in aanraking is gekomen. Een duidelijker voorbeeld van een symbolische bevruchting zul je niet snel vinden. Toch zijn de meeste dingen wat subtieler verborgen, waardoor deze serie ook na de vijfde keer nog interessant is.

Geluid
Kan ik kort in zijn. De muziek in deze serie is schitterend. Het is het soort serie waar je de soundtrack van koopt. De muziek is altijd precies goed en ontzettend sfeervol. Ook de voice-acting en de geluidseffecten zijn erg goed.

Japanimation
De animatie is bijzonder goed. De landschappen zijn kleurrijk en afwisselend. Bewegingen zijn soepel, en de animatie is van film kwaliteit. Opvallend is het gebruik van veel verschillende kleuren, wat een erg mooi resultaat geeft. De vele warme kleuren geven deze serie een eigen sfeer. Vooral ook de gevechten zijn altijd een lust voor het oog. De vijanden zijn origineel en de gevechten zijn niet langdradig. Als ze in Tokio of een andere grote stad vechten, zul je dingen te zien krijgen van een zeldzame kwaliteit.

Heerlijke serie. Als je NGE goed vond, vind je dit waarschijnlijk nog beter. Ik heb er in ieder geval geweldig van genoten, en het einde gaf me alle voldoening die ik van het einde van NGE niet kon krijgen. Het was verfrissend om eens een keer een serie te zien waar een normaal persoon in een situatie terechtkomt waar hij moet moorden om zichzelf en anderen te redden, en dan NIET in elkaar zakt en een potje gaat zitten jammeren over dat moorden slecht is. Ik heb bij deze review geprobeerd de term mecha te vermeiden, omdat RahXephon net als NGE gewoon geen mecha is. Tenminste geen mecha in de vorm van een ontploffingsfestijn á la 'Gundam'. Hoewel RahXephon niet zo diep gaat als NGE, behoort het zeker wel tot dezelfde mecha subcategorie.

Animatie: 8
Geluid: 8
Verhaal: 8